سه شنبه 12 بهمن 1400 - 8:50
سیاهکلی:

طرح وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی خودرو غیرقابل اجرا است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی خودرو را غیرقابل اجرا دانست و گفت: براساس گفته خودروسازان تولید هر خودرو حدود ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد که با افزایش تیراژ تولید منابع ارزی موردنیاز بیشتر می‌شود، حال خودروسازان چگونه می‌توانند تولید خود را در شرایط محدودیت ارزی افزایش دهند.

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبرگزاری خانه ملت ،  لطف اله سیاه کلیطرح وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی خودرو را غیرقابل اجرا دانست و گفت: براساس ادعای وزیر صمت با افزایش قیمت خودرو، تولید خودرو مقرون به صرفه می‌شود، به زعم وی، از آنجا که در شرایط کنونی هزینه تولید خودرو از سود آن بیشتر است، خودروسازان تیراژ تولید را افزایش نمی‌دهند. به گفته وزیر صمت با مقرون به صرفه شدن تولید، خودروسازی‌ها می‌توانند سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند، از سوی دیگر براساس گفته وی در سال آینده واردات خودرو نیز آزاد می‌شود بنابراین تقاضای بازار که حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو است تامین خواهد شد، البته ما این استدلال را با این وضعیت، قبول نداریم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل نادرست بودن استدلال و راهکار وزیر صمت برای ساماندهی بازار خودرو، افزود: با فرض درستی راهکار وزیر صمت، این سوال مطرح می‌شود که در دوره‌ی زمانیکه تولید خودروسازان باید افزایش یابد تا نیاز بازار برابر شود، باز هم میان قیمت خودرو در کارخانه و بازار فاصله ایجاد خواهد شد، بنابراین این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: وزرات صمت به دنبال افزایش تیراژ تولید خودروهایی است که در حال حاضر که باوجود اینکه با تیراژ کم تولید می‌شود نیز کیفیت ندارد و این موضوع بر همگان آشکار است که با افزایش تیراژ کیفیت کاهش می‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان با وجود تولید خودروی بی‌کیفیت هم نتوانسته تقاضای بازار را پاسخ دهد، تصریح کرد: براساس گفته خودروسازان تولید هر خودرو حدود ۱۵۰۰ دلار ارزبری دارد که با افزایش تیراژ تولید منابع ارزی موردنیاز برای افزایش می‌یابد، حال آنکه اکنون نیز این شرکت‌ها از منابع نقدینگی کافی نیز برخوردار نیستند

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=3151
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)