سه شنبه 14 دی 1400 - 7:58
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران:

برنامه خاصی برای صنعت خودرو در بودجه پیش‌بینی نشده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در رابطه با صنعت خودرو پرداخت.

برنامه خاصی برای صنعت خودرو در بودجه پیش‌بینی نشده است

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از خبر خودرو ، امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی در صنعت خودرو برابر اصل ۴۴ قانون اساسی امری الزامی است، عنوان کرد: متاسفانه دولت با قیمت گذاری دستوری و انتخاب مدیران خودروسازی بیش از هزاران میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو وارد کرده است در حالی که مسئولیتی در قبال اقدامات دستوری خود ندارد. بنابراین عدم ردپای صنعت خودرو در بودجه سال آینده طبیعی به نظر می رسد.

وی با توجه به اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده درآمدی از محل واردات خودرو برای خود در نظر نگرفته است، اظهار داشت: عدم واردات خودرو به کشور نه به دلیل منع قانونی بلکه ناشی از اشکالات اقتصاد کلان کشور است و در همین راستا بانک مرکزی ۳ سال پیش به منظور کنترل مصرف ارز ورود برخی کالاها از جمله خودرو را به کشور ممنوع کرد. لذا تا زمانی که سبد ارزی کشور اصلاح نشود واردات کالاهایی مانند خودرو با ممنوعیت مواجه است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با انتقاد از مصوبه واردات خودرو در مجلس تصریح کرد: مصوبه مجلس نه تنها مشکلی از صنعت خودرو حل نکرد بلکه زمینه انحصار واردات خودرو را فراهم کرد زیرا اگر در آینده نیز ارزی وجود داشته باشد واردات خودرو در ازای صادرات و به صورت انحصاری انجام خواهد شد.

کاکایی اذعان داشت: کاهش صادرات در صنایع نفت، گاز ، برق و دامپینگ مواد پتروشیمی حاکی از کمبود ارز در کشور است و به همین دلیل است که واردات خودرو در بودجه سال آینده دیده نشده و ضرورتی هم در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تسهیل گری باید در بستر قوانین صورت بگیرد، افزود: به رغم اینکه مجلس یازدهم در ابتدا بر زنجیره تولید خودرو تمرکز کرده بود اما نه تنها شاهد تغییر و تحولی در این حوزه نیستیم بلکه ممنوعیت واردات و وجود موانع تولید صنعت خودرو را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران درباره مالیات بر خودروهای لوکس که یکی از راه های درآمد دولت از صنعت خودرو در بودجه سال آینده است، گفت: مالیات بر خودروهای لوکس شامل خودروهای بالای یک میلیارد تومان است در حالی که ممکن است شخصی خودرو را ۵۰ میلیون تومان خریده اما بر اثر تورم قیمت آن هم اکنون به یک میلیارد تومان رسیده باشد که مقصر آن رسما دولت است. بنابراین مالیات بر خودرو دور از واقعیت های جامعه به نظر می رسد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسائلی مهم تر از خودرو در الویت دولتمردان است لذا برنامه خاصی در بودجه سال آینده برای صنعت خودرو پیش بینی نشده است.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2597
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)