دوشنبه 26 مهر 1400 - 9:36

مطالبات قطعه‌سازان افزایش یافت

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگم نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دنبال انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به ویژه در حدود سه تا چهار هفته اخیر به شدت عقب افتاده به طوری که میزان این مطالبات قریب به ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مطالبات قطعه‌سازان افزایش یافت

به گزارش حاشیه صنعت  به نقل از خبر خودرو مهدی مطلب‌زاده اظهار داشت: پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به دنبال انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان به ویژه در حدود سه تا چهارهفته اخیر به شدت عقب افتاده است.
وی افزود: بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده و از سوی دیگر میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز قریب به ۷۰ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص شرایط و وضعیت تامین فولاد گفت: تامین فولاد کماکان از طریق بورس انجام می‌شود و کشمکشی میان فولاد، قطعه‌ساز و بورس در این زمینه برقرار است.
مطلب‌زاده گفت: علی‌رغم توافقات انجام شده با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  مبنی برپذیرش ال سی ۶ ماهه از قطعه‌سازان، اما همچنان تا ۱۰ روز گذشته این موضوع عملیاتی نشده، شرکت فولاد، ال سی ۲ ماهه را پذیرفته و شرکت ورق خودرو به عنوان تامین کننده فولاد، علی‌رغم توافقات انجام شده در جلسه‌ای با حضور رئیس ایدرو این موضوع را نمی‌پذیرد. لذا قطعه‌سازان مصر هستند که ال سی‌ شش ماهه ازسوی آنها پذیرفته شود.
وی یادآور شد: خودروسازان بخش اعظم فولاد موردنیاز قطعه‌سازان را دریافت می‌کردند ودر اختیار آنها قرار می‌دادند. اما اکنون قطعه‌سازان به طور مستقیم فولاد موردنیازخود را از طریق کانال بهین یاب و بورس خریداری می‌کنند و این شیوه، تامین نقدینگی را برای قطعه‌سازان دشوار نموده است. در صورت پذیرش ال سی شش ماهه، فولادی‌ها وخودروسازان نیز فولاد را ظرف مدت شش ماه در اختیار قطعه‌ساز قرار می‌دهند که موجب رفع معضلات در این حوزه خواهد شد و در غیر این صورت با معضلات بسیار جدی‌تری مواجه خواهیم بود.
نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با توجه به عدم موافقت با درخواست مکرر قطعه‌سازان در سال‌های اخیر مبنی بر صدور مجوز واردات قطعه و مواد اولیه با ارز بدون منشاء و ورود مجلس به موضوع واردات خودرو با ارز بدون منشاء بر اساس ماده ۴ مصوبه ساماندهی مجلس توضیح داد: در اینجا بحث رانت مطرح استکه متاسفانه در کشور ما بسیار مرسوم است. در کشور ما ارز محدود موجود را در اختیاربخش تولید قرار نمی‌دهند، بلکه در اختیار تامین‌کنندگان کالاهای مصرفی قرار می‌گیرد.
مطلب‌زاده در ادامه تصریح کرد: صنعت خودرو تنها بخش خصوصی است که توسط آمریکا و سایر کشورهامورد تحریم قرار گرفته است. اما ما سرمایه کشور را در اختیار کشورهایی قرار می‌دهیم که ایران را مورد تحریم قرار دادند و به ازای آن محصول کامل خودرو را بدون انتقالارز وارد می‌کنیم، در صورتی که در سال‌های اخیر به طور مکرر درخواست صدور مجوز واردات بدون انتقال ارز برای تکمیل خودروی ناقص کف کارخانجات خودروسازی مطرح شداما ترتیب اثر داده نشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر خودروهای ناقص تکمیل شده و به بازار ورود نمایند، تبعا قیمت آزاد خودرو در بازار کاهش خواهد یافت و از میزان رانت کاسته می‌شود ضمن اینکه اشتغال نیروی کار نیز حفظ خواهد شد. اما در مقابل واردات خودروی کامل، صرفا به سود عده‌ای خاص است. در این وضعیت ارزهایی که پشت سدهای تحریم بلوکه شده‌اند به جای اینکه در بخش تولید مصرف شوند که ارزش افزوده و آورده برای کشور به همراه دارد، به کالای ساخته شده تعلق می‌گیرد و نکته جالب این است که این ارزها در اختیار کشورهایی قرار می‌گیرد که کشور ما را تحریم کرده‌اند.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1664
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)