پنجشنبه 7 بهمن 1400 - 7:11

میل خودروسازان به سفارش‌گیری از مشتریان

فورد برای کسانی که برای خرید خودرو از قبل سفارش می‌دهند ۱۰۰۰ دلار تخفیف قائل می‌شود. به گزارش سایپانیوز، ‌‌‌ فرق بین نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش در اروپا با آمریکا این است که مشتری در اروپا به نمایندگی می‌رود تا خودرویی را بر اساس بودجه و نیازهایش سفارش بدهد. این در حالی است که تا به حال در آمریکا مردم به نمایندگی مراجعه می‌کردند و خودروی جدیدی را همانجا خریده و به منزل می‌بردند اما این وضع بعد از شیوع جهانی کرونا و کمبود تراشه تغییر کرده است.

مقاله‌ای در همین زمینه در وب‌سایت اکسیوس منتشر شده که در آن بازده و اثربخشی شیوه اروپایی‌ها را بالاتر می‌داند هرچند شاید همه مشتریان در آمریکا از این شیوه هیجان‌زده نشوند. اما واقعیت این است که در روش اروپایی، هم خودروساز و هم نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش به خوبی می‌دانند که مشتریان چه می‌خواهند و بودجه آنها به چه امکاناتی می‌رسد، اما خیلی از مشتریان در آمریکا ترجیح می‌دهند که آنچه را در نمایندگی می‌یابند و تا حدودی با خواسته‌های آنها مطابقت دارد، همانجا بردارند و ببرند. به نظر می‌رسد خودروسازان آمریکایی هم از این روش سفارش‌گذاری بیشتر استقبال می‌کنند، ‌‌‌ مخصوصا شرکت خودروسازی فورد.

فورد به طور موفقیت‌آمیزی به مشتریان مک.‌ای آموزش داده که چطور برای خرید خودروی موردعلاقه خود در نمایندگی سفارش‌گذاری کنند. در مقایسه با روش قبلی که مشتری به نمایندگی می‌رفت و با خودرو برمی‌گشت، روش سفارش‌گذاری قدرت چانه‌زنی را از مشتری می‌گیرد. برخی هم افزایش متوسط قیمت خودرو در سال گذشته در بازار آمریکا را نتیجه همین روش جدید و سفارش‌گذاری برای خرید خودرو می‌دانند. میشل کربس از شرکت مشاوره‌ای کاکس اتومتیو هم آب سردی روی این همه اشتیاق برای روش سفارش‌گذاری خرید خودرو می‌ریزد و می‌گوید اگر می‌بینید مردم از روش پیش‌خرید یا سفارش‌گذاری استقبال کرده‌اند «وضعیت غیرمتعارف کنونی» است؛ مردم آمریکا تا ابد با این روش همراه نمی‌شوند. در بازار آزاد، شبکه‌های نمایندگی و خودروسازانی برنده‌اند که مطابق ترجیحات مشتری تولید کنند و به جای ایجاد یک فرم جدید، به همان سیستم جا افتاده قبل بازگردند.  اکسیوس هم اذعان دارد که این شیوه فروش به سبک اروپایی‌ها و از طریق سفارش‌گذاری تا به حال چند بار امتحان خود را پس داده و در بازار آمریکا موفق نبوده است. ممکن است در برخی از شرایط و موقعیت‌ها، روش مناسبی باشد اما به طور کلی بعد از مدتی مردم همان روش داشتن حق انتخاب در بازار آزاد را برمی‌گزینند./ دنیای اقتصاد

 

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3022
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)