پنجشنبه 23 دی 1400 - 12:18
جاده مخصوص در هیاهوی سیاست زدگی و ترک ها در اوج

هشداز خودرو الکتریکی ترکیه برای خودروسازان ایرانی

نخستین خودرو سدان الکتریکی کشور ترکیه با نام TOGG به تازگی در نمایشگاه CES 2022 آمریکا رونمایی شد.

هشداز خودرو الکتریکی ترکیه برای خودروسازان ایرانی

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از  خودرونویس، در حالیکه طی دو دهه گذشته صنعت خودرو ایران به عنوان کشور پیشگام خاورمیانه در این صنعت، همواره در کانون توجه خودروسازان بزرگ جهان قرار داشته اما به نظر می رسد کشور ترکیه با رشد شتابنده ای پا به عرصه رقابت با خودروسازان ایرانی گذاشته و در عین حال به موفقیت هایی دست یافته و زنگ خطر را برای صنعت خودرو ایران به صدا درآورده است.

صادرات صنعت خودرو ترکیه

اگر چه کشور ترکیه طی سالهای گذشته بدون سر و صدا دستاوردهای عمده ای را در حوزه صنعت قطعه سازی به دست آورده بود، اما طی سه سال اخیر تلاش کرده است تا پا را از قطعه سازی فراتر گذاشته و ورود خود به صنعت خودروسازی را اعلام کند. در ارتباط با موفقیت های صادراتی صنعت قطعه سازی ترکیه باید به این موضوع اشاره کرد که این کشور سال گذشته میلادی تنها طی هفت ماه توانست عدد ۱۶ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۶۹۱ هزار دلار صادرات صنعت خودرو را محقق کند که این میزان ۳۳٫۷ درصد از مجموع صادرات ترکیه را تشکیل می دهد.

بعبارتی این کشور با صادرات این دسته از محصولات صنعتی خود به بیش از یکصد کشور  معادل ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران طی یک سال ماقبل آن درآمد داشته که این عدد حدود ۱۰۰۰ برابر درآمد صادراتی خودروسازان ایرانی محسوب می‌شود و نکته مهمتر آنکه بیشترین صادرات خودرو از ترکیه در هفت ماه امسال با ۹۸۳ میلیون و ۶۰۸ هزار دلار به کشور فرانسه انجام شده است.

در چنین شرایطی جای تعجب نیست اگر کشور ترکیه طی یک دهه آینده به عنوان پیشقراول صنعت خودرو در منطقه خاورمیانه عرض اندام کند و گوی رقابت را از خودروسازان ایرانی برباید. گواه این مدعا رونمایی از نخستین سدان الکتریکی این کشور  با نام TOGG در نمایشگاه اخیر CES 2022 آمریکا است که صنعت خودرو این کشور را در کانون توجه رسانه ها و کارشناسان صنعت خودرو ایران قرار داده است. خودرویی که به گواه اکثر کارشناسان صنعت خودرو جهان یک نمایش منحصر به فرد از توانمندی های این کشور به شمار می رود.

معرفی این خودرو الکتریکی از جنبه دیگری نیز به عنوان نقطه عطف صنعت خودرو ترکیه به شمار می رود و آن حضور سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در این پروژه مهم بوده و تصمیم گیران اقتصادی ترکیه به درستی دریافته اند که برای پیشرفت و توسعه این صنعت بدون مشارکت خارجی راه به جایی نخواهند برد. در همین حال آنها در طول سالیان گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی توسعه زیرساخت های صنعتی و به ویژه توسعه نیروی انسانی خود انجام داده اند.

در مقابل اما به نظر می رسد صنعت خودرو ایران به طور نگران کننده ای از رقابت در عرصه های جهانی جامانده و حاصل سالها تلاش برای بازارسازی، ایجاد سایت های خارجی تولید خودرو بلاتکلیف مانده و بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های صورت گرفته بر باد رفته است. در چنین شرایطی تردیدی نیست که به زودی خودروسازان ترکیه بازار ارشمند خاورمیانه را در اختیار خواهند گرفت.

اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری در مراسم رونمایی از این خودرو الکتریکی ترکیه در یکی از مهمترین نمایشگاههای خودروهای الکتریکی جهان خودنمایی می کرد اشک های شوق مدیرعامل شرکت خودروسازی TOGG ترکیه بود که نشان از اوج مسوولیت پذیری او داشت و تردیدی نیست با وجود چنین مدیرانی، این کشور بتواند به موفقیت های بزرگتری در این صنعت دست پیدا کند.

سیاست زدگی بلای جان صنعت خودرو ایران

این در حالی است که صنعت خودرو ایران سالها است با سیاست زدگی دست و پنجه نرم می کند و همواره جای خالی بخش خصوصی مقتدر و توانمند در مدیریت این صنعت مهم کشور که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی دارد احساس می شود. در عین حال با تغییر دولت ها شاهد رقابت عجیب چهره ها و گروه ها برای تصدی پست مدیرعاملی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور هستیم و در این میان تخصص، توانمندی و به ویژه مسوولیت پذیری هیچ جایگاهی در این فرآیندهای مدیریتی ندارد.

به گونه ای که این روزها نیز این رقابت بیشتر شبیه یک میدان جنگ شده و هر گروهی با هر ابزاری که در اختیار دارد درصدد تخریب دیگری است. غافل از اینکه بیشترین آسیب متوجه صنعت خودرو کشور خواهد شد و در این میان بسیاری از مدیران متخصص و با دانش صنعت خودرو مهاجرت را بر ماندن و کارکردن با مدیران سیاسی که هر کدام نماینده یک جریان خاص به شمار می روند، ترجیح می دهند.

در چنین شرایطی این سوال در ذهن ناظران متبادر می شود که آیا وقت آن نرسیده که از روندهای اشتباه گذشته عبرت بگیریم و به دست مدیران با دانش و دلسوز این صنعت را از نابودی نجات دهیم؟

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2791
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)