سه شنبه 1 تیر 1400 - 9:35
رییس‌جمهور منتخب‌ در نشست خبری اعلام کرد

کاهش مالیات تولید به ۱۰ درصد

روز گذشته اولین نشست خبری سید ابراهیم رییسی به عنوان منتخب ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، برگزار شد. او در این نشست تاکید کرد به عهدی که با مردم بسته وفادار می‌ماند و همه تلاشش را برای خدمتگزاری به مردم و رفع مشکلات به کار می‌بندد.

کاهش مالیات تولید به ۱۰ درصد

منتخب ریاست‌جمهوری همچنین بر مستقل آمدن خود در انتخابات اصرار ورزید و گفت که دولت او متعلق به یک جریان و جناح سیاسی خاص نیست. توجه به معیشت مردم اولویت سیاست داخلی دولت او است و در عین حال سیاست خارجی را محدود به برجام ندانست.وی در عین حال از کاهش چشمگیر مالیات تولید در دولت آینده خبر داد. او در ادامه این نشست خبری به سوال خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد. «رونق تولید» برنامه داریم
رییس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر در خصوص اینکه شما در برنامه‌های انتخاباتی خود دائما روی موضوع تولید تاکید کردید؛ تولیدکنندگان می‌گویند که از جانب دولت متحمل فشارهای زیادی هستند، از جمله این فشارها اولا: قیمت‌گذاری دستوری، ثانیا: تامین مالی معیوب توسط بانک‌ها و بازار سرمایه، ثالثا : اعطای رانت ارزی ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان و رابعا انحصارات و سختی صدور مجوزهای کسب‌وکار است. برای رفع این فشارها و موانع چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: ما برای رفع تحریم‌ها و موانع تولید که مساله اصلی در کشور است برنامه داریم، شعار سال در سال گذشته و امسال موضوع رونق اقتصادی است و ما نیز در دولت، محور کارمان رونق اقتصادی و تولید است.
وی افزود: نقدینگی در کشور باید مدیریت شود و ما مدیریت تولید را اولویت خودمان قرار خواهیم داد و نقدینگی را باید به طرف تولید سرازیر کنیم و حتما سازوکارهایی که بتواند نقدینگی را به طرف تولید ببرد و تولید را در کشور رونق دهد در دستور کار قرار خواهیم داد.
رییس‌جمهور منتخب تاکید کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که هم تولید‌کننده و هم کارآفرین اعتراض دارد که نقدینگی ندارد و یا کم دارد واز آن طرف تمام کارشناسان اقتصادی نظرشان آن است که رشد نقدینگی موجب مشکلات جدی در کشور می‌شود.
وی گفت: ما تولید را پرجاذبه خواهیم کرد و اقدامات اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد، به نحوی که نقدینگی به سمت تولدی برود و این نیاز به سازوکارهایی دارد و با یک بخشنامه حل نمی‌شود. رونق تولید امکان‌پذیر است اما نیاز به سازوکار دارد. دولت ما حتما برنامه‌هایی که بتواند تولید را رونق بدهد دنبال خواهد کرد.
رییس‌جمهور منتخب ادامه داد: همان‌گونه که در برنامه‌های تبلیغاتی خود گفتم ایجاد جذابیت برای تولید آن است که ما مالیات را برای تولید بکاهیم. یعنی از ۲۵ درصد به سمت ۱۰ درصد با شیب ملایم کاهش دهیم. از طرفی دیگر برای اقدامات غیرمولد، ایجاد مالیات کنیم. مثل رفتن به سمت ارز، طلا و مسکن به نحوی که بخواهد کارهای سوداگرانه انجام شود.
وی گفت: دولت با ایجاد مالیات، یک عدالت مالیاتی ایجاد خواهد کرد، در برنامه‌هایمان این را گفته‌ایم و مصمم به اجرای آن هستیم.
رییسی با بیان اینکه حماسه ۲۸ خرداد امسال به دنبال حماسه‌هایی است که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کرده‌اند، گفت: حضور مردم پیامی برای همه دشمنان داشت. این حضور بامعنا و گسترده با وجود شرایط کرونا، دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی دشمن انجام گرفت.رییس‌جمهور منتخب افزود: همچنین در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت و مجلس دنبال خواهیم کرد و امکانات ما در جهت بهبود شرایط و امید را به مردم بازگرداندن است. اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده را به مردم عزیزمان برمی‌گردانیم به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است و دولت متعلق به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود. در این دولت کسانی هستند که وطن‌دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب دارند. اینها در سراسر کشور در جای‌جای کشور همکاران ما خواهند بود. هر کس دلش برای مردم بتپد همکار ما خواهد بود.
سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست
رییسی گفت: در بعد سیاست خارجی، دنیا باید بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم تغییر کرده و وضعیت جدید پیش‌روی دنیا است. باید در سیاست خارجی بدانند تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده و باید تجدیدنظر کنند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و در برجام هم محدود نخواهد شد. ما تعامل را با همه دنیا به عنوان اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.
رییسی افزود: در مذاکرات نیز هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره باشد. اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد، بلکه باید هر نشستی با نتیجه همراه باشد. نتیجه‌محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مساله را دنبال خواهیم کرد.
وی درباره اولین دستور در روز اول ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در روز نخست دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و به نحوی بسترهایی که در کشور ایجاد رانت می‌کنند، باید خاتمه داده شوند و تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند که زمینه‌های رانت‌خواری و فساد را در کشور از بین ببرند. این ساز‌و‌کارها توسط دولت اصلاح می‌شود. مساله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم نیز از دیگر اقداماتی خواهد بود که انجام می‌دهیم و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید در این رابطه حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشند.
اروپا و آمریکا به تعهدات خود بازگردند
در ادامه نشست، رییسی به سوال خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به اینکه برجام چقدر برای دولت آینده اهمیت دارد که آن را احیا کنید و اینکه چه پیامی برای آمریکا و کشورهای اروپایی دارید، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی باید نگاه کنند که نسبت به آن چگونه اقدام کرده‌اند. آمریکایی‌ها آن را نقض کردند و اروپایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. تاکیدم به آمریکا این است که بر اساس برجام موظف به رفع همه تحریم‌ها بوده اما این کار را نکرده‌ است، برگردید و تعهدات خودتان را اجرا کنید. به اروپایی‌ها نیز می‌گویم که حتما تحت فشارها و سیاست آمریکا قرار نگیرید و به آنچه که در برجام متعهد شده‌اند عمل کنید. خواسته مردم آن است که دولت احقاق حق آنها را انجام دهد و ما حق آنها را استیفا خواهیم کرد.
رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای رفع موانع تولید چه برنامه‌ای دارید، گفت: برای رفع موانع تولید که مساله‌محوری در کشور است و شعار امسال و سال‌های اخیر بوده، برنامه داریم.
منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: موضوع رونق اقتصادی و تولید بسیار مهم است. ما هم در دولت محور اقتصادی و رونق تولید را خواهیم داشت. نقدینگی باید در کشور رعایت شود و ما هم وضعیت نقدینگی را در اولویت قرار می‌دهیم و هم ساز‌و‌کاری که بتواند نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد در دستور کار قرار خواهیم داد.
رییسی گفت: باید بتوانیم مالیات را به طرف مولدها ببریم و از رفتن به طرف ارز و طلا و زمین و مسکن به نحوی که بخواهد کارهای سوداگرانه انجام دهد خودداری کنیم. باید به سمت ایجاد یک عدالت مالیاتی برویم.
رییس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه آیا برای موثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا از جمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود؟ و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارشات است.
وی ادامه داد: درباره تحریم‌ها هم باید بگویم آمریکا موظف است تمامی تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند و آن چیزی که بارها تاکید شده این است که هم این دولت و هم دولت آینده آمریکا باید به تعهدات خودش عمل کند و اروپا باید توضیح دهد چرا همراهی با آمریکا را مورد تاکید قرار داده است.
رییس‌جمهور منتخب در پاسخ به پرسش روزنامه شرق درباره اشراف وی درباره وضعیت کشور و این پرسش که آیا برنامه‌ای صدروزه برای کشور دارید؟ گفت: وضعیت و شرایط کشور روشن است و مراکز و نهادهای مختلف آمارهایی می‌دهند و این آمارها از دید مردم و رسانه‌ها پنهان نیست! مردم نیز حتما باید بدانند که دولت جدید در چه شرایطی و وضعیتی شروع به کار می‌کند؛ اعداد و آمار به عنوان یک گزارش شناختی از وضعیت موجود حتما پیش‌روی مردم و رسانه‌ها خواهد بود؛ ما هم وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم و هم وضع موجود را و سپس تفاوت این دو وضع را بیان و تلاش خواهیم کرد که وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک‌تر کنیم.
گزارش هفتگی دولت جدید به مردم
رییسی خاطرنشان کرد: آنچه که ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهند، فراموش نکردن عمل به وعده‌های خود است و ما این وعده‌ها را پیش‌روی همه دولتمردان قرار خواهیم داد و نه فقط در صد روز نخست بلکه در تمام مدت کار تمام سختگیری‌ها در جهت تحقق وعده‌ها به کار گرفته می‌شود. من در ابتدا شاید هفته‌ای یک‌بار و بعد ماهی یک‌بار ارتباط با مردم را به عنوان یک نعمت و زمینه‌ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد. نشست امروز ما با رسانه‌ها نشست آغاز خواهد بود و حتما این نشست‌ها می‌تواند برای دولت و رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم کمک کند؛ رسانه‌ها باید دغدغه‌های مردم را دنبال کنند و دولت دیدگاه‌ها و نظرات خود را تبیین کند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل قرار بگیرند.

اقداماتم در مدت مسوولیت، در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است
رییس‌جمهوری منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره درباره تحریم‌هایی علیه وی و طرح اتهاماتی علیه او در نقش او در اعدام‌ها و تاثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد، اظهار کرد: من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که در همه مسوولیت‌هایم دنبال کردم.
به آنهایی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسوولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضدامنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.
رییسی افزود: امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر می‌کنند باید در این باره پاسخگو باشند؛ اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم‌ها و تهدیدها حفظ کرده است؛ افتخار من این است که در هر کجا که بودم به عنوان دادستان از امنیت و آسایش مردم دفاع کردم و امروز نیز در جایگاه ریاست‌جمهوری خود را موظف به دفاع از حقوق بشر می‌دانم و خود را موظف می‌دانم از حقوق انسان‌ها دفاع کنم و اگر امروز کسانی که مدعی حقوق بشرند با به وجود آورند داعش و گروه‌های مسلحی که به جان مردم انداختند، مورد محاکمه و مواخذه قرار بگیرند، دنیا به صلح و امنیت خواهد رسید.
رییس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوالی در رابطه با بورس که سرمایه مردم در آن با مخاطره مواجه شد و همچنین راهکارهای ایجاد امید و جبران خسارت‌ها ابراز داشت: ما اعتماد را در مورد بازار سرمایه به مردم بازخواهیم گرداند. این کار با انجام اقداماتی صورت می‌پذیرد؛ از جمله اینکه دولت، بورس را به عنوان قلک برای خود قرار نخواهد داد که کسری بودجه خود را از آن تامین کند. همچنین نظارت و سازوکارهای نظارتی را فعال خواهیم کرد که این اقدام خودش عامل مهمی است و در کنار فعال شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت از ایجاد تکانه‌هایی که بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، جلوگیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: اقدامات دیگری هم در دست برنامه‌ریزی و آماده‌سازی است، از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس؛ شرکت‌هایی پشت در بورس در انتظار مجوز حضور هستند و حضورشان می‌تواند عمق فعالیت در بورس را افزایش دهد.
پاسخ منفی به پذیرش دیدار احتمالی با رییس‌جمهور آمریکا
رییس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوال رسانه راپلی روسیه که آیا در شرایط رفع تحریم‌ها حاضر به دیدار با رییس‌جمهور آمریکا هستید گفت: خیر.
منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا علاقه دارید با دولت بایدن به طور مستقیم مذاکره کنید و چه انتظاراتی دارید و چه نظری در خصوص پیشنهاد آمریکا برای داشتن توافق جامع‌تر با ایران دارید،‌ گفت: سوال قبلی را مجددا تکرار می‌کنم که چرا آقای بایدن به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست و چرا نسبت به تعهدات پاسخگو نیست. پیشنهاد جدید من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند و نشان دهند که صداقت دارند.
ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد؛ چراکه آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شده بود با کارشکنی آمریکا و عمل نکردن تعهدات اروپا نصیبش نشد. ما تاکید می‌کنیم که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست. آمریکایی‌ها به مساله‌ای که مذاکره شده متعهد نشدند چگونه می‌خواهند وارد مسائل جدید شوند.
رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی در خصوص آینده برجام و گفت‌وگوهای وین و پافشاری آمریکا در خصوص عدم لغو همه تحریم‌ها و نابودی سانتریفیوژها گفت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بود آن است که اقدامات هسته‌ای ما مسالمت‌آمیز بوده و سازمان‌های بین‌المللی هم این مساله را تایید کرده‌اند که اقدامات ایران در چارچوب قوانین بوده است.
محور ما در دولت مردمی شایسته‌سالاری است
رییسی در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت سیزدهم و اینکه گروه‌های زیادی از شما حمایت کرده‌اند اقدام شما برای راضی نگاه داشتن آنها چیست، گفت: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام به طور مستقل وارد میدان شدم و از همه گروه‌ها که حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم، اما برای تشکیل دولت، خود را در مقابل خدا مسوول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود. در این دولت کارآمد بودن، انقلابی بودن و مردم‌دار بودن از مشخصات مدیران خواهد بود. توصیه من این است که کسی در خصوص دولت گمانه‌زنی نکند؛ چرا که ما سامانه‌ای را در خدمت شما قرار می‌دهیم که هرکسی را که فکر می‌کنید می‌تواند تاثیرگذار باشد به ما پیشنهاد کنید چرا که محور ما شایسته‌سالاری خواهد بود.
رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره مطالبه مردم در زمینه معیشت و گرانی روزافزون کالاها اظهار داشت‌: موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است.
نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، چرا که اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره مردم با کالاهای اساسی را با دلار و به نحوی آنچه که خارج از کشور است در یک کار میان‌مدت و بلندمدت قطع کنیم، به نحوی که ملت ما به تامین کالاهای اساسی خود به خودکفایی واقعی برسند. این کار را در کشور اجرایی می‌کنیم. خودکفایی ملت کشور را نسبت به کالاهای اساسی کشور در برنامه‌ها خواهیم داشت.
خواهان ارتباط با همه کشورهای دنیا خصوصا همسایگان هستیم
رییسی ادامه داد: ارتباط با همه کشورهای دنیا را اعلام کرده که کشورهای همسایه در اولویت ارتباط ما با همسایگان خواهد بود. نسبت به کشور عربستان نیز بازگشایی سفارت این کشور محدودیتی از سوی جمهوری اسلامی نیست؛ این سیاست را نیز قبلا اعلام کردیم و الان نیز تاکید می‌کنیم که روابط و گفت‌وگو با هماهنگی کشورهای منطقه هیچ مانعی ندارد.
در دولت من هم یکی از ویژگی‌های مهم برای انتخاب مدیران و مسوولان در میان مردم بودن و مردمی بودن آنهاست.
رییسی در پایان گفت: از همه اصحاب رسانه با هر گرایش سیاسی و هر حوزه‌ای سپاسگزار هستم که در دوره انتخابات بهترین کانال ارتباطی با مخاطبان و مردم بودند و این انعکاس نظرات و دغدغه‌های مردم برای مدیران اهمیت زیادی دارد.

منبع/ جهان صنعت

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=352
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)