دوشنبه 14 تیر 1400 - 13:29

ایدرو از سه طرح صنعتی سبزوار حمایت کرد

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سه طرح صنعتی شهرستان سبزوار را که در زمینه تولید اسید آمینه، الکتروموتور، الکترود گرافیکی و فرآوری گیاهان دارویی اجرا می‌شود، مورد حمایت قرار داده است.

ایدرو از سه طرح صنعتی سبزوار حمایت کرد

مدیرعامل ایدرو   یکشنبه در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان سبزوار که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: نخستین طرح تولید اسید آمینه بود که با مشارکت شرکت داروسازی طاها در سبزوار کلید خورد و مقرر شد  ایدرو از این طرح در بخش فناوری پشتیبانی کند تا توسط شرکت مزبور به اجرا درآید که مقدمات این کار فراهم شده و آماده اجرا است.

محسن صالحی نیا  افزود: دومین طرح در سبزوار تولید الکتروموتور است که به تصویب رسیده و قرار است از طریق پژوهشکده الکترونیک  ایدرو  مورد پشتیبانی قرار گیرد؛ اکنون این طرح در مرحله خرید ماشین آلات قرار دارد و شرکت ایران خودرو برای خرید تضمینی ماشین آلات آن اعلام آمادگی کرده است.
وی بیان کرد: راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی از دیگر طرح های مصوب در سبزوار است که تاکنون مشابه آن در کرمانشاه و کاشان به اجرا درآمده است، ارزش دانش فنی این طرح ۲ میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز آن تا ۸۰ میلیارد تومان است که  ایدرو  هم از فناوری مورد نیاز این خط تولید برخوردار است.
مدیرعامل  ایدرو اظهار داشت: طرح تولید الکترود گرافیکی از دیگر پروژه های مصوب در شهرستان سبزوار است که هفته گذشته موافقتنامه ای در خصوص تامین دانش فنی آن با شرکت چینی امضا شد و به دنبال آن، سرمایه گذار مورد نظر نیز اعلام آمادگی کرده است و امکان تغییر سرمایه گذار آن نیز وجود دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: در هر منطقه ای از شهرکهای صنعتی سبزوار و همچنین شهرکهای صنعتی کل کشور، که زمین مناسب برای واگذاری وجود داشته باشد، به شرکتهای دانش بنیان در قالب اختصاص ۱۰ درصد تخفیف در ابتدای واگذاری و ۳۰ درصد تخفیف در انتهای اتمام اقساط ۴۸ ماهه آن واگذار می شود.
علی رسولیان افزود: با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۲۰ پروژه زیرساختی برای صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی سبزوار و شهرستانهای اطراف آن در قالب تفاهم نامه تعریف و برنامه های آن مشخص شده است اما اجرای این برنامه ها زمان بر است و به زودی به اجرا درمی آید.
معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین مسائل اقتصادی این شهرستان خام فروشی معادن کرومیت، مس و منگنز است و حتی مالکیت این معادن دارای مشکلاتی است، لذا اگر در درآمدهای خالصه از این معادن شفاف سازی لازم انجام نگیرد، مسائل آن لاینحل باقی می ماند و هیچ سودی عاید شهرها و روستاهای مجاور این معادن نمی شود.
سیدمجتبی علوی مقدم بیان کرد: شرکت فولاد پارسیان سبزوار ظرفیت بالقوه ای است، چهار سال است که ۳۲ میلیون دلار از این شرکت در اختیار یک شرکت چینی است که به دلیل مشکلات بانکی امکان بازگشت این میزان پول به شرکت مزبور وجود ندارد، هم اینک هزار و ۲۰۰ جوان بیکار جویای کار در سبزوار وجود دارد که با راه اندازی خط ذوب فلز این کارخانه، برای همه آنها اشتغال ایجاد می شود.
وی تداوم اکتشافات معدنی در سبزوار، قرار گرفتن شهرستان سبزوار در مسیر انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان رضوی، بسترسازی برای خرید الکتروموتور یکی از شرکتهای مهم سبزوار با عنوان “جوکو”، استقرار اتاق بازرگانی در سبزوار و تفویض برخی اختیارات حوزه معادن به این شهرستان را خواستار شد.
فرماندار سبزوار گفت: با توجه به وجود شهرکهای صنعتی در سبزوار، فراهم کردن زمینه انتقال برق به آنها با مشکلاتی مواجه است که نیاز به ایجاد پست فوق توزیع برق در این شهرستان وجود دارد، از سوی دیگر با وجود صنایع متعدد وابسته به صنعت خودرو در سبزوار، بستر تکمیل خوشه صنعتی در این زمینه فراهم شده که نیازمند کمک مسوولان است.
حجت الاسلام غلامرضا مقیسه، امام جمعه سبزوار نیز در این نشست مشکلات بخش نان را مورد اشاره قرار داد و گفت: هم آرد مصرفی شهرستان کیفیت مطلوبی ندارد و هم نانوایی ها از کارگر ماهر خالی شده اند و عمده نانوایان به ناچار خانواده خود را به کار می گیرند.

منبع/  ایرنا

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=486
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)