یکشنبه 21 آذر 1400 - 13:34
رشیدی کوچی:

خودروسازان علیرغم دستور صریح رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس قیمت‌ را افزایش داده‌اند

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی، علیرغم دستور صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس قیمت‌ را افزایش داده‌اند.

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از  خبرگزاری فارس، جلال رشیدی کوچی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: امروز از درد بزرگ ملت می‌گویم بی آنکه ترسی از عصبانیت مافیای خودرو یا ابایی از ناراحتی فلان آقازاده سهامدار داشته باشم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز از مولودی ناقص‌الخلقه می‌گویم که بعد از ۵۰ سال ارتزاق از خون و مال ملت به غولی عظیم الجثه تبدیل شده که هیچ کس را یارای مقابله با آن نیست.

وی افزود: قصه امروز خودروسازی ما یک قصه پرغصه است، برای ملتی که سال‌ها از ابتدایی‌ترین حق خود که دست بر قضا در اسلام نیز بر آن تاکید شده، یعنی مرکب خوب بی‌بهره‌اند؛ چراکه به واسطه انحصار ناشی از حمایت‌های بی‌پایان دولت‌ها، مافیای خودرو سال‌هاست که ملت ایران را به استثمار کشیده است.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: کار تا جایی بیخ پیدا کرده که گویا این خودروسازان هستند که عنان دولت‌ها را در دست دارند و نه دولت‌ها ناظر و کنترل‌کننده خودروساز‌ها. مافیای خودرو جوری منافع برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را با منافع خود گره زده و به گونه‌ای بر گرده ملت سوار شده و بی‌محابا می‌تازد که صدای خرد شدن استخوان‌های مردم در این هیاهوی کاذب را نمی‌شنود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سؤال اصلی بعد از ۵۰ سال این است که حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی ما در چه جایگاهی است؟ آیا می‌توان خودرویی که طراحی و تکنولوژی آنها متعلق به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است و اکثر قطعات آن امروز از چین تامین می‌شود را به عنوان خودروی ملی نامگذاری کرد؟

وی افزود: تاکنون چند موتور در حجم‌های مختلف توسط خودروسازان طراحی و ساخته شده است، به جز پلتفرم‌های موجود که از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی‌کند، چه پلتفرم‌های جدیدی در کشور تولید شده است؟ آیا با تغییر جلوپنجره، چراغ‌ها، صندوق عقب و یا پاشیدن یک قوطی رنگ قرمز بر روی نقاطی از خودرو و اضافه کردن کلمه پلاس به انتهای نام خودرو می‌توانیم بگوییم خودروی جدید تولید کرده‌ایم؟!

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: امروز خودروسازان به بهانه زیان انباشته و ضررهای پی در پی با گستاخی تمام علیرغم دستور صریح ریاست محترم جمهور و مخالفت مجلس قیمت‌ را افزایش داده‌اند و متأسفانه وزیر مربوطه به جای تنبیه در توجیه ناشیانه افزایش قیمت را اصلاح قیمت‌گذاری می‌نامد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایهاالناس؛ آخر کجای دنیا دیده‌اید برای خودرو مردم را به صف کنند و قرعه‌کشی به راه بیندازند، آن هم قرعه‌کشی‌هایی که بعضا بی‌نتیجه و صوری است. معمولا این تولیدکننده است که به دنبال مشتری می‌دود نه مشتری به دنبال تولیدکننده.

وی افزود: یا شما می‌توانید نیاز داخل را برطرف کنید یا نمی‌توانید؛ اگر می‌توانید پس این بازی چیست و اگر نمی‌توانید مملکت نمی‌تواند معطل بی‌عرضگی شما باشد یا شاید هم می‌توانید اما می‌خواهید محصولات به شدت بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های بالاتر به این ملت مظلوم قالب کنید.

رشیدی کوچکی خاطرنشان کرد: این تراژدی آنجا غمگین‌تر می‌شود که صحبت از بازار دست دوم به میان می‌آید، با یک مثال اوج این درد را به شما می‌گویم، خودروی ماکسیمای مدل ۱۳۹۰ امروز در بازار ما قیمتی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان دارد. یعنی قیمتی معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار، حال جالب است بدانید همین خودرو در کشورهای همسایه ما  قیمتی بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار دارد؛‌ یعنی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد. آیا دلیل این اختلاف قیمت فاحش چیزی جز انحصار و دیکتاتوری خودروساز است؟

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مافیای خودرو حرف از آزادسازی قیمت می‌زند و از اینکه مجبور است فولاد و مس و پلاستیک و… را به قیمت آزاد تهیه کند و محصول خود را مثلا به قیمت دولتی بفروشد،‌ می‌نالد. اشکالی ندارد ما هم موافق آزادسازی قیمت‌ها هستیم به شرط آنکه واردات نیز آزاد و تعرفه به صورت تدریجی حذف شود.

وی افزود: آیا نیم قرن فرصت کافی در حمایت از یک صنعت ملی نیست؟ خروجی این حمایت‌های بعضا نادرست امروز چیزی جز ایجاد نارضایتی، از دست رفتن جان هزاران انسان، بحران‌های اجتماعی، بدبینی نسبت به نظام و حاکمیت، بلعیدن و چپاول سرمایه ملی اعم از ریالی‌، ‌ارزی، انرژی و حیف و میل بیت‌المال مسلمین نیست.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود مجلس و دولت انقلابی در جهت شکستن انحصار و ایجاد رقابت سالم و در راستای افزایش کیفیت و تنوع محصولات بازگشت امید از دست رفته و جلب رضایت آحاد مردم، صرفه‌جویی در مصرف بنزین و سایر هزینه‌های جانبی با در نظر گرفتن سود حاصل از مابهالتفاوت این صرفه‌جویی به عنوان یک درآمد پایدار و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان ایرانی بر اساس یک برنامه زمانبندی اقدام به آزادسازی قیمت در کنار آزادسازی واردات کند. تنها راه برون‌رفت از وضعیت عنوان شده همین است و لاغیر.

وی افزود: به همه همکاران عزیز خودم در مجلس انقلابی عرض می‌کنم یقین بدانیم شفافیت معجزه می‌کند. حسنات بی‌شمار آن چه در کوتا‌ه‌مدت و چه در بلندمدت به نفع نظام، مردم و خود ماست. بی‌شک فرهنگ‌سازی که به واسطه شفافیت اتفاق خواهد افتاد، از انحرافات پیدا و پنهان احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: یادمان نرود ما ادعای انقلابی بودن و ولایتمداری داریم. ان‌شاءالله با رأی قاطع خود بعد از شفاف‌سازی مجلس به سراغ بقیه نهادها و قوا خواهیم رفت.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2237
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)