سه شنبه 24 فروردین 1400 - 11:10
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا

هزینه‌ های ارزی خودروسازان افزایش می ‌یابد

امسال نیز هزینه‌های ارزی برای خودروسازان وجود خواهد داشت. در کنار هزینه‌های ارزی موضوع افزایش حقوق ورودی و تعرفه واردات قطعات باعث رشد هزینه‌های خودروسازان خواهد شد.

هزینه‌ های ارزی خودروسازان افزایش می ‌یابد

در همین زمینه با سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به گفت‌وگو پرداختیم.

 ظاهرا قرار است نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی کالا افزایش پیدا کند. این روند چه تاثیری بر تولید خودرو می‌گذارد؟

افزایش نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی کالا بر صنعت خودرو تاثیر منفی دارد. پیش از این تعرفه پرداختی برای قطعات خودرو حدود ۱۰ تا ۱۵درصد بود.‌ به‌عنوان‌مثال خودرویی مانند پراید و ساینا حدود هزار تا ۲۵۰۰ دلار ارزبری دارند.

آیا در این شرایط قیمت خودرو تغییر خواهد کرد؟

امیدواریم شورای رقابت در دور جدید قیمت‌گذاری به این موضوعات توجه کند. اگر ارزبری هر خودرو حدود ۲هزار دلار در نظر گرفته شود، با تعرفه ۱۵درصدی عددی معادل ۳۰۰دلار خواهد شد که با اختلاف ۲۰هزارتومانی نرخ دلار، معادل ۶میلیون‌تومان به قیمت هر خودرو که دوهزار دلار قطعات خارجی خواهد داشت، افزوده خواهد شد.

خودروهایی هم که به صورت سی‌کی‌دی وارد و در ایران مونتاژ می‌شوند با فرض  ۷‌هزار دلار واردات سی‌کی‌دی، حدود یک‌هزار دلار تعرفه خواهد داشت. با احتساب مابه‌التفاوت نرخ جدید حدود ۲۰میلیون‌تومان اختلاف قیمت خواهد داشت. بنابراین شاهد افزایش بهای تمام‌شده خودروسازان خواهیم بود. شاید این تعرفه چندان بر قیمت بازاری خودرو تاثیرگذار نباشد. درحال‌حاضر خودروسازان با قیمت‌های تکلیفی اقدام به فروش می‌کنند.

پروژه‌های داخلی‌سازی خودرو چه تاثیری بر میزان ارزبری خواهد داشت؟

درحال‌حاضر میزان ارزبری حدود یک‌هزار و ۵۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ یا ۴ هزار دلار است. حتی برخی خودروها که پلت‌فرم داخلی دارند نیز نیازمند واردات قطعات هستند. هم‌اکنون برای تولید تایر؛ کائوچو موردنیاز در انحصار چند کشور است یا ورق‌های آلومینیومی که نیازمند آلیاژهای خاصی هستند. سیستم‌های تکلیفی که در چند سال گذشته به خودروسازان تحمیل شده نیز نیازمند واردات است بنابراین داخلی‌سازی آنها توجیهی ندارد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=12
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)