پنجشنبه 7 بهمن 1400 - 7:25

خرید ماشین دست دوم و نکاتی که نباید فراموش کنید

خودروی دست دوم به خودرویی گفته می شود که بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر کار کرده باشد. خرید خودرو نو به دلیل نداشتن تمکن مالی برای همه خانواده ها امکان پذیر نیست بنابراین بسیاری از خانواده ها به سمت انتخاب خودرو دست دوم روی می آورند.

خودروی دست دوم به خودرویی گفته می شود که بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر کار کرده باشد، چون دیگر این خودرو صفر نیست و جزو خودروهای کار کرده به حساب خواهد آمد و هرچه از این عدد فاصله گرفته باشد، نمایانگر کارکرد بیشتر آن است، اما به طور کلی براساس استانداردهای موجود یک خودرو برای مسافر عادی و شخصی طی سال نباید بیشتر از ۱۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد.

خودروهای کارکرده به‌دلیل افت قیمتی که دارند اغلب باب میل بسیاری از خانواده‌ها هستند. خرید خودرو نو به دلیل نداشتن تمکن مالی برای همه خانواده ها امکان پذیر نیست بنابراین بسیاری از خانواده ها به سمت انتخاب خودرو دست دوم روی می آورند .

خرید خودرو دست دوم علاوه بر اینکه می تواند باعث کاهش هزینه ها شود ، خطراتی را نیز به همراه دارد متاسفانه بسیاری از فروشندگان، سعی بر پنهان‌کردن نقص‌های اتومبیل دارند و از روش‌های مختلفی جهت گمراه‌کردن خریدار استفاده می‌کنند. در این میان، شما هستید که به عنوان متقاضی، باید به چند نکته مهم در معامله خودرو کارکرده توجه کرده تا معامله امنی را تجربه کنید:

مراحل خرید ماشین دست دوم

_   بازدید و کارشناسی خودرو

_ عقد قولنامه

_ مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو

_ مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو

_   انتقال بیمه خودرو

در ادامه مطلب نکات مهم در خرید خودرو دست دوم یا کارکرده را برای شما گردآوری کرده ایم:

مظنه‌ی بازار را بدست آورید

ابتدا در سایت‌های خرید و فروش خودرو قیمت‌ مدل‌های متفاوت را بررسی کنید، از این طریق قیمت حدودی خودروهایی که مد نظرتان است مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از مدل‌های متداول جامعه در این سایت‌ها عرضه شده‌اند و بازه‌ی قیمتی متنوعی از آنها وجود دارد.

بازرسی در هنگام خرید خودرو کارکرده

در بررسی رنگ و بدنه خودرو حتما در روز و زیر نور طبیعی خورشید بررسی را انجام دهید و با فاصله نزدیک با زاویه های ۳۰ الی ۵۰ بررسی را انجام دهید. در بررسی رنگ خودرو دقت و وسواس زیاد داشته باشید زیراکه رنگ پریدگی یا رنگ شدگی در جاهای متفاوت ماشین می تواند افت قیمتی شدید را نسبت به ماشین بدون رنگ همان مدل با همان میزان کارکرد را داشته باشد. بطور مثال رنگ شدگی در درب پژو ۲۰۶ می تواند افت قیمت ۱۵ میلیون را بهمراه داشته باشد.

کارکرد خودرو

میزان کارکرد هر ماشینی، ارتباط مستقیمی با عمر مفید آن دارد. به نظر شما در قیاس بین یک خودرو مدل سال ۹۸ که حدود ۲۰ هزار کیلومتر کار کرده با اتومبیل مدل سال ۹۷ که فقط ۱۵ هزار کیلومتر با آن رانندگی شده، کدام یک عمر مفید‌تری دارند؟ بله درسته که سال ساخت، یکی از موارد مهم در تعیین قیمت و سلامت وسیله نقلیه است. اما به احتمال زیاد خرید ماشینی که بیش از حد استاندارد، کارکرد سالیانه داشته؛ نسبت به گزینه‌ای که سال ساخت آن بیشتر است، اما حداقل کارکرد را داشته؛ ارجحیت ندارد.

خوش معامله بودن خودرو:

خودرو در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود و ممکن است به دلایل مختلف بخواهید خودرو را پس از مدتی بفروشید. به همین دلیل سعی کنید همیشه خودرویی خریداری نمایید که خوش معامله باشد و جهت فروش آن به دردسر نیافتید.

برای خودروهایی که خوش معامله نیستند معمولا به سختی مشتری پیدا می شود و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به فروش برسد. همچنین معمولا مجبور خواهید شد تا جهت فروش آن تخفیف زیادی به خریدار بدهید.

سلامت فنی خودرو

یکی از مهم ترین مسائل در خرید ماشین دست دوم، بررسی فنی آن است. هیچ کس نمی ‌خواهد ماشینی خریداری کند که ظاهری خوب داشته باشد ولی مجبور باشد در بازه‌ های زمانی کوتاه ‌مدت به تعمیرکار مراجعه کند و مدام در رفت و آمد در مسیر مکانیکی باشد. ایمنی اولین و مهم ترین مسئله‌ ای است که از یک خودرو انتظار داریم پس سلامت فنی خودرو بسیار مهم است. بسیاری از ماشین‌های کارکرده که خرید و فروش می شوند به لحاظ فنی مشکل دارند.

وقتی برای خرید خودرو دست دوم می‌ روید،  سعی کنید یا ماشین را به یک کارشناس نشان دهید و یا به همراه یک فرد خبره و با تجربه در این زمینه برای بازدید اتومبیل مراجعه کنید.

لاستیک های خودرو دست دوم را بررسی کنید

در بررسی لاستیک های خورد بصورت چشمی به آج ها مخصوصا در کناره های بیرونی توجه کنید. لاستیک های ساییده شده ایمنی خودرو را کاهش داده و همچنین هزینه های اضافی تعویض را به شما تحمیل می کند. لاستک اضافه را هم حتما چک کنید.

بررسی سلامت موتور ماشین دست دوم

کاپوت را بالا بزنید به موتور نگاه کنید. موتور خودرو نباید بیش از حد کثیف باشد چون در این‌صورت نشان‌دهنده این ‌است که احتمالا خوب به آن رسیدگی نشده است. به دنبال هر گونه پارگی یا ترک‌خوردگی در شلنگ‌ها و به‌طور کلی اجزا موتور باشید. به سیم کشی و مسیر شلنگ‌ها و لوله‌ها دقت کنید شکستگی یا پارگی وجو نداشته باشد و سیم‌ها چسب خورده نباشند.

قبل خرید خودروی دست دوم یک دور با ماشین بزنید

پشت فرمان خودرو بنشینید و با آن یک دور بزنید. هنگام این کار از کیفیت صندلیها اطمینان حاصل کنید، ترمزهای خودرو را چک کنید، سرو صدای کمک فنرها در پستی و بلندیها را در نظر بگیرید ، همهی دندهها حتی دنده عقب را چک کنید ، دقت کنید ترمز دستی نباید زیادی خلاصی داشته باشد. پس از چک کردن این موارد می توانید ماشین دلخواهتان را انتخاب کنید.

بررسی رنگ دود اگزوز

خودرو را روشن کنید و به رنگ دود خروجی از آن دقت کنید. در صورتی که دود اگزوز خیلی سیاه باشد، نشان از این دارد که کاربراتور به درستی کار نمی‌کند. رنگ آبی دود اگزوز نشانه خوبی نیست و می تواند به این دلیل باشد که کاربراتور مشکل اساسی دارد.

نشتی مایعات را چک کنید!

در این مورد موتور باید کاملا سرد باشد. روغن موتور، ترمز و هیدرولیک اگر کم باشد می‌تواند نشانه‌ای اینکه ماشین به خوبی نگهداری نشده است باشد. به دنبال نشانه‌هایی از نشتی باشید.

سیستم تهویه را بررسی کنید

موتور را روشن کنید و اجازه بدهید چند دقیقه کار کند تا گرم شود بخاری خودرو را روشن کنید هوای خروجی نباید بد بو و مرطوب باشد یا بوی ضد یخ بدهد زیرا این نشان‌دهنده نشتی در سیستم بخاری است. نوبت به کولر می‌رسد، دکمه کولر را روشن کنید هوای خروجی باید خنک و مطبوع باشد.

مدت زمان باقی مانده از بیمه سالیانه

عده ای نیز زمانی که بیمه خودرویشان رو به اتمام است اقدام به فروش خودرو میکنند. و اگر بیمه خودرو پایان یافته باشد چیزی بالغ برا یک میلیون تومان روی قیمت خرید خودرو دست دوم تاثیر دارد. و این درحالیست که خودروهایی که دارای حق تخفیف بیمه‌ باشند به قیمت بالاتری به فروش می‌رسند که به معنای سودیست برای مالک جدید خودرو دست‌دوم.

تصادف و رنگ خوردگی بدنه

یکی دیگر از مهمترین  عوامل کاهش قیمت خرید خودرو دست دوم  تصادفی بودن و احتمال رنگ شدگی بدنه خودرو است. غالبا به ازای هر قسمت از رنگ شدگی بدنه خارجی اتومبیل  قیمت خودرو ۵درصد کاهش می یابد.

جالب است بدانید که رنگ خوردگی قسمت جلویی خودرو افت قیمت بیشتری نسبت به دیگر مناطق بدنه خودرو دارد چرا که باعث خراب شدن وجهه خودرو می شود.

یکی از عوامل کاهش قیمت در خرید خودرو دست‌دوم رنگ خوردگی قسمت سقف اتومبیل است چرا که نشان دهنده آن است که خودرو مذکور تصادف سنگینی را پشت سر گذاشته است.

تصادفات سنگین همواره با کاهش قیمت بسیار زیاد همراه هستند. این تصادفات همواره ممکن است باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین شده باشد که در نتیجه قیمت آن را بسیار پایین خواهد آورد. و از سوی دیگر ممکن است خرید خودرو دست دوم به این شکل اصلا کار عاقلانه ‌ای به نظر نیاید.

بررسی وضعیت کابین داخلی اتومبیل در هنگام خرید خودرو دست دوم

ایراد هایی مانند کهنه شدن و پارگی روکش صندلی‌ها، خراب بودن دکمه‌های شیشه برقی، پوسیدگی کف‌پوش، خرابی سقف،  بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو، در افت قیمت خرید خودرو دست‌دوم تاثیر گذای خواهند بود پس هنگام خرید خودرو دست دوم حتما به این موارد و کابین داخلی خودرو توجه کنید.

تا حد امکان از واسطه ها خودروی دست دوم نخرید

از خرید خودرو، از افراد دلال ، ناشناس و واسطه بپرهیزید. سعی کنید که فرد مورد نظر دلال نباشد و حتما محل بازدید خودرو را محل کار یا منزل فروشنده تعیین کنید.

بررسی مدارک هنگام خرید خودروی دست دوم

به مراحل پایانی خرید خودروی دست‌دوم خود نزدیک شده‌اید. در این مرحله وقت آن است که مدارک فروشنده را بررسی کنید. برگ سبز، سند خودرو و یا سند دفترخانه‌ای آن را با گواهینامه و کارت ماشین تطابق دهید. تاریخ بیمه‌نامه خودرو و در صورت امکان فاکتورهای مربوط سرویس‌های دوره‌ای را چک کنید. هیچ وعده‌ای بابت ارائه مدارک تا روز تنظیم سند را قبول نکنید. مدارک کپی و عکس‌های درون موبایل نیز چندان به کار شما نمی‌آید. اگر فروشنده به صورت وکالتی در حال معامله بود، حتماً وکالتنامه معتبر بخواهید و از پذیرفتن وکالتنامه‌های دستنویس خودداری کنید.

بیعانه ندهید

پیش‌پرداخت یا بیعانه در هیچ معامله‌ای عقلانی نیست. چند وقتی است که در ایران برخی از دلال‌ها و کلاهبردارها، خودروهای تمیز را با قیمتی کمتر از قیمت عُرف عرضه می‌کنند تا متقاضیان خرید ماشین دست دوم را برای خرید وسوسه کنند. در این بین، کسی هم که وسوسه شده تمایل دارد با پرداخت بیعانه‌ای، خودرو را برای خود نگاه دارد. اما فروشنده‌ی تقلبی با دریافت بیعانه به هدف خود می‌رسد و دیگر خبری از او نمی‌شود.

آخرین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید خودرو دست دوم باید مد نظر قرار دهید، این است که هرگز نباید برای خرید یک اتومبیل کارکرده عجله کنید. عاقلانه آن است که زمان زیادی را به تحقیق، مشاوره و مقایسه اختصاص دهید تا بهترین معامله ممکن شکل بگیرد. به این ترتیب معامله‌ای منصفانه انجام شده و بیش از قیمت واقعی نیز هزینه‌ای از جیب خود پرداخت نخواهید کرد.

دردسرهای خرید خودروی دست دوم

در ادمه مشکلاتی که ممکن است در خرید خودروی کارکرده وجود داشته باشد را ذکر می کنیم

_دستکاری مسافت طی شده خودرو به منظور کاهش طول عمر و افزایش قیمت آن.

_تعویض پلاک خودرو با مدلی مشابه به منظور پنهان کردن سرقتی بودن آن، یا به دلیل پنهان کردن خلافی خودرو و جریمه‌های آن که به نام مالک اصلی خودرو ثبت شده است.

_سرهم کردن قطعات دو یا چند خودروی تصادفی و آسیب دیده‌ی مشابه هم و عرضه‌ی آن به مشتری تحت عنوان خودروی دست دوم.

_  امروزه پی بردن به دستکاری مسافت طی شده توسط خودرو کمی دشوار شده است اما در هر صورت این نکته می‌تواند بیانگر  فرسایش قطعات خودرو نظیر دور فرمان، پدال‌ها، روکش صندلی‌ها و ظاهر کمربند ایمنی به علت استفاده‌ی زیاد و یا عمر بالای خودرو باشد.

در پایان یادتان باشد که تغییر فصول تاثیر بسیاری بر قیمت خودرو می‌گذارد. اگر قصد خرید خودرو با قیمت مناسب‌تری دارید، بهتر است این کار را در تابستان انجام دهید.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3030
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)