دوشنبه 10 خرداد 1400 - 10:38
رضا شیوا رئیس شورای رقابت:

بازار خودرو انحصاری است | برای آزادسازی قیمت باید بازار از انحصار خارج شود

رئیس شورای رقابت بیان کرد: براساس قانون هر بازاری که انحصاری است باید برای آن دستورالعمل تدوین کرد و بازار خودرو نیز انحصاری است.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت خودرو در طرح پیش فروش ایران خودرو که به تازگی اجرا شده، بیش از فرمول این شورا است، گفت: براساس مصوبه ما ایران خودرو و سایپا به صورت متوسط با در نظر گرفتن تیراژ(وزن تیراژ) به ترتیب می توانند ۸.۲ و ۸.۹ درصد قیمت‌ خودروهای تولیدی را افزایش دهند البته این موضوع به این معنا نیست که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروی پرتیراژ را ۱۴ درصد افزایش داده و خودروی کم تیراژ را ۲ درصد گران کنند.
وی افزود: این شرکت‌، قیمت برخی خودروها را یک درصد و ۵ درصد افزایش داده‌ در واقع متوسط افزایش قیمت باید ۸.۲ باشد به این معنا که افزایش ۸.۲ درصد برای تمامی خودروها نیست و متوسط رشد بهای خودرو باید ۸.۲ باشد.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: در حال بررسی میزان افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان هستیم تا مشخص شود آیا رشد بهای خودرو در کارخانه براساس فرمول شورای رقابت بوده یا خیر. درصورت تخلف شرکت های خودروسازی باید قیمت ها را اصلاح کنند.
شیوا درباره درخواست خودروسازان مبنی بر آزاد کردن قیمت خودرو، تصریح کرد: براساس قانون هر بازاری که انحصاری است باید برای آن دستورالعمل تدوین کرد و بازار خودرو نیز انحصاری است. در تمام دنیا نیز رگلاتور بازار انحصاری را کنترل و تنظیم می‌کند در غیر این صورت انحصارگر به دنبال افزایش قیمت می‌رود.
وی اضافه کرد: افزایش ۸.۲ درصدی قیمت خودروهای ایرانخودرو براساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است به این معنا که تورم سبد کالایی براساس میزان مصرف فولاد، پلی استر، شیشه و… طی ۶ ماه مشخص شده است.

نکته:شورای رقابت دراین سالهاغیرازتخریب بازار خودرو و خودرو سازان چه کار مهمی انجام داده است ؟

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=105
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)