یکشنبه 24 دی 1402 - 14:05

چینی کرمان گلوگیر شد

محصولات کرمان خودرو بدون ذره ای کاهش قیمت با مونتاژ داخلی با دلار بیش از ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد!

چینی کرمان گلوگیر شد

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از  عصراقتصاد، عمده شکوائیه ها نیز بر سه بخش متمرکز است: قیمت نامعقول؛ خدمات پس از فروش و کمبود لوازم یدکی و بالاخره تاخیر و بدعهدی در تحویل به موقع خودروها!

البته جالب است بدانید که این خودرو ساز در ماه های اخیر اقدام به پیش فروش تحویل فوری و اقساطی هم کرده اما همچنان ترجیح می دهد بازار سازی کند و قیمت ها را به سمت بالا هدایت کند تا خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی که به عنوان یک کالای سرمایه ای در میان دلالان همچنان جذاب باشد!

قیمت هر دلار برای جک اس ۵ حدود ۱۱۱ هزار و ۲۷۴ تومان ، برای تی ۸ حدود ۱۰۶ هزار ۷۷۹ تومان و برای جی ۷ حدود ۱۱۲ هزار و ۳۳۹ تومان تمام می شود

یک شهروند در تماس با دفتر عصر اقتصاد می گوید: به غیر از خودروهای کی ام سی تی ۸ که قیمت درب کارخانه از بازار حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون گران تر است، بقیه خودروهای به رقم واریز وجوه معمولا با تاخیر تحویل مواجه است و متاسفانه به هر جا هم می رویم ، جوابگو نیستند.

نگاهی به صفحات و به ویژه پاسخ های گزارش های مختلف در فضای مجازی نیز موئد این موضوع است که ظاهرا تاخیر در تحویل خودرو ها امری عادی است که رسیدگی به شکایت انها نیز راه به جایی نبرده است.

هر چند که افراد مختلف افراد شاکی را به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، وزارت صمت و حتی قوه قضائیه ارجاع داده اند و برخی نیز به استناد طبق ماده ۳۸ قانون تجارت که مشتری با امضاء قرارداد کافه خیارات اعم از خیار غبن هرچند فاحش و خیار تخلف از شرط را از خود سلب و ساقط نموده؛ هر گونه دعوی علیه این شرکت را بی نتیجه ارزیابی می کنند.

دومین شکایات نیز مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای چینی است. مونتاژ کاران خودروهای چینی به ویژه خودرسازان کرمانی علاقه چندانی به همکاری با قطعه سازان داخلی ندارند و لذا به غیر از قطعات با تکنولوژی پایین معمولا ترجیح می دهند قطعات خودرو هم به روش های مختلف وارد شود ولو آن که صاحبان خودرو مدت ها بدون خودو در انتظار واردات برخی قطعات باشند!

زور شورای رقابت و وزارتخانه صمت به این خودرو ساز در تعیین قیمت ها نمی رسد به همین دلیل است که قیمت برخی از محصولات این خودروساز به قدری گران قیمت گذاری شده است که هم اکنون اختلاف قیمت بازار با درب کارخانه بیش از ۸۰ میلیون تومان است

امیر محمد کارشناس حوزه خودرو در این باره به عصر اقتصاد می گوید: مونتاژکاران کرمانی تاکنون در حوزه عملکرد خود شفاف نبوده اندو حاضر نیستند گزارشی ارائه بدهند که واقعا برای صنعت خودرو چه قدمی برداشته اند؟ این که قرار باشد از یک شرکت خودرو سازی سود کسب کنید تا زیان یک شرکت هواپیمایی را جبران کنیم، معقول نیست!

وی ادامه می دهد: به علاوه بد نیست این شرکت رابطه خود را با قطعه سازان داخلی تشریح کند. برای مسئولان نباید این سئوال مطرح باشد که چرا یک شرکت سالها است که خود را خودروساز می نامد ولی در طی این سالها یک پای اصلی واردات خودروهای چینی بوده است؟

به گفته کارشناسان اما این تمام ماجرا نیست زیرا گفته می شود که زور شورای رقابت و وزارتخانه صمت به این خودرو ساز در تعیین قیمت ها نمی رسد به همین دلیل است که قیمت برخی از محصولات این خودروساز به قدری گران قیمت گذاری شده است که هم اکنون اختلاف قیمت بازار با درب کارخانه بیش از ۸۰ میلیون تومان است.

به عنوان مثال هم اکنون قیمت درب کارخانه خودروی کی ام سی تی ۸ حدود یک میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان است در حالی که خودروی صفر این مدل در بازار هم اکنون حدود یک میلیارد ۴۸۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان قیمت می خورد.

هم اکنون به طور متوسط قیمت هرخودرو مونتاژی این کارخانه بر اساس دلار بیش از ۱۱۰ هزار تومانی به دست مصرف کننده می رسد

مونتاژ خودرو با دلار ۱۱۰ هزار تومانی!

اما از نکات عجیب و غریب در بازار ایران عملکرد خودروساز کرمانی است. هم اکنون به طور متوسط قیمت هرخودرو مونتاژی این کارخانه بر اساس دلار بیش از ۱۱۰ هزار تومانی به دست مصرف کننده می رسد در حالی که معمولا هر خودروساز در جهان برای خود سودی ۱۰تا ۱۵ درصد در نظر می گیرد اما ظاهرا مونتاژ و سر هم بندی قطعات اس کی دی با نیروی ارزان ۲۰۰ دلاری ایرانی، و مواد اولیه ارزان ایرانی باعث شده تا هر خودروی این مونتاژ کار برای ایرانی ها حداقل ۱۰۰ درصد گرانتر از مصرف کنندگان خارجی تمام شود!

به عنوان نمونه بر اساس قیمت اعلامی گمرک خودروهای جک اس ۵ با قیمت ۱۳۶۶۰ دلار، خودروی کی ام سی تی هشت ۱۴۹۷۱ دلار و خودرو جی سون (۷) ۱۴۲۳۵ دلار در گمرک ایران ثبت شده است که به ترتیب قیمت هر کدام از این خودرو ها در حدود یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون ؛ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تمام می شود. بدیهی است این قیمت های اعلامی در گمرک نیز با قیمت های موجود در بازار های منطقه ای بیشتر بوده و حتما آپشن های تعریف شده برای خودروهای ایرانی متفاوت تر از خودرهایی است که به لحاظ دلاری در سطح منطقه ارزان تر به دست مصرف کنندگان می رسد.

با همه این اوصاف اگر این قیمت های موجود در بازار به قیمت دلاری خودروها که در گمرک ثبت شده، تقسیم کنیم قیمت هر دلار برای جک اس ۵ حدود ۱۱۱ هزار و ۲۷۴ تومان ، برای تی ۸ حدود ۱۰۶ هزار ۷۷۹ تومان و برای جی ۷ حدود ۱۱۲ هزار و ۳۳۹ تومان تمام می شود. توجه داشته باشید که قیمت حدود ۵۲ هزار تومان ارز آزاد ( نه ارز تعدلی و نیمایی ) فاصله بسیاری دارد.

برای برخی از این خودروسازان خصوصی اولویت نه ایجاد خدمات پس از فروش مناسب، بلکه تامین قطعه تنها برای مونتاژ است؛ چراکه مونتاژ و فروش خودرو برای آنها سود بیشتری نسبت به تامین قطعه برای ارائه خدمات پس از فروش دارد

مشکل قطعه خودروهای چینی

علاوه بر قیمت تمام شده بالای خودروهای چینی برای مصرف کننده ایرانی باید مشکلات تامین قطعه برای دارندگان خودروهای مونتاژیرا نیز در نظر گرفت که با گذشت عمر چند ساله خودروهای مونتاژی اکنون نمود بیشتری پیدا کرده و حالا تبدیل به کابوس برای دارندگان این خودورها شده است.

کم توجهی مونتاژ کاران چینی به خدمات پس از فروش و معطلی برای نبود قطعه به حدی بالا است که رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران چندی پیش با تاکید براینکه بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربو شارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحران هایی را به وجود آورده است، گفته بود: نمی‌دانیم چرا هیچ توجهی به خدمات پس از فروش خودروهای چینی نمی‌شود وزارت صنعت نیز به این موضوع ورود پیدا نمی‌کند و در نهایت این مصرف کننده است که باید در بازار برای خرید قطعات سرگردان باشد.

البته کیفیت پایین بنزین در شرایطی که خودروهای توربوشارژ باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنند نیز در خراب شدن زودتر خودروهای چینی موثر است با این حال مونتاژ کاری مانند کرمان خودرو ترجیح می دهد تا به جای توسعه روابط با قطعه سازان داخلی، تقویت خدمات پس از فروش خود و یا حتی واردات خودروهای هیبریدی که استهلاک کمتری در هوای آلوده شهرهای بزرگ دارند، سرمایه اش را برای خرید سهام خودرو سازان دیگر صرف کند!

نکته ای که بابک کریمخان، عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور، چندی پیش بر آن تاکید کرده و گفته : برای برخی از این خودروسازان خصوصی اولویت نه ایجاد خدمات پس از فروش مناسب، بلکه تامین قطعه تنها برای مونتاژ است؛ چراکه مونتاژ و فروش خودرو برای آنها سود بیشتری نسبت به تامین قطعه برای ارائه خدمات پس از فروش دارد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=9156
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)