سه شنبه 30 شهریور 1400 - 8:58
عضو کمیسیون صنایع مجلس ؛

فیروزی:خودروسازان مشکلی با واردات خودروی خارجی ندارند/ مجلس برای عدم خروج ارز تدبیر کرده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسات متعددی که با خودروسازان داشتیم به ما اعلام کردند که به هیچ وجه مخالف واردات خودرو نیستیم حتی تاکید داشتند که خودرو‌های ما در حال حاضر بازار خارجی خوبی دارد.

فیروزی:خودروسازان مشکلی با واردات خودروی خارجی ندارند/ مجلس برای عدم خروج ارز تدبیر کرده

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری دانشجو، مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت قبلی مبنی بر ساماندهی بازار خودرو با کمک واردات را که مورد ایراد و اشکال شورای نگهبان در مغایرت با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و خروج ارز از کشور قرار گرفته بود با اصلاحاتی مصوب کرد. حجت الله فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن  مجلس شورای اسلامی درباره این مصوبه توضیحاتی به دانشجو توضیحاتی داده است که در ادامه تقدیم میشود.
عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص مصوبه ساماندهی بازار خودرو گفت: از مجلس دهم یک مصوبه روی زمین مانده بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم وظیفه داشتند تا آن را به سرانجام برسانند، لذا کار براساس رفع ایرادات شورای نگهبان و اصلاح آن در مجلس یازدهم کلید زده شد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: براین اساس، مجلس وظیفه قانونی داشت تا مصوبه ارجاع داده شده از سوی شورای نگهبان را اصلاح کند، همچنین مجلس در راستای اصلاح این مصوبه تصمیم گرفت تا در خصوص موضوع تنظیم گری بازار خودرو نیز اصلاحاتی به نفع رقابت پذیری بیشتر صنعت خودرو در مصوبه لحاظ کند.
حجت الله فیروزی خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس در اصلاحات مصوبه به این موضوع توجه داشتند که با توجه به اینکه میزان تقاضای خودرو در بازار بیشتر از میزان عرضه است و در این موضوع گپ بزرگی داریم، لذا صلاح دیدیم برای پر کردن این گپ راهکار قابل قبول و عملی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو‌های لوکس با اجرای طرح مجلس/ ضرورت اصلاح سیاست تنظیم بازار داخلی +فیلم
وی در این باره توضیح داد: آنچه در وهله اول به نظر رسید و در حال حاضر می‌تواند یک راهکار مناسب باشد افزایش تولید خودروست که متأسفانه به دلایل مختلف خودروسازان داخلی در حال حاضر توان افزایش تولید را ندارند. تجربه هم نشان داده خودروسازان ما نتوانسته اند این گپ را پر کنند. ضمن اینکه متاسفانه زیر ساخت‌های لازم برای تحقق این موضوع در بخش صنعت خودروسازی کشور آماده نیست، بنابراین مجلس تصمیم گرفت برای پر کردن فاصله بین عرضه و تقاضا تنظیم گری را مد نظر قرار دهد براین اساس اجازه واردات خودرو به کشور ضمن رعایت شروطی داده شد.
فیروزی در ادامه خاطر نشان کرد: مجلس تصمیم گرفت شورای رقابت در موضوع واردات خودرو نقش تنظیم گری را نیز ایفا کند. یعنی شورای رقابت هر شش ماه یک بار کمبود خودروی مورد نیاز کشور را مورد سنجش قرار بدهد تا براساس میزان تقاضا نسبت به عرضه در عرصه واردات خودروی مورد نیاز مردم تصمیم لازم را اتخاذ کند.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس خاطر نشان کرد: البته یکی دیگر از وظایف شورای رقابت جلوگیری از واردات بی حد و اندازه خودرو به کشور است. البته وزارت صمت  نیز در کنار شورای رقابت میزان مورد نیاز خودرو برای واردات را تعیین و سیاست‌گذاری می‌کند. پس برای وزارت صمت  هم نقشی قایل شده ایم.
فیروزی درباره راهکار عدم خروج ارز برای واردات خودرو نیز گفت: نکته دیگری که در این مصوبه مورد توجه قرار گرفت عدم خروج ارز از کشور بود، مجلس همان ایرادی که شورای نگهبان بر مصوبه مجلس دهم گرفته بود را برطرف کرد تا در مصوبه جدید ارزی از کشور خارج نشود. به همین خاطر برای این منظور شرایطی گذاشته شد تا هم خودرو وارد کشور شود هم ارز از کشور خارج نشود. بدین منظور نمایندگان مجلس سه روش برای این مساله تعریف کردند.
بیشتر بخوانید:
یزدی‌زاده: طرح ساماندهی بازار خودرو کارایی ندارد/ واردات قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؟
وی در این باره توضیح داد: اول اینکه در ازای واردات خودرو می‌توان خودرو صادر کرد تا خود خودروسازان بتوانند خودروی ساخت داخل را صادر کنند. همچنین قطعه سازان هم می‌توانند در ازای صادرات قطعه، خودرو وارد کنند. همچنین حتی افراد عادی و کسانی که در خارج از کشور ارز در اختیار دارند و تعهد ارزی به کشور ندارند، می‌توانند خودرو وارد کشور کنند، لذا با این شرایط ارز از کشور خارج نمی‌شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در خارج از کشور خریداری برای خودرو و قطعه ایرانی برای موفقیت طرح عدم خروج ارز از کشور وجود دارد گفت: به نکته خوبی اشاره کردید و این سوال بار‌ها پرسیده شده که آیا کشور‌های مختلف بخصوص در منطقه خودرو‌های تولید ایران را می‌خرند که ما به ازای آن بتوانیم خودرو صادر کنیم؟ آیا کشور‌های منطقه خریدار قطعه ما هستند؟ در این باره باید گفته شود در جلسات متعددی که با خودروسازان داشتیم به ما اعلام کردند که به هیچ وجه مخالف واردات خودرو نیستیم حتی تاکید داشتند که خودرو‌های ما در حال حاضر بازار خارجی خوبی دارد. یعنی خودرو‌های ایرانی در بسیاری از کشور‌ها خریدار دارد از جمله عراق، سوریه، افغانستان و بعضی از کشور‌های همسایه، لذا خودروی ایرانی قابل صادرات است و بازار دارد همچنین به همین نسبت به میزان خودرو‌هایی که در بازار هستند و خودرو‌هایی که صادر می‌شوند باید قطعه تولید شود. پس می‌توانیم به کشور‌های همسایه قطعه صادر کنیم، بنابراین نسبت به صادرات قطعه و خودرو بنا به اظهارات خود خودروسازان نگرانی وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: نکته بعدی این است که خود خودروسازان هم باید برای پیدا کردن بازار فروش خودروی ایرانی در بازار‌های بین المللی تلاش کنند، یعنی باید جلوی این موضوع گرفته شود که خودروسازان داخلی هر روز با توجیهات مختلف محصولات خود را با قیمت‌های جدیدتر به مردم بفروشند. قطعا مردم نیز از روی ناچاری در صف خرید خودرو می‌ایستند و چاره‌ای جز خرید ندارند چراکه بازار رقابتی نیست و خودرویی وارد نمی‌شود. همگی اذعان داریم که این مسئله مردم را به سختی انداخته و ناامید کرده است، پس اتفاقا واردات خود علاوه بر اینکه سبب تنظیم گری در بازار می‌شود و عرضه و تقاضا را متوازن می‌کند زمینه را برای حرکت خودروسازان به سمت کیفی سازی خودرو‌ها فراهم می‌کند.
عضو  کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی کیفیت خودرو‌های داخلی ارتقا داده شود و خودروی ایرانی در بازار‌های بیرونی هم مشتری داشته باشد، چه داخل و چه خارج از کشور وقتی با خودروی ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب مواجه شوند قطعا خرید خودروی ایرانی را انتخاب می‌کنند.

فیروزی افزود: متاسفانه در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور با هم همخوانی ندارد. هم اینکه برخی از مردم نسبت به کیفیت خودرو‌های داخلی بسیار گله‌مند هستند، لذا اگر کیفیت ارتقاء داده شود مردم نسبت به خرید خودروی وطنی استقبال نشان می‌دهند. از آن طرف امکان صادرات هم برای خودروسازان داخلی فراهم می‌شود. خوشبختانه ما در منطقه تقاضای خوبی داریم که اگر کیفیت خودرو‌های ساخت ایران بالا برود کشور‌های منطقه از خودرو‌های ما استفاده می‌کنند.
وی در پایان تاکید کرد: اطراف ایران کشور‌های پرجمعیتی مثل پاکستان، افغانستان و عراق هستند که با صادرات خودرو به این کشور‌ها می‌توانیم بازار خوبی داشته باشیم؛ لذا باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم خودروی ایرانی را به کشور ترکیه و سایر کشور‌های منطقه نیز صادر کنیم و بازار‌های خوبی داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1422
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)