دوشنبه 3 آبان 1400 - 9:46
یک مقام ارشد در ایران خودرو مطرح کرد:

توقف تولید کامیون سازان با سناریوی واردات دست دوم / ترس از واردات خودروهای سواری استوک به ایران!

یک مقام ارشد در ایران خودرو با اشاره به سناریونویسی برخی سودجویان برای توقف تولید با واردات کامیون های دست دوم به کشور گفت: بیم آن می رود که سناریوی واردات کامیون های استوک در خودروهای سواری نیز تکرار شود.

توقف تولید کامیون سازان با سناریوی واردات دست دوم / ترس از واردات خودروهای سواری استوک به ایران!

به گزارش حاشیه صنعت به نقل از پرشین خودرو محمد زالی،  اظهار داشت: چنانچه قرار بود واردات خودروهای دست دوم به عنوان راهبرد کشور باشد به طور قطع رهبر معظم انقلاب به حرکت به سمت تولید داخل تاکید نمی کردند در واقع رهبری با اعلام راهبرد مشخص در خصوص واردات، مسیر روشنی برای واردات خودرو به کشور ترسیم کردند.
وی در همین ارتباط به افتخار آفرینی اخیر ایران خودرو دیزل در رشد قابل توجه تولید و عرضه محصولات جدید اشاره و تاکید کرد: اینکه عده ای چشم ندارند تا افتخار آفرینی تولیدات داخلی را ببینند کور خواندند و قطعا مسیر کشور ایران، مسیر افتخار آفرینی برای تولیدات داخلی است و با لطف خداوند و به پشتوانه صاحب اصلی این کشور قطعا به سمت توسعه تولیدات داخلی پیش خواهیم رفت؛ اما روسیاهی برای کسانی می ماند که با آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلف تلاش می کنند تا کامیون های استوک اروپایی را در تقابل با تولیدات داخل وارد کنند.
وی با اشاره به لزوم نیازسنجی مسئولان برای واردات کامیون های ۳ سال کارکرد به کشور تصریح کرد: در بندی از آیین نامه مربوط به واردات کامیون های دست دوم به وزارت راه تکلیف کرده است که پیش از هر گونه واردات باید نیازسنجی لازم برای واردات در این بخش صورت گیرد در حالی که تاکنون هیچ محاسبه و نیاز سنجی براساس میزان پیمایش و تعیین مسیر و حجم جابه جایی کالا در این ناوگان ارائه نشده است.
مشاور مدیرعامل ایران خودرو با ابراز نگرانی از سناریوی سودجویان و پشتیبانی برخی مسئولان از ایده واردات کامیون های دست دوم به کشور گفت: متاسفانه تولید کامیون سازان داخلی را متوقف کردند که کامیون دست دوم وارد کشور کنند و مشخص نیست با کدام منطق چنین کاری صورت می گیرد و دولت و مجلس در این جریان چه نقشی دارند؟
زالی با طرح این سوال که در شرایطی که محصولاتی مانند اتوبوس آمبولانس با این میزان مزیت در داخل تولید می شود آیا خودروسازان تجاری در کشور توانایی تولید کامیون را ندارند؟ افزود: چنانچه می خواهیم اقتصاد خودروهای تجاری در کشور به پیش برود مسلما راهش این نیست و باید به قطب های خودروسازی در حوزه خودروهای تجاری توجه شود که کم هم نیستند اما امروز به جزء ایران خودرو دیزل که با سختی تولید خود را به بیش از ۲۰۰ درصد رسانده است سایر تجاری سازان تقریبا متوقف هستند و به جای اینکه به سازندگان خودروهای کار و تجاری کمک شود، با آنها تقابل می شود.
وی در ادامه با مقایسه ای بین آیین نامه های مربوط به نوسازی ناوگان فرسوده و واردات اظهار کرد: چرا برای بازسازی و نوسازی کامیون های فرسوده در کشور که قانون و آیین نامه و مصوبه هم دارد هیچ قراردادی بسته نمی شود تا اجرایی شود اما برای واردات خودرو بر اساس آیین نامه و مصوبات عمل می شود و خودرو وارد می کنند؟ این گونه اقدامات چه معنایی می تواند داشته باشد؟
وی با ابراز تاسف از شرایط کنونی در کشور تصریح کرد: متاسفانه امروز با وجود امکان تولید خودروهای تجاری در کشور، سودجویی در واردات است.
مشاور مدیرعامل ایران خودرو در ادامه به قیمت چند برابری کامیون های دست دوم وارداتی در کشور پرداخت و گفت: در شرایطی که قرار بود این کامیون ها با رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان در داخل عرضه شود اما امروز قیمت این کامیون ها چهار و گاهی تا شش برابر وعده داده شده در حال فروش است و مشخص نیست چه کسی این منفعت را کسب می کند؟
زالی همچنین به موضوع اسقاط کامیون فرسوده در برابر واردات و جریان خدمات پس از فروش کامیون های دست دوم اشاره و تصریح کرد: در شرایطی که قرار نبود به ازای اسقاط کامیون فرسوده، کامیون سه سال کارکرد وارد شود اما امروز شنیده می شود که در ازای واردات کامیون دست دوم، اتوبوس های شهرداری اسقاط می شود.
وی مساله بسیار مهم در واردات کامیون های دست دوم را موضوع خدمات پس از فروش این کامیون ها در کشور دانست و گفت: هم اکنون به هیچ عنوان، هیچ امکانی برای تامین خدمات و تجهیزات و آموزشی که برای تعمیرات این خودروها لازم است در کشور وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به برخی گلایه ها در خصوص عدم همکاری شرکتهای خودروسازی در ارائه خدمات پس از فروش کامیون های کارکرده اروپایی گفت: خدمات تنها در حرف نیست و باید قابلیت اجرا داشته باشد در حالی که بر اساس قانون پیش از واردات هر محصولی باید مساله خدمات پس از فروش آن روشن باشد اما برخی شرکت ها در ابتدا کامیون را وارد کردند و امروز به زور و اجبار از خودروسازان درخواست تایید خدمات می کنند تا امکان ترخیص این کامیون ها از گمرکات فراهم شود.
مدیرعامل اسبق ایران خودرو دیزل در ادامه به حضور دلالان در جریان واردات کامیون های استوک سه سال کارکرده به کشور پرداخت و بیان کرد: در شرایطی که نمایندگی برخی از برندهایی اروپایی در داخل کشور حضور دارند چرا نباید این کامیون ها توسط آنها وارد شود؟ در حالی که امروز دلالان این کامیون ها را وارد می کنند.
زالی از دیگر موضوعات مهم در جریان واردات کامیون های استوک را تخصیص ارز در این بخش عنوان کرد و گفت: چنانچه ارزی در واردات کامیون های کارکرده تخصیص یافته چرا به تولید داده نشده است و اگر ارزی تخصیص نیافته و بدون انتقال ارز این واردات صورت گرفته است چرا به تولیدکننده اجازه نمی دهند بدون انتقال ارز قطعات مورد نیاز را وارد کند؟
وی در ادامه با انتقاد از دخالت دادستانی در ترخیص کامیون های دست دوم افزود: زمانی که برای تولید یک محصول که ضروری ترین نیاز کشور است از ثبت سفارش قطعات و تخصیص ارز و سایر مراحل، شرکتها ناگزیر به طی کردن پروسه ای طولانی هستند مشاهده می کنید که برای واردات تمام این مراحل به سرعت طی می شود و حتی دادستانی ورود می کند که در واردات این کامیون ها تسهیل ایجاد شود، علت چیست؟ چرا باید دادستانی در این موضوع ورود کند که هیچ کار شکنی وجود نداشته و فقط واردکنندگان حاضر به طی کردن فرایند قانونی در واردات این نوع کامیون ها نبودند.
زالی ادامه داد: دادستانی در ترخیص کامیون های کارکرده دستور صادر کرده که روند کسب استانداردها و مراحل گمرکی پس از ترخیص انجام شود، حال چرا برای تولید این کارها انجام نمی شود؟
این مقام مسئول در ایران خودرو گفت : متاسفانه به هیچ وجه توازنی بین آنچه که قوه قضائیه در ورود به جریان کامیون های استوک انجام داده و نگاهی که دولت و وزارت راه در دولت قبل و در دولت فعلی داشتند با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید در کشور وجود ندارد و با این روند، این نگرانی وجود دارد که این سناریو برای واردات خودروهای سواری نیز تکرار شود.
زالی در ادامه با اشاره با تجربه مختلف مدیریتی در صنعت خودرو و صنایع دفاعی در کشور، اقدام قوه قضائیه و دادستانی را در ورود به بحث واردات کامیون های استوک اصولی ندانست و اظهار کرد: بدون شک روشی که قوه قضائیه برای ترخیص کامیون های دست دوم در پیش گرفته است به هیچ وجه اصولی و به صلاح تولید در کشور نخواهد بود.
وی در پایان با بیان اینکه به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیستم، خاطر نشان کرد: اما معتقدم هر امکانی که برای واردات گذاشته می شود باید برای تولید نیز فراهم شود.

لینک کوتاه : http://hashiyehsanat.com/?p=1711
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)