دوشنبه 8 شهریور 1400 - 23:46

جزئیات رشد تولید ۲۰ محصول صنعتی و معدنی تا پایان تیرماه

واکاوی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ثبت رشد تولید ۲۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است. موضوعی که از نظر صاحبنظران به معنای افزایش علاقه جامعه به سرمایه‌گذاری و صیانت از ظرفیت‌های تولید است.

جزئیات رشد تولید ۲۰ محصول صنعتی و معدنی تا پایان تیرماه

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از ایرنا، سیاست دولت حمایت از بخش تولید و مولد اقتصادی است و این سیاستی است که به‌طور حتم در دولت سیزدهم نیز دنبال خواهد شد.

مطابق گزارش بانک مرکزی، بخش صنعت در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن رشد ۸.۱ درصدی به ثبت رسانده است، همچنین به استناد آمارهای مرکز آمار ایران رشد بخش صنعت در سه فصل پیاپی پارسال مثبت بوده و در نهایت ۱.۸ درصد به ثبت رسیده است.

برپایه آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، در چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد تولید ۲۰ رشته فعالیت مهم صنعتی و معدنی از بین ۳۴رشته فعالیت بودیم و به اعتقاد کارشناسان، این آمارها حاکی از بهبود وضعیت تولید در کشور نسبت به ادوار گذشته و علاقه‌مندی به افزایش تولید و رفع نیازها از محل تولید داخل است.

افت تولید خودرو

بررسی آمارهای منتشره رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در هم‌سنجی با پارسال افت یک درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت خودروسازان داخلی ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه وانت تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱.۳ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین در چهار ماهه امسال ۵۳۸ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شد که در مقایسه با آمار چهار ماهه پارسال افت ۱.۱ درصدی نشان می‌دهد.

رشد تولید کمباین و تراکتور

در بخش خودروهای کشاورزی، اما کارخانجات داخلی رشد ثبت کردند، به‌طوری که تا پایان تیرماه امسال پنج‌هزار و ۹۳۷ دستگاه تراکتور توسط شرکت‌های داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۴ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین کمباین‌سازان با تولید ۲۱۶ دستگاه کمباین، رشد ۳۰.۹ درصد رقم زدند.

روغن نباتی در صدر رشد تولید

بر اساس این آمارها، در چهار ماهه ابتدایی امسال روغن ساخته شده نباتی با ۶۹۲ هزار و ۶۰۰ تن تولید و رشد ۴۵.۸ درصدی، صدرنشین رشد تولید محصولات منتخب صنعتی شد.

در این مدت تولید پودر شوینده با افت ۱۷.۴ درصدی به ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تن، لاستیک خودرو با رشد ۳.۳ درصدی به ۸۷ هزار و ۸۰۰ تن، انواع کاغذ با رشد ۵.۲ درصدی به ۳۲۲ هزار و ۹۰۰ تن، نئوپان با رشد ۵.۲ درصدی به ۲۹۹ هزار و ۴۰۰ مترمکعب، فیبر با رشد ۴.۶ درصدی به ۵۶۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب، دوده با رشد ۱۷.۲ درصدی به ۵۲ هزار و ۱۰۰ تن، محصولات پتروشیمی با رشد ۳.۸ درصدی به ۲۱ میلیون تن، الیاف اکریلیک با افت ۲۸.۳ درصدی به یک‌هزار و ۳۶۰ تن، نخ فیلامنت پلی‌استر با کاهش ۹.۲ درصدی به ۷۷ هزار و ۲۰۰ تن، الیاف پلی‌استر با کاهش ۱۵.۱ درصدی به ۵۲ هزار و ۴۰۰ تن، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با افت ۲.۷ درصدی به ۷۹ هزار و ۸۰۰ تن، چرم با رشد ۲.۵ درصدی به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار فوت مربع و تولید انواع پاپوش و کفش با افت ۶.۷ درصدی به ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج رسید.

لوازم‌خانگی

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین حاکی از رشد تولید یخچال و فریزر و ماشین لباس‌شویی و کاهش تولید انواع تلویزیون در چهار ماهه نخست امسال است.

بر اساس این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۶۹۲ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با تولید ۵۷۴ هزار و ۹۰۰ دستگاهی این محصولات در مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰.۴ درصدی نشان می‌دهد.

بررسی آمارها حاکی است در این مدت ۴۳۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد که حاکی از رشد ۳۶.۲ درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

با این حال، برخلاف ماه‌های گذشته که همواره آمار مثبتی را در تولید تلویزیون شاهد بودیم، تا پایان تیرماه تولید انواع تلویزیون افت ۴.۳ درصدی ثبت کرد.

در چهار ماهه نخست امسال شرکت‌های داخلی ۳۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود.

در این مدت همچنین تولید الکتروموتور با افت ۹.۱ درصدی به ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید.

رشد تولید ۷ محصول بخش معدن و صنایع معدنی

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۰۰ تن فولاد خام از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است، آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱.۵ درصدی نشان می دهد.

آمارهای یاد شده همچنین حاکی از تولید ۱۰۰ هزار تن کاتد مس (رشد ۵.۳ درصدی)، ۱۷۵ هزار و ۶۰۰ تن شمش آلومینیوم (رشد ۳۰.۷ درصدی)، ۷۵ هزار و ۴۰۰ تن آلومینا (افت ۹.۵ درصدی)، ۴۸۴ هزار و ۲۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ (افت ۱.۷ درصدی) و ۲۱ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۰۰تن سیمان (کاهش ۶.۹ درصدی) است.

در چهار ماهه نخست امسال همچنین ۱۴۶ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۱۳.۶ درصدی)، ۴۴۲ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۳۰ درصدی)،‌ ۲۴۷ هزار و ۴۰۰ تن ظروف شیشه‌ای (رشد ۴.۹ درصدی) و ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۳۰.۷ درصدی) ‌تولید شد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1128
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)