سه شنبه 1 تیر 1400 - 8:59

همدلی خودرویی دولت سیزدهم و مجلس؟

روز گذشته قرار بر بررسی طرح تحول صنعت و بازار خودرو در صحن علنی مجلس بود. این در شرایطی است که به دلیل کمبود وقت، طرح یاد شده به جلسات آتی موکول شد.طبق گفته علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، موضوع عرضه محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز از مسیر بورس کالا که در طرح تحول صنعت و بازار خودرو پیش‌بینی شده، قرار بود که به طور ویژه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. وجود بند عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در طرح ارسالی به صحن علنی، گویای این نکته است که اعضای کمیسیون صنایع بالاخره بعد از چند جلسه رای به عرضه خودرو از مسیر یاد‌شده دادند.

همدلی خودرویی دولت سیزدهم و مجلس؟

علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  می‌گوید با توجه به اینکه به دلیل محدودیت زمانی طرح تحول صنعت و بازار خودرو روز گذشته در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته نشد، این طرح ظرف یکی دو روز آینده بار دیگر در دستورکار قرارخواهد گرفت. بر این اساس در حالی نمایندگان عضو کمیسیون صنایع بر عرضه خودرو از مسیر بورس کالا اصرار دارند و این مسیر را بهترین راه برای واگذاری خودرو به متقاضیان واقعی و جلوگیری از بهره مندی دلالان و واسطه‌ها از رانت ایجاد شده میان فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه می‌دانند که سیاستگذار خودرویی چندان تمایلی به عرضه خودرو از مسیر بورس کالا ندارد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در آخرین اظهارنظر خود در ارتباط با عرضه خودرو از مسیر بورس با آن مخالفت کرد. به اعتفاد رزم حسینی وزیر صمت، این طرح از پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار نیست.البته تنها رزم حسینی مخالف مسیر پیشنهادی اعضای کمیسیون صنایع برای عرضه خودرو نیست.علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس نیز با رزم حسینی هم‌عقیده است. دهقان دهنوی چندی پیش ضمن مخالفت با عرضه خودرو در بورس گفته بود که خودرو، کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست. رئیس سازمان بورس تاکید کرد معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد.البته علاوه بر مخالفت‌های یاد شده باید به این نکته نیز توجه کرد که شرکت‌های خودروساز علاوه بر اینکه بخشی از سهامشان در اختیار دولت قرار دارد دارای سهامداران خصوصی نیز هستند و به نظر می‌رسد باید به نوعی نظر آنها نیز در ارتباط با نحوه عرضه خودرو از مسیر بورس کالا تامین شود.به هر روی چه این طرح طی چند روز آینده در صحن علنی مجلس رای بیاورد یا رای نیاورد، اجرای آن به عمر دولت دوازدهم قد نمی‌دهد. بنابراین باید منتظر ماند دید که دولت سیزدهم چه برنامه‌هایی در ارتباط با تولید و عرضه خودرو دارد و چنانچه طرح تحول صنعت و بازار خودرو در صحن علنی رای بیاورد، مدیران ارشد وزارت صمت در دولت آینده در چه بازه زمانی و به چه صورت زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن را فراهم می‌کنند.کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چنانچه طرح یاد شده بتواند رای نمایندگان مجلس را کسب کند و از پیچ شورای نگهبان نیز به سلامت عبور کند با توجه به روابط تنگاتنگ و همسویی که میان دولت سیزدهم و مجلس یازدهم وجود دارد، بعید است طرح عرضه خودرو از مسیر بورس کالا مانع دیگری را پیش روی خود ببیند، بنابراین طرح یاد شده عملیاتی خواهد شد.

منبع/دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=347
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)