یکشنبه 16 خرداد 1400 - 1:55
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نشست رویای تامین اجتماعی فراگیر عنوان کرد.

شناسایی، ارزیابی و توانمندسازی مدیران آینده سازمان تامین اجتماعی توسط سازمان مدیریت صنعتی

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش “طرح مدیران آینده، گامی به سوی حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری در سازمان تامین اجتماعی” به ارائه تجربه موفق در خصوص چگونگی و فرایند شناسایی، ارزیابی و توانمندسازی مدیران آینده سازمان تامین اجتماعی پرداخت

شناسایی، ارزیابی و توانمندسازی مدیران آینده سازمان تامین اجتماعی توسط سازمان مدیریت صنعتی

به گزارش حاشیه صنعت، ابوالفضل کیانی بختیاری با بیان لزوم اهمیت شناخت درست و واقع‌بینانه از وضعیت نیروهای سازمان اظهار داشت: شایسته‌ گزینی، مدیریت استعداد، جانشین‌ پروری و توسعه‌ی فردی، مفاهیمی هستند که رواج روزافزون داشته اند، اما تحقق‌شان دشوار و نیازمند شناختی درست و واقع‌بینانه از وضعیت نیروهای سازمان است.

وی با اشاره به این نکته که چگونه می‌توان به چنین شناختی دست یافت؛ پاسخ درست را استفاده از کانون های ارزیابی و توسعه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: در کانون های ارزیابی و توسعه، از شبیه‌سازی‌های رفتاری برای شناخت ویژگی‌های بالفعل و توان‌مندی‌های فردی بالقوه استفاده می‌شود؛ به این ترتیب که، داوطلبان هم به‌ صورت فردی و هم در جمع و به‌ منزله‌ی عضو یک گروه مورد مشاهده قرار می‌گیرند و مصادیق بارز رفتاریِ آن‌ها در حوزه‌ی عمومی، تخصصی و شغلی‌شان با نمونه‌ی شاخص و برتر مقایسه می‌شود.

کیانی بختیاری افزود: کانون ارزیابی یک دوره‌ی کوتاه آزمایشگاهی است که در آن افراد در معرض شیوه‌ها و ابزارهای گوناگون ارزیابی قرار می‌گیرند و بر مبنای عملکرد فرد در بخش‌های مختلف این برنامه، گزارشی در مورد شایستگی‌ها، توان‌مندی‌ها، ویژگی‌های روان‌شناختی و الزامات عملکرد موفق تدوین می‌شود.

وی در خصوص ویژگی های کلیدی کانون ارزیابی گفت: از ویژگی‌‌های کانون ارزیابی استفاده از تمرین‌های شبیه‌ سازی‌ است که افراد با مسائل واقعی مواجه شوند. لازم است تیمی از ارزیابان حرفه‌ای، در موقعیت‌های مختلف و با روش‌های متنوع، عملکرد هر فرد را بررسی کنند تا سوگیری‌ها‌ و خطاهای ارزیابی به کم‌ترین حد برسد. بهره‌گیری از ابزارهای متنوعِ تحلیلی و تکنیک‌های پیشرفته و تازه‌توسعه‌یافته‌ای که متناسب با شرایط فرهنگی و بومی‌ کشور باشند به ارزیابی دقیق‌تر کمک می‌کند و اعتبار روش بالا می‌رود. آن‌چه اهمیت دارد استفاده از این ابزار برای توسعه، توان‌مندسازی و استعدادیابی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درخصوص تفکر و دیدگاه شناسایی مدیران آینده در سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌ سالاری در سازمان بهترین شیوه عدالت‌ محور و شفاف برای جذب و بکارگیری سرمایه های انسانی است و “کانون ارزیابی و توسعه” به عنوان ابزار شناخت ظرفیت‌های فردی و پذیرش قوت‌ها و ویژگی‌های بهبودپذیر عمل می کند.

کیانی بختیاری افزود: توانمندسازی در مرحله‌ی توسعه با انواع ابزارهای یادگیری صورت می پذیرد که پس از ارزیابی قابل تحقق است.

وی در خصوص فرایند کانون ارزیابی مدیران آینده گفت: تعریف و مدل‌سازی رفتارها و شایستگی‌هایی که برای موفقیت افراد در حرفه و شغل مهم هستند و همچنین طراحی تمرینهای مختلف مناسب شایستگی‌های موردنظر که افراد، به‌صورت گروهی یا فردی، در آن‌ها حضور می‌یابند از مقدمات کانون و برنامه‌ریزی آن هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن بیان ویژگی های شخصی، اجتماعی و کارکردی مدل شایستگی گفت: به دلیل شرایط بحران همه‌گیری کرونا، اولین تجربه کانون آنلاین شکل گرفت و در آن بررسی رفتار افراد در هر یک از تمرین‌ها، زیر نظر چند ارزیاب حرفه‌ای؛ انجام شد و تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهای ارزیابان و برآیند مجموعه‌ی مشاهدات ارزیابان از عملکرد هر فرد و شناخت نهایی حاصل شد.

کیانی بختیاری با تاکید بر این نکته که گزارش‌ بازخورد فردی کاملاً محرمانه‌ است اظهار داشت: در ارائه نتایج کانون، بازخورد در قالب نیمرخ شایستگی، بازخوردهای انفرادی و بازخوردهای تجمیعی سازمانی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: کانون های ارزیابی و توسعه سازمان مدیریت صنعتی در عرض ۷ ماه بیش از ۶۰۰ نفر از پذیرفته شدگان طرح مدیران آینده سازمان تامین اجتماعی را در استان های مختلف ارزیابی کردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص مزایای خدمت کانون ارزیابی و توسعه‌ سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: این سازمان اولین سازمان توسعه‌ دهنده و بومی‌سازِ کانون ارزیابی در کشور است که با دارا بودن تیم گسترده‌ای از ارزیابان حرفه‌ای تأیید‌ صلاحیت‌شده و مستقل، آموزش‌های مستمر تخصصی و تجربی برای ارزیابان و تیم اجرایی کانون ارزیابی و توسعه‌ی سازمان را فراهم نموده و تجارب منحصربه‌فردی در حوزه‌ی طراحی و اجرای کانون ارزیابی و توسعه در بیش از ۷۰ سازمان و کانون ارزیابی اختصاصی و عمومی کسب کرده است.

کیانی بختیاری افزود: وجود بانک درس‌آموخته‌های متنوع حاصل از انواع کانون‌های ارزیابی برگزارشده، طراحی مدل شایستگی بومی، اختصاصی و ویژه متناسب با نیاز و مجهز بودن به انواع ابزارها و موردکاوی‌های بومی‌شده و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور؛ از دیگر ویژگی های کانون ارزیابی و توسعه‌ سازمان مدیریت صنعتی است.

وی یادآور شد: مجهز بودن به انواع ابزارهای روان‌شناختی به‌صورت آزمون‌های استاندارد اینترنتی؛ تهیه‌ گزارش‌های بازخورد تحلیلی مؤثر و حاوی اقلام ارزش‌مند و تأثیرگذار؛ ارائه‌ی بازخورد حضوری به داوطلبان و کمک به انتقال و درک اقلام اطلاعاتی گزارش؛ و همکاری با مراکز حرفه‌ای وتخصصی بین‌المللی در حوزه‌ی توسعه‌ی دانش و ابزارهای کانون ارزیابی و مدیریت منابع‌انسانی از جمله مزایای خدمت کانون ارزیابی و توسعه‌ سازمان مدیریت صنعتی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: اعتبار سازمان مدیریت صنعتی و استقلال این سازمان همچنین محرمانه بودن فرایند و تحویل نتایج کانون های ارزیابی باعث کاهش حاشیه‌های انتصابات برای مدیر ارشد می شود علاوه بر این وجود نمایندگی‌های سازمان مدیریت صنعتی در کل کشور امکان دسترسی به این کانون ها را در تمامی کشور میسر نموده است.

کیانی بختیاری افزود: در برنامه آتی این کانون در خصوص سازمان تامین اجتماعی برای مدیران آینده، برنامه توسعه فردی و آکادمی‌های توسعه حرفه‌ای لحاظ شده که در آن برنامه‌ی توسعه‌ی فردی ارائه می شود و برنامه‌‌های توسعه‌ایِ هماهنگ، متناسب با شرایط فرد و شایستگی موردنظر از جمله، شبیه‌سازی، ایفای نقش، یادگیری تعاملی نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان به بیان چارچوب طراحی برنامه های استعدادیابی و توسعه رهبری پرداخت.

گفتنی است که همایش “طرح مدیران آینده، گامی به سوی حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری در سازمان تامین اجتماعی” با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و نمایندگان شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=171
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فاطمه پیرانی گفت:

    نظر شما محترم است .

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)