جمعه 26 آذر 1400 - 13:56
رونمایی از برنامه تحولی صنعت خودرو در ۹ محور

وزیر صنعت: خودرو سیاسی ترین محصول در کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برنامه تحولی صنعت خودرو بزودی در قالب ۹ محور رونمایی می شود، گفت: خودرو از سیاسی ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور می باشد، این صنعت از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیت‌های متنوعی است

وزیر صنعت: خودرو سیاسی ترین محصول در کشور است

به گزارش  حاشیه صنعت به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی مدیران رسانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از اقدامات تحولی که تا پایان سال تکمیل و راه اندازی خواهد شد، پیشخوان پاسخگویی وزارت صمت است، گفت: پیشخوان پاسخگویی مرکزی است که طراحی شده تا ورودی های وزارتخانه را به سمت خروجی های مناسب هدایت و پیگیری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این مرکز ورودی ها و مطالبات مربوط به وزارتخانه را به مدیران ذیربط ارجاع می‌دهد و همچنین نقش دادستان را دارد و امورات را از جانب مخاطب درون وزارتخانه پیگیری می‌نماید.

* فعال سازی ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت

وی با بیان اینکه ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت فعال شده است، گفت: با اجرای این پروژه ها نوع حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و از روزمرگی ها بیرون می‌آییم.

فاطمی امین همچنین تاکید کرد: گزارش عملکرد وزارتخانه را به صورت مداوم و‌ منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم داد که در همین راستا گزارش عملکرد فصل پاییز (سه ماهه) به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.

* به دنبال نوع جدیدی از حکمرانی در وزارت صمت هستیم

فاطمی امین با تاکید بر اینکه می‌خواهیم وزارتخانه ای شفاف و پاسخگو داشته باشیم، تاکید کرد: نوع جدیدی از حکمرانی را تعریف و پیاده سازی کرده ایم که در این راستا از نظرات رسانه، نخبگان و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رفتارهای مردم و جامعه از الگوهای ذهنی آنها شکل می‌گیرد، بیان کرد: کار مشترکی را با حوزه رسانه به پیش می بریم تا الگوهای ذهنی مردم را به واقعیت های درون وزارت صمت پیوند بزنیم و واقعیت هایی را که در وزارت صمت پیگیری می شود به درستی به افکار عمومی منتقل کنیم.

فاطمی امین  بیان داشت: خودرو از سیاسی ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور می باشد، این صنعت از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیت‌های متنوعی است.

*۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته خودروسازان

وی همچنین با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری باید به گونه‌ای باشد که ساخت داخل مزیت داشته باشد، اضافه کرد: خودروسازان ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی و ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته اند و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت وجود دارد.

* رونمایی از برنامه تحولی صنعت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برنامه‌ای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که تمامی چالش ها و راهکارهای آن را در بر می گیرد و این برنامه به زودی منتشر می‌شود.

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موفقیت های وزارت صمت در همین مدت کوتاه، گفت: هدف گذاری کرده بودیم تا حدود ۵ میلیارد دلار به میزان صادرات کشور در ۶ ماهه دوم اضافه شود که این هدف گذاری در حال تحقق است ، همچنین قیمت سیمان به قبل از قیمت قطعی برق بازگشت.

وی همچنین در خصوص پروژه هایی که در این سه ماه فعال شده است، بیان کرد: بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه هاست که ابلاغ شده و هفته آینده به صورت مفصل اطلاع رسانی خواهد شد که با این بازآفرینی تغییر ساختار جدی را در مجموعه وزارت صمت شاهد خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیریت استعدادها و بازنگری و اصلاح در فرآیند انتخاب مدیران را یکی دیگر از این پروژه های ۹۰ گانه دانست.

* ارایه سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس

فاطمی امین افزود: سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر ۲۶ ابزار در نظر گرفته ایم که تمامی حالات (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر می‌گیرد و با استفاده از یک ماتریس، وضعیت کالاها مشخص می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: با ارائه این ساز و کار رانتها و امضاء های طلایی برداشته می‌شود و امورات در قالب یک ساز و کار عملیاتی بدون دخالت دست نظام مند می  شود.

وزیر صمت همچنین به موضوع فولاد به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: نوسان دلار این هفته در نوسان فولاد تاثیری نداشت.

* تدوین ۶ اقدام راهبردی برای صنعت کاغذ

فاطمی امین در مورد کاغذ نیز اضافه کرد: حدود ۶ اقدام برای صنعت کاغذ تدوین شده است که به زودی عملیاتی می‌شود، در این حوزه تعامل بسیار مناسبی با وزارت ارشاد و جهاد کشاورزی نیز داریم.

وی همچنین با بیان اینکه برخی تغییرات ساختاری سبب از بین رفتن بسیاری از خلل می گردد، تاکید کرد: باید ساز و کارهای خودسازمانده که نیاز به مداخله های مکرر و شائبه دار ندارند، تدوین پیاده سازی و اجرا گردد.

* تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از ۹۰ پروژه را تکمیل سامانه جامع تجارت دانست و گفت: تکمیل این سامانه به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال نهایی می شود.

فاطمی امین همچنین بیان کرد: هفته آینده در مورد کارت بازرگانی خبرهای خوبی داده خواهد شد، مسائل و چالش‌های اصلی در این حوزه حل می‌شود.

فاطمی امین درباره سهامداری مردم در معادن بزرگ، افزود:  معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می شوند باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم( منطقه محل معدن و کشور) واگذار کنند که معدن جان جا(زابل) در این راستا به عنوان اولین گام به مزایده گذاشته شده است.

وی گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیت‌های این کار خواهد بود.

در این نشست همچنین مدیران رسانه به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مرتبط با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) پرداختند.

برگزاری مداوم جلسات با اصحاب رسانه و نخبگان، تبیین تصمیمات مهم برای اصحاب رسانه قبل از اجراء، حضور بیشتر در فضای رسانه‌ای و شبکه های اجتماعی، تعیین سخنگو، ارسال روایت‌های دست اول از عملکردها به رسانه ها، تدوین پیوست رسانه ای برای پروژه‌ها و وزارت صمت، تعریف پروژه‌های تحولی در حوزه معیشتی با همراهی رسانه ها، تغییر دیدگاه مسئولان نسبت به جنگ رسانه‌ای، استفاده از ظرفیت نخبگان برای عبور از بحران از جمله این موارد بوده است.

مدیران همچنین به مسائلی از جمله پاسخگویی مناسب به رسانه ها، توجه به نظریات ارائه شده در مصاحبه‌ها و تاثیر آن در اقتصاد ملی، تدوین استراتژی، تشکیل شورای اطلاع‌رسانی و حلقه مشاوران رسانه‌ای، جریان سازی رسانه‌ای، تزریق امید به کالبد جامعه، اصلاح هزینه اطلاع رسانی و تبلیغات شرکت ها، اشاره کردند.

نگاه کلینیکی به صنایع معدنی و معدن در حوزه رسانه‌ای، همخوانی سرمایه گذاری های معدنی با پروژه های اطلاع رسانی، تعامل با رسانه، و فرهنگ سازی از دیگر موارد مطرح شده بوده است.

فرصت کم دولت برای تحول آفرینی، تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی، پر رنگ تر شدن نقش وزارت صمت در اتاق بازرگانی، تأمل و دقت در طرح وعده ها، زمانبندی برای برنامه های تحولی کیفی، توجه به عدم تعارض منافع در انتخاب مدیران، ارتباط صنعت و دانشگاه، تعیین تکلیف سریع وضعیت مدیران، توجه به کارآفرینی، شفافیت واگذاری معادن، ماموریت های اقتصاد مقاومتی، نظارت بر تولید داخل، شفافیت هر چه بیشتر در صنعت خودرو، اقتصاد دریامحور و اجرای ساز و کارهای سامانه‌ای از دیگر موارد مطروحه بوده است

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2291
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)