چهارشنبه 3 شهریور 1400 - 9:22

قول‌های خودرویی عجیب فاطمی‌امین/خودرو در دوره تورم دورقمی ارزان می‌شود؟

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت وعده‌های بزرگی در خصوص صنعت خودروسازی داده است که اجرای ان از نظر بسیاری از کارشناسان عزمی فراتر از یک وزارتخانه را می‌طلبد .

به گزارش گروه اقتصادی قرن نو ، سیدرضا فاطمی امین نیز در زمره وزیرانی است که شمار ثبت‌‎نام‌کنندگان برای صحبت در موافقت با وی به دویست نماینده رسید.
با این حال در نشست بررسی رای اعتماد وی دو مخالفت و چهار موافق در خصوص برنامه‌های پیشنهادی وزیر صحبت کردند.
نکته مهم اما اینجاست که بسیاری می‌پرسند برنامه بلندپروازانه وزیر صمت برای خودروسازی‌ها تا چه میزان عملی است؟
فاطمی امین در جلسه رای اعتماد خود در خصوص موضوع خودرو تاکید کرد: خورو دغدغه همه ما است، در حوزه خودرو یک برنامه ۶ ماهه گذاشته‌ایم که در اختیار همه قرار گرفته است. یک برنامه دو ساله نیز گذاشته‌ایم که با تحقق آن انشاءالله تا ۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود.
وی در حالی وعده کاهش بیست درصدی قیمت خودرو را تا سال ۱۴۰۱ داده است که طی روزهای اخیر با کاهش یازده درصدی ارزش پول ملی در کمتر از نیم ماه، قیمت خودرو نیز روندی افزایشی را تجربه کرده است. بازار خودرو با کف شکنی ، حالا شرایط جدیدی را پیش‌روی معدود خریدارانش قرار داده است و حداقل قیمت خودرو در بازار حالا به ۱۶۰ میلیون تومان نزیک می‌شود .
از سوی دیگر وی در حالی از کاهش بیست درصدی قیمت خودرو خبر داده که خود در سخنانش اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم به نصف سال ۹۹ می‌رسد. حال هنوز روشن نیست وزیر صمت در چه شرایطی می‌خواهد با وجود ماندگاری تورم حداقل بیست درصدی در سال ۱۴۰۱، قیمت خودرو را بیست درصد کاهش دهد. وی تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه را وعده داده است.
قول عجیب درباره انتخاب مدیران خودروسازی
فاطمی‌امین قول عجیبی را درباره نحوه انتخاب مدیران صنعت خودرو داده است. وی در جلسه علنی مجلس وعده داد: اصلاح ساختار‌های مدیریتی و اقتصادی از اولویت‌ها است، دولت نباید بنگاه داری کند. اگر وزیر صمت  بشوم اصلا مایل نیستم مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم از این رو در یک دوره گذار آن‌ها را به سهامداران واگذار خواهم کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم، اضافه کرد: مشکلات ما سه موضوع است. یک عدم رقابتی بودن این صنعت، دوم تولید پایین که حدود ۴۰ یا ۱۰۰ هزار تولید است و هیچ کس کار اقتصادی نمی‌کند و هزینه‌های آن تامین نمی‌شود. این موضوع تولید ۳ میلیون خودرو به هم پیوسته است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم و افزایش کیفیت باید قیمت تمام شده تولید خودرو را پایین بیاوریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.
وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: همین امسال سبد خودرو‌های تولیدی مصرف سوخت آن‌ها را به کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند و در سال ۱۴۰۴ ان شاءالله به قله صنعت خودروسازی خواهیم رسید.
قول‌های عجیب برای صادرات
در برنامه میان‌مدت تدوین شده از سوی وزیر صمت، تاکید شده است افزایش تولید خودرو به یک میلیون و ششصد هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ و سه میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴هدف‌گذاری شده است.
نکته مهم اینجاست که وی از الزام به صادرات خودرو (حداقل ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۴ ) و اصلاح نظام تعرفه‌ای خبر داده است.
او در شرایطی برای صادرات نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو وعده داده است که آلمان ، یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان، و دارای معروف‎ترین برندهای جهان سالانه هشتصد دستگاه خودرو صادر می‌کند.
نوسازی ۱۰ هزار ناوگان تجاری سنگین تا پایان سال ۱۴۰۰ و ارتقاء کیفی تولید خودروها در سطوح سه ،چهار و پنج ستاره کیفی تا سال ۱۴۰۲، ممنوعیت تولید خودروهای سه ستاره به پایین از سال ۱۴۰۳ به بعد و تولید حداقل دو محصول جدید داخلی در هر سال از دیگر وعده‌هاست. باید دید فاطمی‌امین این برناه بلندپروازانه تنها در خصوص صنعت خودرو را تا چه میزان می‌تواند محقق کند.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1030
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)