شنبه 8 آبان 1400 - 8:50
با رشد تنها ٣.٤ درصدی تولید در ٦ ماهه امسال؛

تولید ١.۶ میلیون دستگاه خودرو در ۱۴۰۱ شدنی است؟

آمار تولید انواع خودروها نشان می‌دهد که علیرغم اینکه هر ساله بر میزان تقاضای خودرو افزوده می‌شود اما در مجموع شش ماهه نخست امسال تعداد سواری‌های تولیدی تنها ۳.۴ درصد بیشتر از میزان تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است؛ این در حالیست که در مقایسه آمار تولید شش ماهه نخست ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید کامیون، کامیونت و کشنده رشد بالغ بر ۶۶ درصدی را تجربه کرده است.

تولید ١.۶ میلیون دستگاه خودرو در ۱۴۰۱ شدنی است؟

به گزارش حاشیه صنعت به نقل  ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت، طی شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب تولید کامیون، کامیونت و کشنده ۶۶.۴ درصد بیشترین افزایش تولید را در میان تولید انواع خودروها ثبت کرده و پس از آن کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) و انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. انواع سواری کمترین میزان افزایش تولید (۳.۴ درصد) را به خود اختصاص داده و تولید وانت‌ها کاهشی شده است.
از شش نوع خودرو تولیدی نیمه نخست امسال مورد بررسی، تنها دو نوع خودرو رشد به نسبت قابل توجهی داشته و الباقی زیر ۱۰ درصد هستند. مهمتر اینکه سواری‌ها باتوجه به اینکه همیشه پرتقاضا و پرتیراژ هستند کمترین رشد تولید را داشته‌اند. این در حالیست که هفته گذشته وزیر صمت ، معدن و تجارت قول داد تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از هدف‌گذاری تعیین شده به مرحله تولید خواهد رسید . بر این اساس تولید خودرو در سال آینده به یک‌ میلیون و ۶۰۰ دستگاه هم می‌رسد و بدین ترتیب دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.
سوال اینجاست که چنانچه همین روال افزایش نهایتا زیر پنج درصدی ادامه داشته باشد، چگونه به تولید یک میلیون و ۶۰۰ دستگاه خودرو در سال آینده خواهیم رسید و آیا قرعه‌کشی حذف خواهد شد؟ یا قرار است چه اتفاق شگفت‌انگیزی در نیمه دوم سال رخ دهد که تولید آنطور که وزیر صمت انتظار دارد، افزایشی شود؟
طبق آمار، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۴۴۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در نیمه ابتدایی سال گذشته که برابر ۴۲۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است، ۳.۴ درصد افزایش یافته است که کمترین میزان افزایش تولید انواع خودروها در نیمه نخست امسال است.
در مقابل اما بیشترین افزایش تولید خودرو در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، متعلق به خودروهای سنگین باری است که ۶۶.۴ درصد افزایش یافته است. آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده از ۲۴۹۷ دستگاه در مدت مذکور سال گذشته به ۴۱۵۵ دستگاه در شش ماهه ۱۴۰۰ رسیده است.
پس از آن تولید کمباین‌ با رشد ۱۷.۵ درصدی در مجموع شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته ۲۸۵ دستگاه کمباین تولید شده بود.
تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز با ۹.۹ درصد افزایش تولید در شش ماهه امسال نسبت به شش ماهه ۱۳۹۹، از ۸۲۸ دستگاه در شش ماهه نخست سال گذشته به ۹۱۰ دستگاه رسیده است.
همچنین تولید تراکتور نیز از ۹۱۵۷ دستگاه تولیدی در نیمه ابتدایی سال گذشته به ۹۴۵۷ دستگاه در مدت مذکور سال جاری رسیده و رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کرده است.
میزان تولید وانت‌ها در مجموع شش ماهه امسال تنها آمار کاهشی میزان تولید انواع خودروها در شش ماهه نخست امسال است. در حالیکه در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۳۹ هزار و ۵۲۱ دستگاه وانت تولید شده بود، میزان تولید آن در نیمه نخست امسال به ۳۴ هزار و ۵۱۰ دستگاه رسیده است که بیانگر کاهش ۱۲.۷ درصدی تولید وانت‌هاست.
لازم به ذکر است علاوه بر این‌ها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در شش ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده، به ۱۲۵ هزار و ۸۵۰۰ تن رسیده و افت ۴.۶ درصدی را رقم زده است.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1761
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)