یکشنبه 31 مرداد 1400 - 11:26

وزیر پیشنهادی صنعت تشریح کرد: تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صنعت

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییر رویکرد حکمرانی و ساز و کارهای عملیاتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تبدیل شدن آن به یک وزارتخانه هوشمند را دنبال می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت تشریح کرد: تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صنعت

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از اخبار صنعت ، «سید رضا فاطمی امین» با اشاره به برنامه راهبرد توسعه صنعتی که در زمان حضور وی به عنوان معاون برنامه ریزی وزارت صنایع و معادن در دولت دهم به رشته تحریر در آمد، افزود: آن برنامه در سال های ۹۰ و ۹۱ و زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد، نگاشته شد و در دولت بعد نیز هرچند مورد استقبال قرار گرفت، اما آن طور که باید اجرایی نشد.
وی بیان داشت: حتی نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، با بازنگری در برنامه یاد شده، آن را به مجلس ارائه کرد اما برنامه ناپذیری سیستم اجرایی کشور سبب شد تا در نهایت شاهد اجرای آن نباشیم.
فاطمی امین یادآور شد: آن برنامه ۲۰ هزار صفحه ای در ۲ جمله خلاصه می شد که نخست، مشخص کردن اولویت های تولید و صادرات و دوم، اصلاح زیرساخت های نرم و زیرساخت های نهادی به منظور حرکت اقتصاد کشور بود.
وی خاطرنشان کرد: با اینکه هشت سال از آن زمان می گذرد هنوز آن ۲ نکته و دو جمله به قوت خود باقی است و باید در همین راستا حرکت کنیم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: به طور مثال، یکی از اولویت ها تمرکز بر توسعه تجهیزات و وسایل الکترونیکی بود، زیرا علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال تخصصی صنعتی نیز ایجاد می کرد و تجارت جهانی نیز به این سمت و سو حرکت کرده بود.
وی گفت: بررسی امروز سایت Trade Map که آمار رشد تجارت جهانی را نشان می دهد حاکی از درست بودن این پیش بینی است، به طوری که امروز حجم تجارت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بیش از ۱.۵ برابر تجارت جهانی نفت است.
فاطمی امین اضافه کرد: در صورت حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از برنامه های اولیه من، به روز رسانی و اجرای آن برنامه راهبرد توسعه صنعتی خواهد بود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در همین راستا در برنامه ای که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردم ۳۶ پروژه تعریف شده که با اجرایی کردن آنها به دنبال تغییر رویکرد حکمرانی و ساز و کارهای عملیاتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا یک وزارتخانه هوشمند را شاهد باشیم.
فاطمی امین تاکید کرد: باید در همه زمینه های تولیدی که امروز در کشور فعالیت داریم، به طور عمومی به دنبال حل و فصل مسائل کسب و کار باشیم؛ به طور مثال اصلاح ساز و کار مالیاتی یا بهبود محیط کسب و کار که اثر خود را بر همه رشته فعالیت ها خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: ثبات و پیش بینی پذیری اقتصاد کشور (هم از نظر متغیرها و هم از نظر قوانین و مقررات) و بهبود محیط کسب و کار، ۲ اولویتی خواهد بود که به شدت روی آنها تاکید داریم و برای همه واحدهای اقتصادی دنبال خواهیم کرد.
فاطمی امین افزود: به طور خاص نیز اولویت های ما در سه بخش ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی و همچنین تجهیزات و وسایل حمل و نقل خواهد بود که در حقیقت، اولویت های پیشران برای توسعه اشتغال، صادرات و تولید هستند.
برنامه صادرات ۳۰ درصد تولیدات خودرو
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمی امین بیان داشت: عده ای می گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
وی ادامه داد: برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
تاکید بر فرآوری و کاهش خام فروشی در بخش معدن
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص برنامه های خود در بخش معدن نیز گفت: بخش معدن از اهمیت زیادی برخوردار است که یکی از محورهای اهمیت آن، وجود ذخایر معدنی و پراکندگی آن در سرتاسر کشور است.
وی افزود: همین خصیصه سبب می شود تا وقتی روی توسعه بخش معدن کار می کنیم، فقط معطوف و متمرکز بر چند نقطه کشور نباشد، بلکه یک گردش اقتصادی و اشتغال در سرتاسر کشور را شاهد خواهیم بود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در برنامه پیشنهادی ارائه شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشد بالایی را در بخش معدن پیش بینی کردیم که با تمرکز بر سه موضوع اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری حاصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه اکتشافات بسیار عقب هستیم، بیان داشت: برای این قسمت یک برنامه دو ساله طراحی کردیم که از جمله تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس یک بیست و پنج هزارم (که اکنون نداریم) و در اختیار عموم قرار دادن آنهاست.
فاطمی امین اضافه کرد: در زمینه استخراج نیز مشکلاتی در زمینه ماشین آلات و دریافت حقوق دولتی وجود دارد که برای حل و فصل آنها نیز برنامه هایی طراحی شده است.
وی گفت: برنامه ریزی برای فرآوری و توسعه آن نیز دیگر محوری است که در بخش معدن دنبال می کنیم تا کاهش خام فروشی را شاهد باشیم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید هم زمان روی سه موضوع اکتشاف، استخراج و فرآوری کار کنیم تا رشد و شکوفایی بخش معدن، اشتغال زایی را در این بخش شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا، «سید رضا فاطمی امین» که در سال ۱۳۵۳ در شاهرود متولد شده، تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۷۱ در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و دکترای مدیریت راهبردی دانش دارد.
از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به عضویت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد. آخرین سمت فاطمی امین، قائم مقام آستان قدس رضوی بود که پیش از آن مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بوده است.
از جمله دیگر سوابق کاری فاطمی‌امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد، رییس ستاد تحول صنایع و معادن، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده کشور، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن، سخنگوی وزارت صنایع و معادن، مشاور دستیار ویژه رییس‌جمهوری و رییس پروژه‌های اقتصادی- تولیدی، قابل اشاره است.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1001
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)