سه شنبه 14 دی 1400 - 9:14

تیکاف صمت روی برنامه دولت نهم

وزیر صمت از زمانی‌که در مسند وزارت نشست یکی از برنامه‌هایش را اصلاح رویه‌های معیوب در حوزه صنعت خودروسازی عنوان کرد! افزایش بهره‌وری و تولید و صادرات و آزادسازی واردات و ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت و افزایش کیفیت و… از جمله شعارهایی بود که فاطمی امین وعده داد. با این حال در چند ماه اخیر اگرچه برخی از تصمیمات وزیر صمــت در حوزه خودرو مناسب بوده و توانسته کمی از فشار وارده بر خودروسازان را کاهش دهد اما طرح مجدد برنامه اصلاحی این وزارتخانه که در واقع همان برنامه ناکام دولت نهم است که ۱۲ سال قبل تدوین شده بازهم نگرانی‌ها را نسبت به آینده این صنعت افزایش داده است.

در واقع دلیل ناکام ماندن این برنامه و البته بسیاری از تصمیملات دیگر در صنعت خودروی کشور به حضور مافیای قدرتمند دولتی و شبهه دولتی رانت‌خوار است که در همه بخش‌های تصمیم‌گیری نفوذ و حق رای دارد! حال وزارت صمت به جای اینکه به سمت ایجاد یا تهیه برنامه‌ای بروند که بتواند از این سد‌های مستحکم که جلوی اصلاح صنعت خودروسازی را گرفته عبور کند؛ برنامه اصلاح صنعت خودروسازی دولت نهم را به‌عنوان برنامه خود معرفی و آن را برنامه‌ پیش روی وزارت صمت برای صنعت خودروسازی معرفی کرده است!  فربد زاوه، ‌کارشناس صنعت خودرو درباره برنامه‌ای که وزیر صمت برای اصلاح صنعت خودرو به «آرمان‌ملی» گفت: شاید تنها نکته مثبت اینکه برنامه‌ها نه فقط در حوزه خودرو که در همه حوزه‌های کشور تکراری شده این است که مسئولان می‌خواهند زحمت رسانه‌ها و کارشناسان را در بررسی این برنامه‌ها کم کنند، مثلا شما می‌توانید بررسی‌های زمان ارائه این برنامه‌ها را امروز هم در رسانه‌‌ها استفاده کنید! او ادامه داد: واقعیت این است که نه برای رسیدن به نتیجه بلکه برای اینکه تغییری اتفاق نیافتد مطرح می‌شود! من برنامه‌ای که وزیر صمت ارائه کرد را دیدم این برنامه بی‌معنی است، وقتی صنعت دچار بحران‌های مالی اساسی بوده و درصد زیادی از مشکلاتی که در صنعت خودرو به دلیل سیاست‌های کلانی است که در کل کشور پیاده‌سازی می‌شود؛ این برنامه‌ تناسبی با شرایط روز صنعت خودروسازی کشور ندارد. زاوه افزود: همه ما می‌توانیم حرف‌های خوب بزنیم و بگوییم «صنعت خودرو باید درست شود!» اگر نشد روز بعد هم این جمله را تکرار کنیم! در حقیقت برنامه‌هایی که در این حوزه یا سایر حوزه‌ها نوشته می‌شوند همه به همین شکل هستند و رنگ و بوی واقعیت ندارند.
 سیکل معیوب و حفظ انتفاع!
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: دلیل آن هم این است که برنامه‌ها برای اجرا نوشته نمی‌شود بلکه می‌خواهند شرایط موجود را به بهانه اینکه مثلا کشور در ریل و مدار توسعه قرار گرفته بتوانند تغییرات را به عقب بیاندازند تا نفراتی که دوره بعدی مسئولیت را دست می‌گیرند بی‌خبر از این تحولات همین‌ها را برایش تکرار کنند! بعد از این هم که رفت می‌گویند کار بلد نبود. زاوه گفت: در حقیقت این وضعیت به یک سیکل معیوب در ایران و در همه حوزه‌های اقتصادی بدل شده و این دروغگویی در همه سطوح استفاده می‌کنند. یعنی به بالاترین مقام کشور، ‌وزار و مردم همین دروغ‌ها را می‌گویند و حاصل این حفظ انتفاعی است که در این صنعت وجود دارد. او اضافه کرد: انتفاع خودروسازی‌ها و مافیایی که وجود دارد به این شکل تضمین شده است و انحصاری که را که می‌خواهند حفظ و فساد را ادامه می‌دهند تا نفر بعدی و این سیکل ادامه می‌یابد. بنابراین صنعت خودرو اقتصاد ایران هم در ۱۲ سال گذشته تغییری نکرده و عین همین موضوع را در بحث‌های سیاسی هم می‌بینیم. یعنی اقتصادیون سیاسیون رو مقصر می‌دانند چون مذاکرات را به نتیجه نمی‌رسانند تا اقتصاد بهبود پیدا کند؛ سیاسیون هم اقتصادیون را بی‌عرضه می‌دانند که اگر عرضه‌ داشتند کار کشور به اینجا نمی‌رسید وگرنه می‌توانستیم در میزهای سیاسی به نتایج بهتری برسیم!
زاوه تاکید کرد: اینها تیترهای تکراری تزلزل‌ها است که حل نشده و بنایی برای حل شدن آن وجود ندارد چون کسی برای حل کردن نیامده و همه برای حفظ شرایط می‌آیند! به‌نظر می‌رسد اگر بیایند و بگویند هدف حفظ تحریم یا حفظ فساد فلانی در فلان انجمن و قطعه‌سازی و خودروسازی است صدای همه در خواهد آمد و برای اینکه این اتفاق نیفتاد می‌گویند که قرار است برنامه‌ جدید بنویسند و روی کم حافظه بودن مردم هم حساب می‌کنند! این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه گفته می‌شود برخی از تغییرات در این برنامه تکراری از سوی وزارت صمت می‌تواند مفید برای صنعت خودروسازی باشد را چقدر درست می‌دانید، گفت: اصلاحات صورت گرفته، اصلاحات بی‌اهمیتی هستند، چراکه ریشه مشکلات اصلا دیده نشده است! بیماری که دچار تب می‌شود ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد نمی‌توان بدون ریشه‌یابی مشکلات درمانی برای او قائل بود؛ در صنعت هم این مصداق بارز است، تا وقتی ندانیم ریشه مشکلات صنعت خودروسازی چیست که نمی‌توان برای آن نسخه نوشت! او با بیان اینکه باید بدانیم منشا مشکلات اقتصاد و صنعت خودروی ایران چیست، تاکید کرد: منشا نگاه قیم‌مآبانه مدیران بی‌سواد و فاسد دولتی است. مشکل این است که ما با یکسری از آدم‌هایی مدعی و ناکارآمد و فاسد مواجه هستیم که اینها منشا مشکل‌اند و نگاه قیم‌مآبانه به مردم دارند و معتقدند مردم خودشان نمی‌دانند چه چیزی برایشان خوب یا بد است و اینها باید تصمیم بگیرند. زاوه گفت: کارشان این است که توزیع فقر نگاه عادلانه‌ای است! یعنی وقتی می‌بینند شعور ثروتمندتر کردن مردم را ندارند پس مردم را عادلانه فقیر می‌کنند؛ این نگاه وجود دارد و قاعدتا برای اصلاح این وضعیت ابتدا باید نگاه قیم‌مآبانه از بین برود؛ باید قبول کنند که صنعت و بنگاه اقتصادی آزادند به وزارت صمت، مجلس یا سایر ارگان‌ها چه ارتباطی دارد که وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها چیست؛ شرکت‌های اقتصادی هستند که باید تصمیم بگیرند چطور حرکت کنند. وزارت صمت مگر کاری به جز سیاه کردن کاغذ و نابودی جنگل انجام می‌دهد!؟ صنعت خودروسازی یکی از پول‌سازترین بخش‌های اقتصادی کشور است که دولت‌ها همیشه آن را به‌عنوان حیات خلوت خود دیده‌اند؛ صنعتی که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و پیش از انقلاب خودرو به قلب اروپا و انگلستان صادر می‌کرد حالا به‌عنوان صنایعی زیان‌ده و متضرر شناخته می‌شوند که صادرات خود به عراق و افغانستان را هم از دست داده‌ و فشار همه مشکلات اقتصادی خود را به دوش مردم انداختند! صنعتی با مافیاهای بزرگ در بخش‌های مختلف که اجازه اصلاح رویه معیوب و بی‌کیفیت تولید خودرو را نمی‌دهند. وزارت صمت هم که جزوی از بازی مافیاست با وعده تبیین برنامه جدید مردم را سرمی‌دواند!
منبع / ارمان ملی

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2620
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)