پنجشنبه 13 خرداد 1400 - 14:38

تأمین ۵ هزار مگاوات برق برای رفع نیاز واحدهای صنعتی و معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای موافقت نامه تأمین ۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با همکاری وزارت نیرو و واحدهای صنعتی بزرگ کشور خبر داد.

تأمین ۵ هزار مگاوات برق برای رفع نیاز واحدهای صنعتی و معدنی

به گزارش

خبرگزاری فارس، علیرضا رزم‌حسینی نتیجه اقدامات کارآفرینان در کشور را موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش امنیت در کشور عنوان کرد و افزود: وزارت صمت بر اساس وظایف قانونی خود مسئولیت تجارت بین المللی و نیز تامین برخی از کالاهای اساسی را بر عهده دارد. در سه سال اخیر علی رغم فشارهای ناشی از تحریم و تاثیرات شیوع کرونا تراز تجارت بین‌المللی کشور در سال گذشته ۷۴ میلیارد دلار بود که نتیجه آن، رشد ۸ درصدی در صنعت بود.

رزم‌حسینی رشد قابل قبول صادرات در چند ماه اخیر را نتیجه سیاست‌های وزارت صمت در خصوص تامین ارز و رفع تعهد ارزی تجار بین المللی عنوان کرد و با تاکید بر رشد بالغ بر ۵۰ درصدی ۲۷ رشته صنعتی در کشور اظهار داشت: علاوه بر بخش صنایع در حوزه معادن نیز شاهد اقدامات خوب و نتایج قابل قبولی بودیم.

فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه معدن

وی با اشاره به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلاری معادن کشف شده در ایران، طرح واگذاری ۶ هزار معدن در ۳۱ استان کشور از طریق مزایده را به فهرست جدیدی برای اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرد.

رزم حسینی، وزارت صمت را به عنوان یکی از متولیان حوزه تولید، مکلف به تسهیل مسیر تولید دانست و با تاکید بر اینکه وزارت صمت در رفع موانع پیشگام بوده است، گفت: ما در وزارت صنعت با توجه به چارچوب های قانونی و در حوزه اختیارات خود، اقدامات موثری در راستای تسهیل و رفع موانع حوزه تولید داشتیم و تسهیل صدور مجوز ها و تفویض اختیارات از جمله این اقدامات است.

وی ایجاد امنیت و تقویت فرهنگ در کشور را منوط به ایجاد یک اقتصاد قوی و فضای کسب و کار مناسب عنوان کرد و ادامه داد: یکی دیگر از کارهای بزرگی که برای حمایت از صنایع در سال گذشته و بعد از ۷ سال به بهره‌برداری رسید، تامین آب صنایع بزرگ از طریق انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی بود که به طول ۸۲۰ کیلومتر تا شهرستان اردکان انجام شد و در آینده تا خراسان رضوی و اصفهان ادامه می‌باید.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی با نیروگاه‌هایی که این واحدها ایجاد کرده‌اند، تولید می‌شود و علی‌رغم این میزان تولید برق توسط واحدهای صنعتی و معدنی، هفته آینده هم با همکاری وزارت نیرو اجرای موافقتنامه ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید آغاز خواهد شد تا مشکل برق توسط خود واحدهای صنعتی حل شود.

* توسعه اقتصادی و اشتغال زایی با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی برتر

وی همچنین از ایجاد ۴۵۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری جدید در کشور خبر داد و با تاکید بر حرکت به سمت توانمند سازی مردم تصریح کرد: در گذشته دلیل مهاجرت روستائیان کمبود و نبود زیرساخت در این مناطق بوده است اما امروز دلیل اصلی مهاجرت، مشکلات بیکاری است؛ با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برتر که به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند باید به آموزش ، احیای مشاغل ، احصاء ظرفیت‌های منطقه و خلق ثروت بپردازیم.

وی استفاده از ظرفیت مالی این شرکت‌ها در پرداخت تسهیلات به واحد‌های کوچک و متوسط و تقویت آن‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت صمت عنوان کرد و افزود: ما در وزارت صمت وظیفه خود را راستای تحقق شعار سال، هم در قالب اقدامات درون سازمانی و هم احصاء موانع برون سازمانی انجام دادیم و نیاز است مجلس نسبت به رفع قوانین مزاحم تولید و تصویب قوانین حمایتی اقدام کند.

  1. رزم حسینی نگفته که این تولیدات با چه میزان زحمت در فرایندهای طولانی وزارت صمت باید معطل بمانند و معاونت صنایع این وزارتخانه کی از حرکت لاک پشتی در روند اعطای مجوز تولید دست بر می‌دارد؟

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=151
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)