شنبه 9 بهمن 1400 - 17:48
طبق اعلام شرکت توانیر؛

مشترکان برق باید کنتور هوشمند نصب کنند/ نصب هر کنتور چقدر خرج دارد؟

توانیر اجرای موفق طرح پلکانی شدن تعرفه‌های برق برای مدیریت مصرف آن را نیازمند اجرای یک طرح مکمل می‌داند.

مشترکان برق باید کنتور هوشمند نصب کنند/ نصب هر کنتور چقدر خرج دارد؟

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح پلکانی شدن تعرفه‌های برق، نیازمند اجرای یک طرح مکمل، یعنی هوشمندسازی اندازه گیری مصرف است؛ این را آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید.

محاسبه پلکانی تعرفه‌های برق از ابتدای بهمن با اهدافی مثل مدیریت مصرف، کاهش یارانه پرمصرف‌ها و جلوگیری از قطع شدن برق آغاز شده است.

به گفته کارشناسانی همچون نجفی رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی، اجرای طرح هوشمندسازی اندازه‌گیری مصرف، با نصب کنتورهای هوشمند امکان پذیر می‌شود.

مزیت نصب کنتورهای هوشمند برق چیست؟

او می‌گوید: با نصب کنتورهای هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد، یعنی مشترک متوجه می‌شود که اگر در ساعت اوج مصرف، استفاده غیرضروری از برق داشته باشد، باید هزینه بیشتری بپردازد و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم ترغیب می‌شود.

مزیت دیگر نصب کنتورهای هوشمند، افزایش سرعت و دقت در صدور صورتحساب‌های برق است؛ به طوری که به گفته مدیرعامل توانیر، هر ۱۵ دقیقه یکبار، امکان مشاهده مصرف مشترک در مراکز مدیریت مصرف وجود خواهد داشت.

رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع این شرکت هم می‌گوید، مشترک هر دو ساعت یکبار می‌تواند از میزان مصرف خود مطلع شود و اطمینان پیدا کند که ولتاژ مناسبی را دریافت می‌کند.

به گفته او، اهمیت دیگر کنتورهای هوشمند برق این است که ولتاژ تحویلی به مشترکان پرمصرف محدود می‌شود تا برق را درست مصرف کنند.نصب کنتورهای هوشمند برق، بیش از ۱۰ سال در انتظار اجرای قانوننصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان برق، بیش از ۱۰ سال است که در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی الزامی شده اما مسئولان شرکت توانیر مانند هادی مدقق مدیر دفتر هوشمندسازی این شرکت، طی این سال‌ها چون نیازی به نصب آن‌ها احساس نشده، موانع تولید داخلی این کنتورها پابرجا مانده بود.

فعالان بخش خصوصی مانند صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز می‌گویند، مشکلات زیرساختی تولید داخلی کنتورهای هوشمند برق مانند کسب دانش فنی را برطرف کرده‌اند و فقط، دولت باید تضمین بازگشت سرمایه را برای تولید به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بدهد.

موضوعی که مدیر هوشمندسازی توانیر گفته، با توجه به پیش بینی شدن ردیف اعتباری در قانون بودجه ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال آینده، دستگاه‌های مختلفی در کشور برای آن بسیج شده‌اند تا میزان تولید ماهیانه این کنتورها که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار عدد است، به یک میلیون عدد برسد.

لزوم نصب کنتورهای هوشمند برق برای کارخانجات در شهرک‌های صنعتی

موسوی نایب رئیس انجمن سازندگان کالا و خدمات تجدیدپذیر هم خبر داده، نصب کنتورهای هوشمند با هدف استفاده از سقف کارخانجات برای تولید انرژی خورشیدی از شهرک‌های صنعتی استان تهران آغاز شده است.

او می‌گوید، نیاز برق این شهرک‌ها حدود ۱۸ هزار مگاوات است که ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات از آن تامین می‌شود و کارخانجات با نصب تجهیزات تولید انرژی خورشیدی می‌توانند علاوه بر تامین برق خودشان، به ظرفیت تولید برق کشور هم اضافه کنند و به دولت برق بفروشند.

طبق آمارهای شرکت توانیر، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، نصب کنتورهای هوشمند با اولویت پرمصرف‌ها برای بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و ادارات آغاز شده و هم اکنون، ۵۰ درصد بار شبکه برق با استفاده از کنتورهای هوشمند به صورت رؤیت پذیر است.

این رقم تا زمان اوج مصرف برق در تابستان سال آینده باید ۷۵ درصد برسد. طی سه سال آینده نیز، تمام ۳۷ میلیون مشترک برق کشور که ۳۰ میلیون از آن‌ها در بخش خانگی هستند، باید مجهز به کنتورهای هوشمند باشند.

در حال حاضر شرکت های توزیع برق استانی، با شناسایی مشترکان پرمصرف اقدام به نصب کنتور هوشمند برای آن‌ها می‌کنند اما اگر مشترکی تمایل به نصب این کنتورها زودتر از برنامه وزارت نیرو داشته باشد، می‌تواند با مراجعه به سامانه «برق من» درخواست خود را ثبت کند.

هزینه نصب این کنتورهای هوشمند برق، به گفته مدقق مدیر هوشمندسازی توانیر، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است که طبق قانون بودجه، امکان پرداخت اقساطی آن در بازه زمانی ۲۴ ماهه (دوساله) وجود دارد؛ یعنی ماهیانه ۲۹ تا ۳۳ هزار تومان.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3084
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)