سه شنبه 12 مرداد 1400 - 10:34

صادرات حدود ۱.۳ میلیارد دلاری زنجیره محصولات معدنی در خردادماه

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی ایران در خردادماه با تداوم رشد ماه‌های اخیر به یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار رسیده که بالاترین میزان سطح تاریخ این صنعت در کشور است.

صادرات حدود ۱.۳ میلیارد دلاری زنجیره محصولات معدنی در خردادماه

کارشناسان از رشد تولید در ماه‌های اسفند۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ هم‌زمان با اوج‌گیری قیمت‌های جهانی به عنوان دلایل اصلی رشد صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی کشور است.

برپایه این گزارش، صادرات این حوزه از اوج‌گیری کرونا (فروردین ۱۳۹۹) تا به امروز ۴۶۵ درصد رشد ثبت کرده است.

همچنین واردات بخش معدن و صنایع معدنی در خرداد ۱۴۰۰ نیز معادل ۲۷۶ میلیون دلار بوده که تقریبا روندی ثابت مشابه ماه‌های قبل را طی می‌کند.

این گزارش حاکی است: در خرداد ماه امسال فولاد ۶۵.۹ درصد، مس ۱۱.۶ درصد، روی ۳.۲ درصد، آهن اسفنجی سه درصد، آلومینیوم ۲.۹ درصد، سیمان ۲ درصد، گندله ۱.۴ درصد و سایر محصولات بخش معدن و صنایع معدنی ۱۰ درصد از سهم صادرات را به خود اختصاص دادند.

به گزارش ایرنا، در فصلی که گذشت شرکت‌های بزرگ کشور بیش از ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۳۶ تن فولاد صادر کردند که ناظر بر رشد ۱۲۸ درصدی عملکرد آنها در هم‌سنجی با پارسال است.

همچنین مطابق آمارهای رسمی، در فروردین ماه امسال بیش از چهار میلیون و ۳۹۳ هزار تن انواع محصولات حوزه معدن و صنایع معدنی به ارزش ۶۶۷ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۴۷ دلار صادر شد.

در این مدت رتبه دوم صادرات در این مدت به مس و محصولات پایین‌دستی رسید. کارخانجات ایرانی در فروردین‌ماه بیش از ۵۵ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار مس و محصولات پایین‌دستی صادر کردند که حاکی از رشد ۱۷۷ درصدی است.

همچنین «سایر معدن و صنایع معدنی» با ۵۴.۸ میلیون دلار (رشد ۲۵۶ درصدی)، زنجیره سیمان با ۴۴.۵ میلیون دلار (رشد ۶۵ درصدی)، زنجیره آلومینیوم و محصولات با ۲۷.۵ میلیون دلار (رشد ۲۴۸ درصدی)، زنجیره روی با ۲۴ میلیون دلار (رشد ۲۷۷ درصدی)، آهن اسفنجی با ۱۵.۷ میلیون دلار (رشد ۲۹۲ درصدی)، سنگ آهن دانه‌بندی با ۱۴.۶ میلیون دلار (رشد ۶۰۲ درصدی)، انواع سنگ و محصولات مرتبط با ۱۱.۲ میلیون دلار (رشد ۲۳۰ درصدی) و زنجیره سرب با ۳.۴۸ میلیون دلار (رشد ۴۶۱ درصدی) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین بیشترین میزان رشد صادرات با ۲ هزار و ۳۸ درصد متعلق به انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی بود.

امروز افزون بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

منبع/ ایرنا

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=785
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)