شنبه 29 آبان 1400 - 8:54
سیاهکلی مطرح کرد

واردات خط بطلانی بر انحصار بازار خودرو/تجربه صادرات قطعات خودرو وجود دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مصوبه خودرویی مجلس شروع مناسبی برای رفع انحصار بازار خودرو است، گفت: مافیا، دلالان پشت پرده بازار خودرو و خودروسازان در تلاش برای هجمه و ایجاد حاشیه برای مصوبه خودرویی مجلس هستند زیرا با این مصوبه منافع عده ای به خطر افتاده و نان دلالان آجر خواهد شد.

واردات خط بطلانی بر انحصار بازار خودرو/تجربه صادرات قطعات خودرو وجود دارد

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، لطف اله سیاه کلی درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: هرچند بخشی از مصوبه خودرویی مجلس که درباره استفاده از ارز ایرانیان خارج کشور بود به دلیل اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که توانایی و ابزار لازم برای نظارت بر این نوع ارز را ندارد، حذف شد اما مصوبه دیروز مجلس را نیز باید به فال نیک گرفت زیرا انحصار بازار را پس از سال‌ها می‌شکند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: تناسب عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین می‌کند این در حالی است که در صنعت و بازار خودرو کشور ما رقابتی وجود ندارد و ۲ خودروساز اصلی سلیقه‌ای عمل کرده و قیمت، تیراژ و نحوه عرضه را خود تعیین می‌کنند و مشتری نقشی در کیفیت نداشته و ناچار است که خودروهای تولیدی را خریداری کند در واقع مصرف کننده حتی در تعیین رنگ خودرو نیز نقشی ندارد.

مصوبه  مجلس خط بطلانی بر انحصار بازار خودرو است

وی با بیان اینکه مصوبه  مجلس خط بطلانی بر انحصار بازار خودرو است و موجب ایجاد رقابت می‌شود، اضافه کرد: از آنجا که بازار انحصاری موجود در کشور موجب تنبل شدن خودروسازان، افزایش قیمت خودرو و کیفیت نامطلوب خودرو شده است، مجلس تلاش کرد که با تصویب قانونی درصدد حذف این انحصار برآید.

سیاهکلی تصریح کرد: مافیا، دلالان پشت پرده بازار خودرو و خودروسازان در تلاش برای هجمه و ایجاد حاشیه برای مصوبه خودرویی مجلس هستند زیرا منافع عده ای به خطر افتاده و نان دلالان آجر خواهد شد در واقع این افراد به دنبال این هستنند که در فضای انحصار، همچنان خودروی بی کیفیت را به مردم بفروشند.

تنظیم بازار با واردات خودرو

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تنظیم بازار را یکی دیگر از تاثیرات مصوبه روز گذشته مجلس درباره واردات مدیریت شده خودرو دانست و ادامه داد: در حال حاضر میزان عرضه از تقاضا کمتر است و مردم برای خرید خودروهای داخلی ناچار به صف ایستادن هستند، که با واردات خودرو عرضه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اکنون قطعات بسیار از قطعه سازان کشور صادر می‌شود، ادامه داد: در این متن مصوبه خودرویی مجلس آمده است که «هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند»، در واقع در این مصوبه صادرات خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه نیز آمده است. بنابراین این مصوبه به صادرات خودرو و قطعات خودرو محدود نبوده و مربوط به کشتیرانی، حمل و نقل و… نیز است.

به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی ناچار به حذف «ارز ایرانیان خارج از کشور» از مصوبه خودرویی شدیم

وی با بیان اینکه برخی قطعات تولید داخلی بی نظیر است و در بازارهای کشورهای خارجی به فروش می‌رسد، ادامه داد: ما صادرات قطعات به سایر کشورها داریم و با مصوبه مجلس فرصتی برای واردات به ازای صادرات فراهم می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی ناچار به حذف ارز ایرانیان خارج از کشور از این مصوبه شدیم، تصریح کرد: از آنجا که بانک مرکزی ادعا می‌کند که نمی‌تواند در این حوزه همکاری کند، باید این سوال را پاسخ دهد که چگونه اکنون خودروهای چینی در انواع مختلف وارد کشور می‌شود چرا بانک مرکزی درباره ارز موردنیاز برای واردات این خودرو ورود نمی‌کند؟ باید از عملکرد بانک مرکزی تحقیق و تفحص کرد زیرا عملکرد مناسبی ندارد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2000
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)