دوشنبه 3 خرداد 1400 - 1:56
در ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تأکید کرد

اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف/ گام های مهم ارتقای بهره وری انرژی در کشور

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی توجه به اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف را ضروری دانست.

اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف/ گام های مهم ارتقای بهره وری انرژی در کشور

به گزارش ایدرونیوز، ابوالفضل کیانی بختیاری با اشاره به نظام های رتبه بندی و جوایز، اظهار داشت: نظام های رتبه بندی، عامل محرک در افزایش قابلیت رقابت پذیری؛ افزایش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلی؛ افرایش بهره وری و جلوگیری از اتلاف هاو ارتقای توانمندسازی و حرکت به سوی توسعه هستند.
وی، جایزه ملی مدیریت انرژی را عاملی برای افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره‌وری منابع انرژی عنوان نمود و خاطر نشان کرد: این جایزه با هدف ایجاد راهی برای کمک به شرکت هایی که قصد دارند مسیر خود را بر مبنای عمل به مسئولیت های اجتماعی در سطحی بالاتر از حداقل ها ادامه دهند، شکل گرفت و بر همین اساس سازمان مدیریت صنعتی با جلب همکاری اصلی ترین نهادهای قانون گذار و ناظر در زمینه انرژی یعنی “ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری”، “شرکت بهینه سازی مصرف سوخت”، “سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهر‌وری انرژی برق” و “سازمان ملی استاندارد ایران”، نظام “جایزه ملی مدیریت انرژی” را پایه گذاری کرد که در گذر زمان به عنوان اصلی ترین مرجع برای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت انرژی در کشور شناخته می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی گفت: انرژی عنصر اصلی تولید و تولید انرژی با راندمان بالا و قیمت کمتر عامل توسعه پایدار است چراکه اقتصاد پایدار باعث افزایش تولیدات با صرفه اقتصادی می شود و این مقوله امنیت سیاسی و اقتصادی و نیز ایجاد موازنه در قدرت را به دنبال دارد.
کیانی بختیاری از محدودیت‏های اکو انرژی شامل منابع مهم زیست محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر، افزایش نگرانی‌ها درباره تبعات تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و همچنین اتخاذ سیاست‌های ارتقاء بهره‌وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی به عنوان دیگر ضرورت های مدیریت انرژی نام برد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه با بیان تلاش کشورها برای مدیریت انرژی به توضیح ساز و کارهای جدید مدیریت انرژی در چین؛ هند؛ اندونزی پرداخت و اظهار داشت: اقتصادهای در حال توسعه آسیا با زغال سنگ وداع کرده اند و از دلایل آن سیاست‌های انرژی پاک و تشدید فشارها از سوی مدافعان محیط زیست؛ کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیروگاهی با سوخت زغال سنگ در آسیا و توسعه فناوری های نوظهور است.
وی با بیان دلایل گذار انرژی از فسیلی به تجدیرپذیر و سایر منابع به روندهای آتی فناورانه تحول دیجیتال در انرژی پرداخت.
کیانی بختیاری فناوری های قابل استفاده در حوزه مصرف انرژی در صنعت را شامل اینترنت اشیا، زنجیره بلوکی، مدیریت شبکه و کبان داده ها عنوان نمود و به تشریح آن پرداخت.
وی با بیان این نکته که بخش های ساختمان و حمل و نقل دارای بیشترین مصرف انرژی در کشور هستند در خصوص دورنمای وضعیت کشور در مدیریت انرژی گفت: با ارائه سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیرو در سایه تکنولوژی‌های در دسترس حاضر، همه کشورها و بویژه جمهوری اسلامی ایران به سوی بهره برداری بیشتر از انرژی های تجدید پذیر رهنمون می شوند و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال۲۰۳۰ میلادی به بیش از ۳۰ درصد در سبد انرژی دنیا خواهد رسید.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی طراحی سامانه یکپارچه مدیریت و برنامه ریزی انرژی در کشور را گام مهمی در راستای ارتقای بهره وری انرژی عنوان نمود و اظهار داشت: حرکت به سوی جریان سازی و بکارگیری شبکه های هوشمند انرژی و اینترنت انرژی در کشور آغاز شده و ضروری است به حمایت هم افزای دست اندرکاران تقویت شود.
کیانی بختیاری در پایان تاکید نمود: سیاست های جامع انرژی در برنامه هفتم توسعه و نگاشت فناوری در حوزه انرژی با هدف صرفه جویی در انرژی، کاهش آلودگی ها و … به کمک هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا، کلان داده، بلاک چین و واقعیت افزوده و مجازی و … صورت پذیرفته که می باید با ایجاد زیرساخت مناسب و پرورش نیروی انسانی متخصص به اجرا درآید و موجب تحول در صنعت انرژی و جلوگیری از هدر رفت ها و اتلاف های انرژی در کشور گردد.
گفتنی است که همزمان با روز ملی بهره وری و در همایش ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی، شرکت های پتروشیمی زاگرس در حوزه تولید متانول و مجتمع گاز پارس جنوبی، پالایشگاه ششم در حوزه استفاده از گاز احیاء واحدهای تصفیه LPG به عنوان سوخت مصرفی در بویلرها در بازه امتیازی ۸۰۰ الی ۸۵۰ امتیازی موفق به کسب تندیس نقره ای سه ستاره ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی شدند.
همچنین شرکت های نفت بهران، مجتمع فولاد خراسان، گروه صنعتی بارز و کشت و صنعت نیشکر دهخدا در این جایزه در بازه امتیازی ۷۵۰ تا ۸۰۰ تندیس نقره ای دو ستاره دریافت کردند.
بنا به این گزارش، شرکت های گاز استان خراسان جنوبی، گاز استان سمنان در دو حوزه، گاز استان کردستان و گاز استان کرمانشاه مجتمع گاز پارس جنوبی، پالایشگاه ششم در حوزه مدیریت تله های بخار، صنایع سیمان گیلان سبز (دیلمان)، شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی همدان در بازه امتیازی ۵۵۰ تا ۶۰۰ تندیس برنزی تک ستاره جایزه ملی مدیریت انرژی را کسب کردند.
خاطر نشان می شود، بررسی‏ها و ارزیابی‏های این جایزه علاوه بر فعالیت‏هایی که در این خصوص توسط کمیته علمی و کمیته راهبری صورت می‏گیرد، توسط ارزیابان متخصص، مجرب، آموزش دیده و گزینش شده از سوی دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی، با مراجعه حضوری و یا مجازی در شرایط کرونایی کشور به سایت اجرایی شرکت‎های متقاضی در قالب تیم‏های ۳ یا ۲ نفره، در یک بازه زمانی ۲ ماهه انجام شده است. در این دوره ۴۳ نفر (۱۵ سرارزیاب و ۲۸ ارزیاب) از مجموعه حدود ۹۰ نفری اعضاء تیم‏های ارزیابی در این فرایند حضور داشتند.
منبع/ایدرو نیوز

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=43
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)