سه شنبه 28 دی 1400 - 8:50

اخذ مالیات بر خودروهای لوکس بیشتر خودروهای وارداتی را شامل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص شرایط و دلایل اخذ مالیات بر خودروهای لوکس و مالیات بر ارزش افزوده پاسخ داد.

اخذ مالیات بر خودروهای لوکس بیشتر خودروهای وارداتی را شامل می‌شود

 به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرخودرو ، علیرضا شهبازی در خصوص اخذ مالیات بر خودروهای لوکس اظهار داشت: دریافت مالیات از خودروهای لوکس در قانون بودجه ۱۴۰۰ به تصویب رسید و عدد و رقم آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. اکنون سازمان امور مالیاتی موظف بر اجرای آن شده و باید راهکارهایی را برای اخذ آن در زمان قبل از نقل‌وانتقال یا در زمان نقل‌وانتقال بر اساس رقم‌های پلکانی مندرج در قانون، دستورالعمل‌ها و قیمت کارشناسی روز خودرو اتخاذ نماید.

وی افزود: دریافت این نوع مالیات به خودروهای بیش از یک میلیارد تومان اختصاص دارد و بنا بر ارزش خودرو به صورت پلکانی افزایش می‌یابد که شامل خودروهای تولید داخل نمی‌شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خودروهای لوکس بیشتر خودروهای وارداتی را شامل می‌شود، گفت: اخذ مالیات برای آن دسته از خودروهای وارداتی که در زمان خرید قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان دارند و با افزایش نرخ ارز قیمت آنها به بیش از یک میلیارد تومان رسیده، می‌بایست تحت عنوان مالیات سالانه متناسب با قیمت روز این خودروها باشد و پرداخت مالیات بر نقل و انتقال نیز مبحثی جداگانه است.

شهبازی همچنین در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده معادل ۹ درصد در انتهای هر مرحله از تولید از سازندگان قطعه و خودرو و دریافت یک و ۲ درصد ارزش افزوده از خودروسازان و واردکنندگان به ترتیب برای خودروهای داخلی و واردات و در نخستین نقل و انتقال به خریدار تحت عنوان مالیات بر نقل و انتقال تصریح کرد: متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده نه تنها ویژه قطعه‌سازان نیست، بلکه در چندین نقل‌وانتقال برای یک دستگاه خودرو از تمامی فروشندگان به عنوان مصرف‌کننده اخذ می‌شود. همین موضوع بر سایر مشاغل نیز صدق می‌کند، به عنوان مثال مشتری در زمان مراجعه به یک رستوران مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد و مالک رستوران نیز در زمان تامین مواد اولیه ملزم به پرداخت این نوع مالیات است.

وی در پایان با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اخذ مالیات بر ارزش افزوده در تمامی مراحل تولید و از تمامی مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان مالیاتی، برای تمامی کالاها و خدمات در مراحل مختلف از تولیدکننده و مصرف‌کننده اخذ می‌شود.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2878
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)