دوشنبه 11 بهمن 1400 - 9:38

راهکار سازمان توسعه همکاری های اقتصادی برای اختلال عرضه در دوران کرونا

سازمان توسعه همکاری های اقتصادی اعلام کرد: کشورها سیستم بازچرخانی در بخش های مختلف اقتصاد و استفاده از منابع ثانویه به جای مواد خام را باید تقویت کنند.

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری فارس، روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی در جهان با سرعت بیشتری پیش می تازد. در این میان نهاد های مختلف بین المللی علت رشد قیمت ها را محدودیت های تجارتی بین کشورها می دانند که پس از انتشار ویروس کرونا بیشتر شده است و راهکارهایی برای آن پیشنهاد داده اند که یکی از آنها استفاده از سیستم بازچرخانی در همه بخش های اقتصادی است، یعنی از منابع ثانویه برای تامین مواد اولیه استفاده شود که شاید ماده خام نباشد.

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی در گزارشی اعلام کرد: محدودیت های تجاری مواد خام در سالهای گذشته افزایش قابل ملاحظه ای یافته است و محودیت های صادراتی مانعی بر تجارت فلزات و مواد معدنی ضروری شده است که به عنوان مواد اصلی تولید کالاهای مورد نیاز کشورها است و به این دلیل تولید در کشورها سخت تر شده است.

محدودیت های تجاری  در واقع  باعث اختلال عرضه کالا در بازارهای جهانی شده و عرضه محصولات بسیار کم شده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی در جهان با سرعت بیشتری پیش می تازد. در این میان نهاد های مختلف بین المللی علت رشد قیمت ها را محدودیت های تجارتی بین کشورها می دانند که پس از انتشار ویروس کرونا بیشتر شده است

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی در گزارشی اعلام کرد:محدودیت های تجاری مواد خام در سالهای گذشته افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

محودیت های صادراتی مانعی بر تجارت فلزات و مواد معدنی ضروری شده است که به عنوان مواد اصلی تولید کالاهای مورد نیاز کشورها است.

در واقع همه اینها باعث اختلال عرضه کالا در بازارهای جهانی شده و عرضه محصولات در بازارهای جهانی بسیار کم شده است.

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی بیان می کند:‌ در این میان کشورها به دنبال کاهش وابستگی به و اردات هستند و تا جایی که می توانند می خواهند از هر ترفندی برای این کار استفاده کنند.

یکی از این روش ها این است که کشورهای از منابع ثانویه برای تامین مواد اولیه در کارخانجات و غیره استفاده می کنند مثلا از باقیمانده خرده فلزات و بقایای آنها استفاده می کنند که احتمالا پس از ذوب و تغییر شکل در کار خانه های قابل استفاده خواهد شد.

اما اینها حتما باید در داخل کشور استفاده شود زیرا محدودیت تجاری سنگینی روی مبادلات فلزات خرد بین کشورها وجود دارد و ۳۷ درصد محدودیت های تجاری در این زمینه است.

بسیاری از کشورها استفاده از منابع ثانویه را جایگزین مواد خام کرده اند و سرعت آن روز به روز بیشتر می شود.

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی تاکید می کند که مفهوم جایگزینی منابع ثانویه به جای مواد خام به این معنی است که  کشورها سیستم ها بازچرخانی در بخش های مختلف اقتصاد را باید تقویت کنند و راهکارهای جدیدی در این زمینه بیندیشند.

افزایش قیمت کالاهای اساسی از محصولات کشاورزی گرفته تا صنعتی وجود دارد و برخی از اینها در د وران کرونا تا دو برابر هم رشد کرده است.

شیوع ویروس کرونا باعث اختلال عرضه در جهان شده است، از یک سو پروتکل های بهداشتی و قوانین سختگیرانه که کشورها وضع کرده اند شرایط عرضه را تنگ کرده است از سوی دیگر کشورهای صادر کننده تامین نیاز داخل خودشان را در اولویت قرار داده اند و صادرات متوقف و یا بسیار محدودتر شده است.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3134
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)