سه شنبه 4 خرداد 1400 - 10:59

واگذاری زمین‌های بلااستفاده شهرک‌های صنعتی به بخش‌خصوصی از طریق مزایده

واگذاری زمین‌های بلااستفاده شهرک‌های صنعتی به بخش‌خصوصی از طریق مزایده

توسعه صنعتی در ایران موضوعی قدیمی‌ است و مروری بر روند توسعه صنعتی، نشان می‌دهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران می‌گذرد. با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی که در سال ۱۳۲۷ (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، می‌توان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه در کشور بوده است. در این برنامه که از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۳ ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمی‌شود. در آن زمان، برای اینکه صنعت، در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود.در آن برنامه اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه گردیده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامه‌ریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود. لذا بین عملکرد و برنامه مغایرت‌های اساسی وجود داشت. بعد از برنامه دوم، نظام برنامه‌ریزی کشور به نظام برنامه‌ریزی پنج ساله که از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ ادامه داشت، تبدیل گردید. در آن زمان، راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی مشخص گردید. دولت با ایجاد برخی از زیرساخت‌های توسعه‌ای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت گردد. عمده کاری را که برنامه‌ریزان انجام دادند، این بود که به‌واسطه درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری‌های دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به‌منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مربوط به نواحی صنعتی در مرداد ماه سال ۱۳۴۳ ایجاد شد. در برنامه چهارم و پنجم جهش نسبتاً مناسبی در سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین علل رشد توسعه صنعتی در کشور، اراضی صنعتی می‌باشد. خوشبختانه کشورمان به‌دلیل وسعت خوبی که دارد، دارای زمین‌های بسیاری است. به همین خاطر در هر استانی شهرک‌های صنعتی زیادی برای واگذاری به بخش‌خصوصی جهت توسعه صنعتی در کشور وجود دارد. حال آن طور که وزارت صمت اعلام کرده قرار است تا این زمین‌ها از طریق مزایده به بخش‌خصوصی واگذار شود. در همین رابطه، علی رسولیان؛ معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران در جریان بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی مهاباد که با حضور نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای‌اسلامی ‌و مسؤولان استانی انجام شد گفت: اراضی موجود شهرک‌های صنعتی کشور که بدون استفاده باقی مانده، بازپس گرفته و به سرمایه‌گذاران جدید واگذار می‌شود.

رسولیان؛ اظهار داشت: با توجه به کمبود زمین و اشباع واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور، زمین‌هایی که در این شهرک‌های صنعتی واگذار شده ولی چندین سال است اقدامی ‌برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در آنها انجام نشده، شناسایی و در چارچوب قانون به مزایده گذاشته می‌شود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران، تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی مناطق مختلف کشور را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده و با وجود تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به رشد صنعتی قابل‌قبولی در کشور دست پیدا کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توازن در سرمایه‌گذاری بین مناطق مختلف کشور و توجه به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: پیش از این زمین مورد نیاز برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۰۰ متر بود ولی با حذف این شیوه‌نامه، شرکت‌های دانش‌بنیان حتی در سوله‌ای ۲۰ متری نیز خواهند توانست به فعالیت بپردازند. رسولیان؛ آذربایجان غربی را یکی از استان‌های با پتانسیل خوب در توسعه صنایع کوچک عنوان کرد و گفت: مرزی بودن یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این استان است که با داشتن سرمایه‌گذاران توانمند می‌تواند در امر صادرات آن را به یکی از استان‌های پیشرو در کشور تبدیل سازد

منبع/ مناقصه و مزایده

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=63
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)