چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 8:33
استاد دانشگاه:

از مسببان وضع موجود در سیاستگذاری خودرو استفاده نشود

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: امروز شاهد حضور مسببان وضع موجود صنعت خودروسازی و بی‌کیفیت بودن تولیدات داخلی در سیاست‌گذاری این صنعت هستیم که به معنای حرکت بر ریل اشتباه قبلی است.

از مسببان وضع موجود در سیاستگذاری خودرو استفاده نشود

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری ایرنا ، ابوالفضل خلخالی با اشاره به انتقاد رهبر معظم انقلاب از کیفیت پایین خودروهای داخلی، افزود: صنعت خودروسازی کشورمان در انتهای دهه ۷۰ و زمانی که در حال توسعه محصول سمند بود فاصله جدی با کشوری نظیر کره‌جنوبی نداشت و چه بسا اگر همان زمان مسیر توسعه سمند را ادامه می‌دادیم، امروز حتی از این کشور جلوتر بودیم.

وی بیان‌داشت: در پایان این دهه، سیاستگذاران صنعت کشور که عناصر اصلی‌شان با روی کار آمدن جریان کارگزاران سازندگی شکل گرفته بودند، فرآیند توسعه محصولات بومی بر پایه دانش داخلی را متوقف کردند و به‌جای آن، مونتاژ محصولات باکیفیت خارجی را در پیش گرفتند.

این استاد دانشگاه ادامه‌داد: این سیاستگذاری کلی پیاده‌سازی شد که شاهد آن قرارداد تولید ال۹۰ با شرکت فرانسوی رنو بود، به‌طوری که بازار بزرگ کشور در اختیار محصولات این شرکت به‌ویژه ال۹۰ قرار گرفت و محصولات داخلی نظیر سمند و تیبا به حاشیه رانده شد و در عمل توان طراحی و توسعه محصولات ما از بین رفت.

وی تصریح‌کرد: در نتیجه این سیاست، در سال‌های بعد و مواجهه با تحریم‌ها، نخستین جایی که دچار شکست شد همین سیاستگذاری بود و ال ۹۰ اولین محصولی بود که از چرخه خارج شد.

خلخالی گفت: در سال‌های گذشته دو نگاه و طرز فکر کلی نسبت به صنعت خودرو شاهد بودیم؛ نخست، اینکه خودروساز شویم یعنی دانش و فناوری بومی ایجاد شود و زنجیره ارزش خودرو از طراحی تا خدمات پس از فروش توسط خودروساز تصاحب شود.

وی افزود: نگاه دوم، این بود که با یکی از سازندگان منطقه‌ای خودروسازان بزرگ و به زنجیره تامین آنها وصل شویم، نظیر این موضوع را در ترکیه و نگاهی که در خودروسازی این کشور شکل گرفته شاهدیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح‌کرد: هنوز در سیاست‌گذاری‌های ما اعلام نشده که کدام نگاه و سیاست را قرار است دنبال کنیم؟ این در حالی است که در سال‌های گذشته شاهد بودیم حتی افراد و نفراتی که به دیدگاه نخست اعتقاد داشتند، در پیاده‌سازی دیدگاه دوم به‌کار گرفته می‌شدند و برعکس، که نباید اینچنین باشد.

وی اظهار داشت: از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون، نظر غالب در صنعت خودروسازی این بوده که ما توان طراحی و توسعه محصولات بومی را نداریم و باید به زنجیره جهانی وصل شویم که این دیدگاه وابستگی زیادی به سیاست‌ خارجی کشور داشته و از تحریم‌ها به شدت تاثیر می‌پذیرد.

خلخالی بیان‌داشت: متاسفانه در دولت سیزدهم نیز شاهد حرکت صنعت خودروسازی بر همان ریل اشتباه قبلی هستیم و به افرادی تکیه می‌شود که طرز فکرشان همان مسببان وضع موجود هستند و این دلیل ریشه‌ای پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی است.

به گزارش ایرنا، صبح یکشنبه هفته جاری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان‌کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

این در حالی است که صنعت خودروسازی در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از بازدید رهبر معظم انقلاب در نهم فروردین ماه ۸۹ از گروه صنعتی ایران‌خودرو، از بالاترین سطح حمایت‌ها برخوردار شده است، اما با وجود این حمایت‌ها، عملکرد غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف آنها را شاهدیم.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3167
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)