یکشنبه 16 آبان 1400 - 8:11
در گفتگو با خانه ملت تشریح شد؛

طرح میرتاج‌الدینی برای واردات خودرو بدون انتقال ارز

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: براساس طرح واردات خودرو بدون انتقال ارز، ایرانیان مقیم خارج از کشور و یا ایرانیان دارای سپرده در خارج می توانند در ازای واردات هر دستگاه خودرو به دولت رقم مشخصی پرداخت کنند.

طرح میرتاج‌الدینی برای واردات خودرو بدون انتقال ارز

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خانه ملت ، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  نایب رئیس کمیسیون برنامه و محاسبات مجلس  با اشاره به اینکه تعدادی از همکاران نماینده در حال بررسی و جمع‌آوری امضا برای طرحی تحت عنوان واردات خودرو بدون انتقال ارز هستند، گفت: براساس این طرح ایرانیان مقیم خارج از کشور و یا ایرانیان دارای سپرده در خارج در ازای واردات هر دستگاه خودرو به دولت رقم مشخصی را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: برای واردات هر دستگاه خودروهای خارجی بین دو تا چهار میلیارد تومان حقوق گمرکی در نظر گرفته شده است، در این طرح تمام ملاحظات و جوانب در نظر گرفته شده و این واردات با دو هدف ابتدا ایجاد رقابت با صنعت خودروسازی داخلی و کیفی سازی و دیگر اینکه توسعه خطوط ریلی کشور انجام می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: افراد دارای امکان واردات خودرو با پرداخت حقوق گمرکی یک رقابت صحیح را در بخش خودروی کشور ایجاد می‌کنند و اینگونه کیفیت ناوگان حمل و نقل کشور بهبود پیدا کرده و از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری خواهد شد و امنیت سفرها بیشتر می شود و خودروهای با آپشن بهتر در اختیار مردم قرار می گیرند. از سوی دیگر صنعت خودرو داخلی کیفیت را افزایش داده و برای اقشار متوسط خودرو با کیفیت تولید می‌کند.

میرتاج‌الدینی با تاکید براینکه این واردات خودرو درآمد خوبی را برای دولت به دنبال خواهد داشت،‌ افزود: ۵۰ درصد منابع حاصل از واردات خودرو طبق این طرح برای توسعه خطوط ریلی در نظر گرفته شده است، براساس برنامه ششم باید خطوط ریلی حداقل ۱۱ هزار کیلومتر توسعه و به ۲۵ هزار کیلومتر می‌رسید اما اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی ایجاد شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: ۵۰ درصد دیگر منابع درآمدی این طرح برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده است که بستگی به میزان مجوز ارائه شده برای واردات خودرو دارد. بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو در بازار ظرفیت واردات وجود دارد و ایرانیان مقیم خارج و یا ایرانیان دارای سرمایه خارج از کشور می‌توانند خودرو وارد کنند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اکنون حدود ۴ هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارد که حقوق گمرکی خود را نیز پرداخت کرده اند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارند. تمامی خودروها غیر از بخشی که شورای عالی اقتصاد ورود آنها را ممنوع کرده و با توجه به ضوابط می توانند به کشور وارد شوند. این طرح در حال نهایی  شدن است و بعد از آن به هیئت رئیسه مجلس ارسال خواهد شد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1851
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)