شنبه 24 مهر 1400 - 11:22

خطر تعلل در تولید برقی‌ها روی مشاغل

هربرت دییس، مدیرعامل فولکس واگن در نشستی گفت که گذار کند به تولید خودروهای برقی باعث از دست رفتن ۳۰ هزار شغل می‌شود. به گزارش سایپانیوز، رقابت‌ها از سوی خودروسازان تازه‌وارد به بازار کشور آلمان، مثل تسلا که تولید خودرو را در این کشور آغاز کرده، باعث شده است که خودروسازان آلمانی فرآیند دگردیسی خود را تسریع ببخشند. تسلا برنامه‌ریزی کرده است که سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی در بازار آلمان تولید کند و برای آن ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده در حالی که فولکس واگن با ۲۵ هزار پرسنل سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه در کارخانه ولفسبورگ خود تولید می‌کند.

سخنگوی فولکس، مایکل مانسکه ‌موضع دییس را تصدیق می‌کند مخصوصا اینکه حضور تسلا در آلمان فوریت گذار به خودروهای الکتریکی را بالا برده است، اما این سخنگو محاسبات درباره میزان از دست رفتن مشاغل در این فرآیند را تصدیق نمی‌کند. او با اشاره با تازه‌واردهای عرصه خودروهای برقی به بازار اروپا از جمله تسلا و سایر خودروسازان چینی می‌گوید: ‌جای تردید نیست که باید رقابت‌پذیری را در کارخانه ولفسبورگ به ویژه با توجه به ورود رقبای جدید مورد بررسی و بازنگری قرار دهیم.‌ او در ادامه می‌گوید: تسلا در حال ایجاد استانداردهای جدیدی برای بهره‌وری و معیارهای اندازه‌گیری در گرونهاید ‌است. اشاره او به کارخانه تازه تاسیس تسلا است که نزدیک برلین در حال احداث است و زمانی که به بالاترین ظرفیت خود برسد، می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ هزار خودرو در هفته تولید کند که دو برابر تولید خودروهای برقی آلمان در سال ۲۰۲۰ است.

مانسکه می‌گوید: بحثی این روزها در جریان است و همین حالا هم ایده‌های خوب زیادی مطرح شده است، اما هنوز سناریوهای ملموسی ارائه نشده است.

اظهارنظر دییس درباره از دست رفتن مشاغل در فولکس واگن در صورت تعلل و تاخیر در تولیدبرقی‌ها نخستین بار در روزنامه هاندلزبلات منتشر شده است.

یکی از سخنگویان شورای کارگری فولکس واگن اما نظر دیگری دارد و می‌گوید هر چند نمی‌خواهند درباره این موضوع اظهارنظر کنند که آیا دییس این اظهارات را بیان کرده یا نه اما اعتقاد دارند که کاهش ۳۰ هزار شغل بی‌پایه و اساس است.

سخنگوی دیگری از اتحادیه کارگری ناحیه لوور-سکسونی‌ که دومین سهامدار بزرگ فولکس هم به حساب می‌آید می‌گوید چنین کاهش نیروی انسانی اصلا مطرح نیست. خودروهای برقی نسبت به خودروها با موتورهای بنزینی درون‌سوز قطعات بسیار کمتری نیاز دارند و برای تولید این خودروها احتیاج به نیروی کمتری است. بر اساس یک برآورد انجام شده، تا سال ۲۰۲۵ احتمال دارد ۱۰۰ هزار شغل در آلمان در صنعت خودرو به خاطر برقی شدن خودروها از بین برود. کارخانه ولفسبورگ فولکس بزرگ‌ترین کارخانه دنیا است که ۵۰ هزار کارگر دارد و در حال حاضر اصلا خودروی برقی نمی‌سازد. اما فولکس برنامه‌ریزی کرده است که از سال ۲۰۲۶ یک خودروی سدان برقی در خط تولید این کارخانه تولید کند و نام پروژه آن «پروژه‌ترینتی» است.

دییس قبلا هم هشدار داده بود که تسلا آتش رقابت را در آلمان بر می‌افروزد. توماس شمال، قائم‌مقام فناوری فولکس در مصاحبه با مجله مگزن ‌گفته است که این غول خودروسازی آلمانی تصمیم دارد بخش‌های شارژ خودرو و کسب‌و‌کار انرژی‌اش را در کنار سایر برنامه‌های عرضه اولیه، در فهرست ورود به بورس قرار دهد. هر چند می‌گوید که هنوز هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است و این کار حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد تا کمپانی‌های مرتبط شکل گرفته و آماده ورود به بورس شوند.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1632
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)