یکشنبه 10 مرداد 1400 - 9:27

صنعت خودرو نیازمند پروژ‌ه‌های عارضه‌یابی دقیق و جدی است

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: قیمت‌گذاری دستوری کوتاه‌ترین و ساده‌ترین راهکار بدون توجه به دلایل فزونی هزینه‌ها یا زیان‌ده بودن تولیدات خودروسازان است و می‌بایست به دنبال راهکارهای اساسی بود.

صنعت خودرو نیازمند پروژ‌ه‌های عارضه‌یابی دقیق و جدی است

به گزارش حاشیه صنعت آرمان خالقی اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری کوتاه‌ترین و ساده‌ترین راهکار بدون توجه به دلایل فزونی هزینه‌ها یا زیان‌ده بودن تولیدات خودروسازان است و می‌بایست به دنبال راهکارهای اساسی بود.

وی افزود: بازار خودروی کنونی انحصاری و کاملا بسته است و تفاوت بسیاری میان قیمت بازار آزاد و کارخانه وجود دارد. خودروساز اگر بتواند قیمت محصولات خود را با قیمت بازار آزاد به فروش برساند، بسیار منتفع شده و جبران زیان‌های وارده ممکن می‌شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: آزادسازی قیمت نیز به تنهایی، پاک کردن صورت مسئله و در راستای حل مشکل خودروساز است در حالی که می‌بایست به دنبال حل مسئله خودروسازی در کشور باشیم نه خودروساز.

خالقی ضمن اشاره به ضرورت واکاوی عوامل زیان دهی تولید خودرو در کشور بیان کرد: حمایت‌هایی نظیر حمایت‌های تعرفه‌ای، جلوگیری از واردات خودروهای خارجی، وضعیت کنونی فروش خودرو در بازار، حمایت‌های دولتی و تامین منابع مالی از سوی دولت برای خودروسازان از موضوعاتی هستند که پیرامون صنعت خودرو مطرح می‌شوند.

وی گفت: نیازمند اجرای پروژه‌های عارضه‌یابی دقیق و جدی، بررسی راهکارها و امکان سنجی بر روی تمامی خودروسازان فعال در کشور هستیم تا تمام مشکلات این صنعت به طور کامل دیده شود و در رفع معضلات گام‌های اساسی برداشته شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: بحث منابع انسانی باید مشخص باشد. تامین قطعات، نحوه فروش، نحوه قیمت‌گذاری و هر آنچه که از لحاظ تکنیکال و از لحاظ مدیریتی عامل بروز مشکل در واحدهای خودروسازی است، می‌بایست طی یک گزارش کامل، تهیه و احصاء شود و بر مبنای آن، نسبت به رفع معضلات اقدام شود.

خالقی گفت: نمی‌شود که مشکلات اساسی خودروسازان را مرتفع ننماییم و انتظار داشته باشیم که فقط با افزایش قیمت، مسئله خودروساز حل شود.

وی گفت: افزایش قیمت ممکن است یک راه حل اجتناب ناپذیر باشد، اما تنها راهکار مدیریتی و اساسی برای این موضوع نیست.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: وزارت صمت با استفاده از نیروهای کارشناسی شاغل در اداره کل نیرومحرکه و همچنین ایدرو به عنوان سهامدار خودروسازان که یک سازمان توسعه‌ای در حوزه نوسازی صنایع کشور محسوب می‌شود، می‌توانند به طور مشترک یک پروژه جامع را تعریف و پیاده‌سازی نمایند.

خالقی یادآور شد: در طرح‌های تحقیق و تفحص مجلس گروهی به عنوان هیات تحقیق و تفحص مجلس انتخاب می‌شوند اما این طرح‌ها چندان موفقیت‌آمیز نبوده و گزارشات آن نیز تاکنون در صحن علنی مجلس قرائت نشده است. این گزارشات باید اثربخش باشد و از نوع تحقیق و تفحصی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزارشات کارشناسی و مدیریتی از سوی ایدرو و وزارت صمت اگر یک گزارش واقع گرایانه همراه با نسخه‌ای برای حل موضوعات صنعت خودرو در حوزه کیفیت، قیمت و سودده شدن تولید باشد، قادر به حل مشکلات اساسی این صنعت خواهد بود. غور در مباحثی نظیر فراوانی نیروی انسانی، عدم تکافوی تکنولوژی، هیچکدام به ارائه راهکار جامع برای حل مشکلات صنعت خودرو نمی‌انجامند.

منبع/ خبرخودرو

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=755
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)