یکشنبه 15 بهمن 1402 - 9:33
نجف‌زاده خبر داد:

ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و ترکیه در شهرستان خوی

نماینده خوی و چایپاره در مجلس، ضمن اعلام خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و ترکیه به مرکزیت شهرستان خوی تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در حد فاصل این منطقه آزاد می‌تواند فضای کسب و کار منطقه‌ای و یک بلوک اقتصادی قدرتمند را در شمال غرب کشور فراهم آورد.

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، عادل نجف زادهدر تشریح جزییات ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک ایران و ترکیه به مرکزیت شهرستان خوی، گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی شهرستان خوی که در همجواری با ترکیه قرار گرفته همچنین ارتقای زیرساخت‌ها در حوزه جاده‌ای، احداث پایانه بسیار فاخر در مرز زمینی رازی و ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز و حوزه ریلی در در طول سه سال و نیم گذشته اتفاق افتاده است و ریل‌گذاری جدید ایران به ترکیه از مسیر تبریز-خوی- ایواوغلی و در نهایت تا کوه دشت و چشمه ثریا انجام خواهد شد.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان خوی در همجواری سرزمینی با استان وان ترکیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه است در جهت افزایش تراز تجاری ایران-ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار نقش موثری دارد.

وی تصریح کرد: اینجانب به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه سفرهای متعددی را به آنکارا و استانبول داشتم و در معیت دبیر مناطق آزاد اقتصادی کشور جلسات متعددی را در ترکیه برگزار کردیم که حاصل آن مصوبه کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی بود که در یکماه و نیم گذشته اخذ شد و خوی به عنوان مرکزیت ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مشترک ایران و ترکیه تعیین شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: این مناطق آزاد اقتصادی، نسل جدیدی هستند که بر پایه تعرفه‌های ترجیحی، همچنین تسهیل روابط، پایه‌گذاری می‌شوند و سرمایه‌گذاری در حد فاصل این منطقه آزاد مشترک می‌تواند فضای کسب و کار منطقه‌ای و یک بلوک اقتصادی قدرتمند را در شمال غرب کشور به مرکزیت خوی فراهم آورد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه اظهار کرد: آقای رییس جمهور نیز سفر پربرکتی به ترکیه داشتند و اعلام می‌کنم که بخش عمده‌ای از مصوبات این سفر حول محور شهرستان خوی هم در خصوص ایجاد ریل جدید تبریز-مرند-خوی-چشمه ثریا-کوه دشت و هم ایجاد هاب منطقه‌ای صادرات انرژی و برق به ترکیه بوده که تمام زیرساخت‌های این نوع صادرات از طریق خوی به وان مورد بازبینی و موافقت هر دو کشور قرار گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: منطقه آزاد اقتصادی مشترک ایران و ترکیه با محوریت خوی براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای این شهرستان تعریف شده است./

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=9322
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)