چهارشنبه 9 تیر 1400 - 9:03
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

صنایع براساس روابط نمایندگان در کشور توزیع می‌شود

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: کشور باید یک استراتژی صنعتی داشته باشد که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد آن نبودیم. یک بار این کار توسط وزارت صنعت انجام شده ولی مغفول مانده است.

صنایع براساس روابط نمایندگان در کشور توزیع می‌شود

نیما بصیری تهرانی  در مورد  اولویت‌های دولت سیزدهم برای حوزه صنعت اظهار کرد:‌ اولویت‌‌ها در حوزه صنعت، حوزه‌های اشتغال‌زا است. اولویت‌ها را نه من و هیچ شخص دیگری تعیین نمی‌کند بلکه کشور باید یک استراتژی صنعتی داشته باشد که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد آن نبودیم. یک بار این کار توسط وزارت صنعت انجام شده ولی مغفول مانده است.

وی افزود: کشورهای دنیا دارای استراتژی صنعتی هستند؛ استراتژی صنعتی برای چین زمانی حوزه نساجی یا برای هند تجارت الکترونیک بود. استراترژی صنعتی هر کشوری کاملا مشخص است ولی در کشور ما اینگونه نیست.

بصیری تهرانی با انتقاد از برخی اعمال سلیقه‌ای در کشور گفت: ما استراتژی صنعتی مشخص و نوشته شده‌ای نداریم و صنایع با روابطی که نمایندگان مجلس یا دیگران داشتند به صورت سلیقه‌ای به شهرهای مختلف رفته است. دولت جدید حتی از همین امروز باید استراتژی صنعتی کشور را بنویسد که فقط در آن راستا پیش برویم. البته این کار یک بار در زمان روی کار بودن آقای نعمت‌زاده توسط یکی از معاونین ایشان انجام شد، اما مغفول ماند. بهترین کار این است که اشتباهات همان کار انجام شده اصلاح شود تا به صنایع اشتغال‌زا بیشتر پرداخته شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اشتغال زایی تصریح کرد:‌ من فکر نمی‌کنم هیچ دولتی بدون اشتغال‌زایی بتواند پیشرفتی داشته باشد. اگر اشتغال ایجاد نشود طبیعی است که اقتصاد مغفول می‌ماند، این یک چرخه است که فاکتور اصلی آن اشتغال است. اگر اشتغال‌زایی نباشد هر نوع فسادی در جامعه ایجاد می‌شود، نیروی انتظامی و وزارت کشور درگیر شده و زندان‌ها پر می‌شوند. ایجاد اشتغال نیازمند یک برنامه است، بنابراین ما نیاز به استراتژی صنعتی داریم.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: الان کشور نیازمند فرد مقتدری است که با قاطعیت یک سری از مشکلات را حل کند تا از سهم‌خواهی‌های چپ و راست جلوگیری کند. با توجه به حضور آقای رییسی و عملکرد ایشان در قوه قضاییه، آرزو می‌کنیم که مشکلاتی مانند تعدد قوانین حل شود. آرزو داریم که مشکلات نه تنها در سطح صنعت بلکه در کل کشور برطرف شده و به پیشرفت دست بیابیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سیاست‌های مورد نیاز ارزی برای تقویت صنعت بیان کرد:‌اگر ارز تک‌نرخی شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. قیمت خرید ارز برای تولیدکننده یک عامل است ولی وقتی می‌بیند شرکت رقیب از رانت‌های برخوردار است، فساد ایجاد می شود. ادامه چندنرخی بودن فقط فساد می‌‌آورد. اگر هم نرخ ارز تک نرخی نمی‌شود به دلیل رانت‌هایی است که وجود دارد. اینکه گفته می‌شود نمی‌توان و نمی‌شود تماما دروغ است.

منبع/ ایلنا

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=428
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)