چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 7:54

کاهش سهمیه سوخت وانت بارها تصمیمی غیرکارشناسانه است

رئیس اتحادیه پیک موتوری و حمل و نقل بار سبک شهری عنوان کرد: بنا به تغییر سیاست های وزارت نفت در خصوص تغییر سبد سوخت مصرفی ناوگان عمومی کشور به گازسوز، سهمیه بنزین وانت بارهای تک سوز به میزان ۱۰ لیتر کاهش یافته و قرار است این روند تداوم داشته باشد.

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از داوود محمدی بیان کرد: مدتی پیش نشستی به دعوت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و با حضور وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی، اتاق اصناف، مدیران بخش سی ان جی و شهرداری تهران برگزار شد. در این جلسه با اشاره به موفقیت دولت در بحث سهمیه بندی بنزین از سال ۹۶ تا کنون و بنا به تغییر سیاست های وزارت نفت در خصوص تغییر سبد سوخت مصرفی ناوگان عمومی کشور به گازسوز، مقرر شد که سهمیه بنزین وانت بارهای تک سوز از ۱۱۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته و سهمیه سوخت وانت بارهایی که در طرح دوگانه سوز شدن شرکت نکنند به تدریج ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این تصمیم در شرایطی گرفته شد که روزانه با موج اعتراضات وانت بارها در اتحادیه مواجه هستیم و متاسفانه شهرداری، سازمان تامین اجتماعی و وزارت نفت هر کدام به نحوی این صنف را تحت فشار قرار می دهند.

رئیس اتحادیه پیک موتوری و حمل و نقل بار سبک شهری با بیان اینکه با وجود افزایش هزینه های بخش حمل و نقل ثبات تورم در کشور امکان پذیر نیست،اظهار داشت: تحمیل هزینه های خاص به بخش حمل و نقل موجب افزایش کرایه حمل و قیمت کالا و مواد اولیه می شود و از راننده ای که بنزین ۳ هزار تومانی مصرف می کند نمی توان انتظار داشت که نرخ کرایه را بر اساس بنزین یارانه ای محاسبه کند.

محمدی با انتقاد از گازسوز کردن وانت بارها افزود: گازسوز کردن وانت بارها با توجه به اختلاف سطح و حجم ترافیک در شهر تهران موجب آسیب به خودرو و تحمیل هزینه های زیادی به رانندگان می شود و به همین دلیل است که علیرغم اینکه گازسوز کردن وانت بارها رایگان اعلام شده اما ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار راننده از طرح گازسوز کردن استقبال نکرده اند.

وی کاهش سهمیه سوخت وانت بارها را غیرکارشناسانه خواند و بیان کرد: جای تعجب است که چرا مسئولین هنگام تصمیم گیری در هر حوزه ای با اتحادیه مربوطه مشورت نمی کنند. اگر قرار بر عدم همفکری و تصمیمات یک طرفه است چرا برای برگزاری جلسات اتحادیه مربوطه باید حضور داشته باشد و اگر به دنبال رفاه ملی هستند تحت فشار قرار دادن یک صنف راهکار درستی نیست.

رئیس اتحادیه پیک موتوری و حمل و نقل بار سبک شهری با بیان اینکه وزارت نفت با چنین تصمیمی به دنبال آزادسازی قیمت سوخت است،یادآور شد: در هر حال با ادامه این روند سیستم حمل و نقل دچار تشنج ناشی از تصمیمات غیر کارشناسانه در این حوزه خواهد شد.

محمدی در ادامه با اشاره به مشکل بیمه رانندگان عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی از سال ۸۹ موظف به بیمه رانندگان شده و در حال حاضر مدعی است که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد و به همین دلیل این سازمان قادر به بیمه رانندگان نیست در حالی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مربوط به بخش دیگری است.

وی موازی کاری های شهرداری، عدم پرداخت یارانه سوخت وانت بارها و فرسودگی ناوگان را از دیگر مشکلات این صنف عنوان و بیان کرد: متاسفانه اعضای این صنف با مشکلات زیادی مواجه هستند که مهم تر از همه فرسودگی ناوگان وانت بار است. به منظور نوسازی ناوگان سال ۹۲ تفاهم نامه ای با یکی از خودروسازان داخلی امضا کردیم اما متاسفانه این شرکت به تعهدات خود عمل نکرد و هم اکنون این مشکل به قوت خود باقی است.

رئیس اتحادیه پیک موتوری و حمل و نقل بار سبک شهری افزود: در حال حاضر نیز با توجه به افزایش قیمت خودرو و عدم پرداخت وام های بلاعوض از سوی دولت، رانندگان قادر به نوسازی ناوگان نیستند. ضمن اینکه کیفیت و تکنولوژی ساخت خودروها از سالها پیش متناسب با افزایش قیمت خودرو تغییر نکرده است و نصب کیت گاز روی خودروی بنزین سوز با تکنولوژی قدیمی جوابگو نیست و راننده را دچار مشکلات بیشتری می کند.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ یک از اعضای هیات مدیره اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری تهران که به جرأت بزرگترین سندیکا در کل کشور است نتوانسته از پس مشکلات این صنف برآید و ما از حداقل مزایا برای اعضای خود برحذر هستیم. لذا اتحادیه نسبت به تصمیمات غیرکارشناسی وزارت نفت و سایر دستگاه ها معترض است و انتظار راستی آزمایی در این حوزه دارد.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3155
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)