یکشنبه 19 دی 1400 - 10:43
با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی در محاسبات گمرکی؛

قیمت قطعه افزایش می‌یابد

به گزارش خبرخودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطابق با لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بر تعرفه‌های گمرکی اثرگذار دانست و گفت: در هیچ مقطعی در تامین مواد اولیه و قطعات نیم ساخته وارداتی، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت خودرو اختصاص نیافت و حذف ارز دولتی تاثیری بر این صنعت ندارد.

قیمت قطعه افزایش می‌یابد

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرخودرو، نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطابق با لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بر تعرفه‌های گمرکی اثرگذار دانست و گفت: در هیچ مقطعی در تامین مواد اولیه و قطعات نیم ساخته وارداتی، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت خودرو اختصاص نیافت و حذف ارز دولتی تاثیری بر این صنعت ندارد.

مهدی مطلب‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر تامین مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان اظهار داشت: در هیچ مقطعی به منظور تامین مواد اولیه، قطعات نیم ساخته و واردات، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت خودرو اختصاص نیافت و حذف ارز دولتی تاثیری بر این صنعت ندارد.

وی افزود: انرژی موردنیاز صنعت خودرو اعم از گاز، برق، آب و تلفن مطابق با نرخ رشد تورم اقتصادی کشور افزایش یافته و افزایش ۷ برابری بهای گاز یکی از نمونه‌های آن است اما محصولات صنعت خودرو اعم از قطعه و خودرو تنها کالایی هستند که گران نمی‌شوند.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه تاکنون در گمرک واردات بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد، گفت: قرار بر این است محاسبات در گمرک به ارز نیمایی تغییر کند و آن زمان طبیعی است که واردات گران‌تر تمام می‌شود و قیمت قطعه نیز افزایش می‌یابد.

مطلب‌زاده ادامه داد: متاسفانه در این صنعت به قیمت تمام شده توجهی نمی‌شود و قیمت‌ها کماکان دستوری است بدین معنا که نهادهای متعدد اعم از مجلس، وزارت صمت و سایر ارگان‌ها بر موضوع قیمت خودرو ورود می‌کنند.

وی بیان کرد: افزایش شدید قیمت لبنیات در هیچ نهاد و ارگانی مورد مناقشه نیست در حالی که مستقیما با معیشت مردم در ارتباط است و تنها کالایی که بر روی آن حساسیت وجود دارد، خودرو است.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو بر قیمت سایر کالاها به طوری که گفته می‌شود موجی از افزایش قیمت را به دنبال داشته است، گفت: نرخ حمل‌ونقل از مدت‌ها پیش افزایش یافت اما قیمت خودرو گران نشده است. بهای انرژی برق بر قیمت تمام شده تمامی صنایع اثرگذار است و تورم ۴۰ درصدی سالانه نیز موجب گرانی کالاها می‌شود، اما قیمت خودرو بر این حوزه‌ها تاثیرگذار نیست و به هیچ عنوان بازیگر این سناریو محسوب نمی‌شود.

مطلب‌زاده در ادامه تصریح کرد: مجلس با مطرح شدن موضوع احتمال آزادسازی اندوخته‌های ارزی کشور فورا طرح واردات خودرو با دو و سه فوریت را در پیش گرفت، کما اینکه هنوز هم همگی بر آن اصرار دارند. ارزان‌ترین خودرو در دنیا ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است که بر اساس ارز ۳۰ هزار تومان، قیمتی معادل ۶۰۰ میلیون تومان در بازار داخلی خواهد داشت. ضمن اینکه ممنوعیت واردات خودرو ارتباطی با صنعت خودرو و قطعه‌سازی ندارد بلکه ناشی از کمبود منابع ارزی است، در غیر این صورت واردات انجام می‌شد.

وی عنوان کرد: لازم است موجودی ارزی کشور به تولید اختصاص یابد که بر روی GDP کشور اثرگذار است و موجب اشتغالزایی و ارزش افزوده شده و چرخ اقتصاد را به گردش درمی‌آورد، نه اینکه در اختیار کالای ساخته شده وارداتی و مصرفی قرار بگیرد.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بر لزوم واردات قطعات یدکی و ارزبری این بخش اشاره کرد که پس از آزادسازی واردات خودرو مطرح می‌شود و یادآور شد: هر خودروی وارداتی به مدت ۱۵ سال نیازمند واردات قطعات یدکی است که ارزبر است. انجمن قطعه‌سازان با واردات خودرو که البته نیازمند نقدینگی است، مخالف نیست. اما از سوی دیگر قطعه‌سازان، طی چندین سال گذشته مکررا درخواست صدور مجوز واردات قطعات ضروری به ارزش یک میلیارد دلار و بدون ذکر منشاء داشته‌اند که مورد موافقت قرار نمی‌گرفت و اکنون بحث آزادسازی واردات خودرو را در پیش گرفته‌اند.

مطلب‌زاده همچنین در خصوص وضعیت اجرای توافقات مرتبط با میزهای داخلی‌سازی و به ویژه وضعیت میز پنجم گفت: در میزهای داخلی‌سازی آن دسته از قطعاتی که تاکنون داخلی‌سازی نشده‌اند، در دستور کار قرار می‌گیرند و خودروساز و قطعه‌ساز نسبت به اینکه ساخت کدام قطعه را آغاز نمایند به توافق می‌رسند.

وی در پایان با بیان اینکه هنوز برخی از قطعات میزهای قبلی داخلی‌سازی تکمیل نشده و به تولید انبوه نرسیده است، خاطرنشان کرد: تفاوت میز پنجم داخلی‌سازی با سایر میزها در این است که در این میز، ساخت داخل تعدادی از قطعات بر اساس تفاهم‌نامه و قبل از برگزاری میز آغاز شد و صرفا انعقاد قراردادها به زمان برگزاری میز پنجم موکول گردید.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2686
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)