چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 10:01

شروط تولید ۱.۶ میلیون خودرو/ وابستگی ۶۵ درصدی نرخ خودرو به دلار

وزیر صمت وعده تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال آتی را داده است که به اعتقاد کارشناسان پیش شرط آن، تامین نقدینگی بنگاه و افزایش توان خرید مردم با روش هایی همچون جایگزینی خودروهای فرسوده است.

شروط تولید ۱.۶ میلیون خودرو/ وابستگی ۶۵ درصدی نرخ خودرو به دلار

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری مهر، سید رضا فاطمی امین از روز نخست سکانداری بر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر افزایش تولید خودرو به منظور تأمین نیاز بازار و حذف قرعه کشی خودرو از طریق رشد عرضه تاکید کرده است. وی اخیراً نیز اعلام کرده است که «ما ناگزیر هستیم برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت، تیراژ خودرو را افزایش دهیم؛ بنابراین سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که بر همین مبنا با توجه به تأمین نیاز بازار، قرعه کشی در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود.»

به گفته وزیر صمت، «تقریباً تقاضای خودرو یک میلیون و پانصد هزار خودرو در سال است که در حال حاضر پانصد هزار خودرو کمبود عرضه داریم که با توجه به افزایش تولید در سال آینده نگرانیم در نیمه دوم سال آینده حتی با کمبود تقاضا مواجه شویم.»

وی همچنین میزان تولید خودرو تا پایان سال جاری را یک میلیون و صد هزار دستگاه اعلام کرده است.

تولید ۶۷۰ هزار خودرو در ۹ ماه

بر همین اساس، بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو در ۹ ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ۶۷۰ هزار دستگاه انواع سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۶۵۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه) ۲.۱ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته هدفگذاری برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بود اما تا پایان سال ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه تولید شد؛ امسال با توجه به وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون و صد هزار دستگاه خودرو، باید منتظر ماند و دید که در مدت باقی مانده از سال جاری، ۴۰۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه دیگر تولید می‌شود یا خیر.

چگونه ۱.۶ میلیون خودرو تولید کنیم؟

در این رابطه، رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: گلوگاه اصلی تولید خودرو نقدینگی بنگاه است. همچنین توان خرید مصرف کننده هم آن زمان مطرح می‌شود زیرا با این قیمت‌هایی که وجود دارد مردم نمی‌توانند ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو بخرند، از آن طرف هم خودروساز به اندازه کافی نقدینگی ندارد که قطعه بخرد و خودرو تولید کند.

وی افزود: منتهی ظرفیت تولید این حجم از خودرو وجود دارد؛ در سال‌های قبل نزدیک به ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید شده بود.

سلیمانی به توان خرید مردم اشاره کرد و گفت: ظرفیت تقاضای بازار بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است؛ البته این ظرفیت هم بستگی به اجرای طرح‌هایی جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دارد زیرا در حال حاضر حداقل ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که مالکان آنها توان خرید خودروی نو ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: باید دولت طرح‌هایی در نظر بگیرد و مشوق و تسهیلاتی جهت خرید خودروی نو به صاحبان خودروهای فرسوده بدهد.

پیش نیاز تأمین نقدینگی خودروساز، اصلاح قیمت است

وی به نحوه تأمین نیاز نقدینگی خودروساز اشاره و تصریح کرد: پیش شرط تأمین نقدینگی مورد نیاز خودروساز، اصلاح قیمت است؛ در حال حاضر بنگاه‌های خودروساز ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و از طرفی دیگر نمی‌توانند تسهیلات بانکی خاصی دریافت کند. در اینجا راه موجود اصلاح قیمت است.

سلیمانی اظهار کرد: در مورد کیفیت خودرو باید اقداماتی همچون رقابت پذیری و تقویت استانداردهای موجود انجام شود، اما نکته این است که بازار حداقل به ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد. برای فروش بیشتر خودرو باید طرح جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شود.

۶۵ درصد قیمت خودرو وابسته به قیمت دلار است

وی گفت: ۶۵ درصد قیمت خودرو از قیمت دلار تبعیت می‌کند با شرایط تورمی هیچ چاره‌ای غیر از افزایش قیمت نداریم زیرا مواد اولیه داخلی خودرو همچون ورق و فولاد و … با قیمت دلار به خودروساز فروخته می‌شود. مواد اولیه وارداتی هم مستقیم با قیمت دلار به خودروسازی تحویل داده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: بنابراین ۶۵ درصد قیمت خودرو مربوط به قیمت دلار است و ۴۵ درصد باقی مانده هم متأثر از تورم است؛ بنابراین اگر کماکان تورم داشته باشیم قیمت خودرو باید افزایش یابد زیرا قیمت نهاده‌های تولید این کالا افزایش می‌یابد.

سلیمانی در مورد فروش اموال مازاد خودروسازان، گفت: اگر خودروساز اموال مازاد خود را بفروشد بعید است که از طریق این منابع همین ۸۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را پوشش دهد. بنابراین چیز اضافه ای نمی‌ماند که با آن مواد اولیه بخرد و قیمت نهایی خودرو را کاهش دهد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3178
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)