شنبه 16 مرداد 1400 - 9:22

دنده عقب خودروسازان در جاده عرضه

در شرایطی بررسی طرح «ساماندهی صنعت و بازار خودرو » در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به روزهای آخر خود رسیده که شنیده‌ها حکایت از نهایی شدن عرضه خودرو در بورس کالا (یکی از بندهای طرح یاد شده) دارد.

دنده عقب خودروسازان در جاده عرضه

به گزارش حاشیه صنعت ، اعضای کمیسیون صنایع معتقدند از مسیر عرضه خودرو در بورس کالا امکان مهار پدیده دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو وجود دارد. طرح ساماندهی صنعت و بازار بعد از جمع‌بندی نهایی به صحن مجلس می‌رود و بعد از رای‌گیری در صحن چنانچه نظر نمایندگان را به خود جلب کند به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.به نظر می‌رسد باید مسیر جدید عرضه خودرو از بورس کالا را نهایی شده در نظر گرفت، با این حال این مسیر مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی با نوع عرضه خودروسازان دارد.آنچه مشخص است قیمت‌گذاری دستوری در هر دو روش اساس و بنای عرضه خودرو به بازار مدنظر قرار گرفته است.اما بررسی نحوه عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد این شرکت‌ها در کنار قیمت‌گذاری دستوری، به دنبال این هستند تا به صورت گام به گام محدودیت‌های خود را برای شرکت متقاضیان خودرو در قرعه‌کشی‌ها بر دارند؛ اما آن طور که نمایندگان عضو کمیسیون صنایع تصویب کرده‌اند متقاضیان برای دریافت خودرو از مسیر بورس کالا با محدودیت‌هایی روبه رو هستند.

پیش‌تر زمانی که شرکت‌های خودروساز اقدام به برگزاری طرح‌های فروش فوق‌العاده خود و شناسایی افراد منتخب از مسیر قرعه کشی کردند برای اینکه به نوعی تقاضا را مدیریت کنند محدودیت‌هایی از قبیل دریافت نکردن خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از شرکت‌های خودروساز، نداشتن پلاک فعال، اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کد ملی، سن ۱۸ سال تمام و داشتن گواهینامه را به عنوان شروط شرکت در طرح‌های فروش فوق‌العاده خود تعیین کردند.اما حال بعد از نزدیک به ۱۵ ماه از نخستین فروش فوق‌العاده‌ای که برگزار شده خودروسازان نگران این هستند که دیگر متقاضی برای محصولات تولیدی خود پیدا نکنند از این رو با برداشتن برخی محدودیت‌ها به دنبال این هستند که جاده شرکت در طرح‌های فروش خود را عریض کنند. با این حال بررسی شروطی که نمایندگان برای دریافت خودرو از مسیر بورس کالا مدنظر دارند به نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود.اما شروط نمایندگان عضو کمیسیون صنایع برای متقاضیان دریافت خودرو از مسیر بورس کالا چیست؟

شروط اعضای کمیسیون صنایع همان شروطی است که پیش‌تر خودروسازان در طرح‌های فروش خود اعمال می‌کردند. شروطی از قبیل اینکه خریداران باید ۱۸ سال تمام داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشند. همچنین متقاضیان خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشند.اما آن طور که نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مصوب کردند هر کد ملی می‌تواند هر سه سال یک‌بار نسبت به خرید یک دستگاه خودرو از مسیر بورس کالا اقدام کند.از آنجا که دو خودروساز بزرگ کشور بعد از تصویب نهایی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو موظف هستند که محصولات تولیدی خود را تنها از مسیر بورس کالا عرضه کنند مشخص نیست با توجه به دست‌اندازهای موجود در مسیر عرضه خودرو در بورس کالا خودروسازان چگونه می‌توانند برای محصولات تولیدی خود مشتری پیدا کنند؛ زیرا محدودیت‌های در نظر گرفته شده برخلاف برنامه فعلی شرکت‌های خودروساز مسیر حضور متقاضیان را باریک خواهد کرد.

منبع / دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=802
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)