چهارشنبه 17 آذر 1400 - 8:46

صادقی نیارکی جانشین صالحی نیا در ایدرو؛صندلی بازی مدیریت بی حاصل؟

خبرها حاکی از جابه جایی در وزارت صمت و جانشینی مهدی صادقی نیارکی در ایدرو به جای محسن صالحی نیا است،در صورت صحت این خبر قرار است بی عملی جای بی عملی شود؟

صادقی نیارکی جانشین صالحی نیا در ایدرو؛صندلی بازی مدیریت بی حاصل؟

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت از جمله مدیران جوانی است که به نظر می رسید نیروی جوانی و جایگاهی که دارد می تواند به عنوان برگ برنده وزارت صمت در صنعت خودرو باشد.اما هر چه گذشت و شرایط بنا به دلایلی مانند تحریم ،کرونا،مشکلات ناشی از تحریم مانند نرخ ارزی بیش از پیش گلوی خودروسازان وقطعه سازان را فشردند،کمتر نشانی از امید ظاهر شد.

غیراز شعار های حمایتی در عمل راهکاری عملی و نظری مبتنی بر ایجاد شرایط و برون رفت از بحران صنعت خودرو دیده نشد.این در حالی بود که صنعت خودروی کشور در برهه ای حساس قرار گرفته بود؛رفتن شرکا پیرو تحریم،مختل شدن سیستم بازار،تاکید بر قیمت گذاری دستوری،مشکلات خودروسازان وقطعه سازان برای تامین مالی و تهیه مواد اولیه و نهاده های تولید،نرخ ارز و مشکلات گمرکی مسائل و مصائبی بودند که صنعت پیشران بیش از ۶۰ صنعت دیگر به آن دچار شده بود. هر روز از طرق مختلف مراتب اعتراض و گلایه و سختی کار و به نفس افتادن فعالان صنعت خودرو به گوش می رسید.بخشی از قطعه سازان به تعطیلی رسیدند و بخشی دیگر با نیمی از ظرفیت چراغ خود را روشن نگه داشتند.

برخی که توان بیشتری داشتند،در گیر و دار و تله مطالبات از خودروسازان گرفتار شدند. خودروساز نیز همچنان مجبور بود دستورات تکلیفی تولید را اجرا کند و گوش به فرمان قیمت گذاری شورای رقابت باشد.زیان انباشته آنان از ۱۱هزار میلیارد تومان سال ۹۶ به ۸۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.

در این میان اما گویا قرار نبود شاهد نقش آفرینی معاونت امور صنایع وزارت صمت باشیم.در برخی موارد بیشترین حضور وی در مراسم های رونمایی و معرفی محصول بود و اگر به پرسشی هم پاسخ می داد شعار حمایت از بخش خصوصی و تدوین برنامه برای صنعت خودروسازی کشور بود.اما هر چه بود فقط حرف و حرف و حرف.

در مقابل صنعت خودرو هر روز بیشتر در باتلاق فرو می رفت.از یک سو با تولید کنندگان قطعه و خودرو با فولاد،مس ،پتروشیمی ،آلومینیوم و سایر مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل مواجه بودند.جایی که قیمت ها لحظه به لحظه تغییر می کرد و توان تامین مالی برای آنان وجود نداشت.

از سوی دیگر مجبور بودند که برای تامین خطوط تولید به هرترتیب مواد مورد نیاز را تهیه و تولید می کردند.در این میان دستان شورای همچنان گلوی آنان را می فشرد و بازار خودرو را به بهشتی برای دلالان تبدیل کرده بود.در این میان انتظار می رفت که معاونت امور صنایع که یکی از وظایف تعریف شده آن تسهیل تولید است پا پیش بگذارد و بتواند مشکل را برطرف کند.یا حداقل بتواند شرایطی فراهم آورد که خودروساز وقطعه ساز بتوانند با قیمتی مناسب تر مواد مورد نیاز را تهیه کرده و قیمت تمام شده را کاهش بدهند.

در این شرایط هم کاری از پیش برده نشده و دلیل بودن این معاونت نیز مشخص نشد.در واقع طی سال های اخیر به خصوص در دوران بحرانی مشخص نشد که بود نبود مهدی صادقی نیارکی به عنوان معاون امور صنایع وزارت صمت چه فرقی برای صنعت دارد؟

در همین حال این توقعات از دیگر سازمانی که نقش متولی صنعت خودرو را نیز دارد متصور بود. در واقع به نظر می رسید که ایدرو به عنوان یکی از سهامداران ذی نفع دردو خوروساز بزرگ نقش وتحرک بیشتری در این وضعیت داشته باشد.اما محسن صالحی نیا هم مانند معاون امور صنایع وزارت صمت،منشا اثر نبود.

هر چند شاید برخی تغییر مداوم وزرای صنایع در دولت قبل و یا بی وزیر ماندن چند ماه کرسی ریاست و تغییر دولت را دلیل آن بیان کنند.اما اتفاقا به نظر می رسد که شرایط مذکور درست نقطه ای بود که صالحی نیا می توانست درایت ودانش وتجربه خود را به کار بسته و از خلاء مدیریت ارشد استفاده کند.استفاده ای که می می توانست بخش عمده ای از بار روی دوش صنعت خودروسازی کشور را کم کرده و توان آن را برای حرکت های رو به جلو بیشتر کند.

با این حال آنچه که بیش از هر نکته ای در این میان به چشم آمد،بی عملی وبی تحرکی این سازمان بود. به بیان ساده ایدرو و در راس آن مدیر عامل این سازمان هیچ حرکتی به منظور تعادل بازار خودرو و کنترل قیمت های افسار گسیخته برنداشتند.هیچ قدمی برای رفع مشکل خودروسازان غیر برخی تعریف و تمجیدها و برخی وعده ها دیده و شنیده نشد.

در این شرایط شنیده می شود که قرار است صادقی نیارکی جانشین صالحی نیا که بازنشسته خواهد شد بشود. پرسش اصلی این است که قرار است معاون امور صنایع وزارت صمت چه نقشی در ایدرو ایفا کند؟کدام طرح و تئوری را می خواهد در ایدرو اجرایی کند؟ آیا قرار است بازهم میزی اشغال کنند وسمتی ریاستی داشته باشند؟اگر این جابه جایی برای تحرکت بیشتر و اثر آفرینی است قرار است نیارکی با کدام کارنامه بر کرسی  ریاست ایدرو بنشیند؟ در واقع پرسش اصلی این است که در صورت صحت داشتن جابه جایی تائید نشده، نشستن صادقی نیارکی به جای صالحی نیا چه دلیلی دارد؟

اگر ایدرو و رئیس آن کارآمد وکارا بودند که تا امروز اثرات آن بر صنعت خودروسازی کشور دیده می شد.این موضوع در خصوص معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز صادق است.اما یک پرسش دیگر که به نظر پاسخ به آن می تواند بسیاری از نکته ها روشن کند.نیارکی قرار است در ایدرو چه کاری انجام بدهد که در نقش معاونت امور صنایع نتوانسته است انجام بدهد.

آیا قرار است میزهای مدیریت برای انجام ندادن کار اشغال شوند؟در این صورت چه فرقی بین مهدی صادقی نیارکی و محسن صالحی نیا یا هر شخص دیگری خواهد بود؟ وقتی قرار است برخی مدیران نقش دوربین مداربسته را ایفا کنند چه نیازی به وجود چنین معاونان و معاونت هایی هست؟

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=2174
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)