سه شنبه 4 خرداد 1400 - 21:37
در نشست امروز کمیسیون صنایع مقرر شد

ارائه جمع بندی پیشنهادات وزارت صمت و خودروسازان درباره قیمت گذاری ها از سوی ایدرو

اعضای کمیسیون صنایع مقرر کردند، ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو را به کمیسیون صنایع ارائه ‌کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کند.

ارائه جمع بندی پیشنهادات وزارت صمت و خودروسازان درباره قیمت گذاری ها از سوی ایدرو

به گزارش حاشیه صنعت،‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست امروز(سه‌شنبه ۴ خرداد ماه) میزبان مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان بودند. در این نشست گزارشی از سناریوهای پیش‌بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیازهای توسعه‌ای، جایگزین خودروهای فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

بنابراین گزارش، در نشست امروز درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ به طور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می‌شد.

خودروسازان در این نشست گلایه‌ای مبنی بر اینکه شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت‌گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است، داشتند و مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست و مدیرعامل ایران ‌خودرو در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیندها با مشکل روبرو هستیم اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می‌شوند.

خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد./ حاشیه صنعت

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=69
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)